|
|
||||||||||
Prsty svrbí a chtějí se rozlétnout po klávesnici, aby napsaly zase něco z toho retro ranku. Už delší dobu mám tu potřebu. A protože není lepší retro než heavy metal, mám tu takovou perličku, která mi v nedávné době dorazila od jednoho discogs prodejce z Ruska…
Judas Priest je pojem, který stavím bez ostychu na stejně pevný a vysoký piedestal jako Iron Maiden. Tyhle dvě kapely jsou největším pilířem obecného povědomí o žánru metal. Dobře, ještě Metallica k nim asi taky patří, ale v době, kdy debutovala skrze Kill 'Em All, tak mejdni vydávali čtvrtou desku Piece Of Mind a džudas už plně pracovali na devátém albu. Ano, devátém. Když jsem tu kdysi psal vzpomínku na Iron Maiden, tak jsem sáhl po albu, které si každý s kapelou okamžitě nevybaví a nespojí. To samé hodlám učinit i nyní, protože ty výchylky v zažitých očekáváních a roztočení kormidel mě u kapel prostě baví. Takže na pořadu dne je album s pořadovým číslem 14 a jiným hlasem za mikrofonem, než je obvykle zažito.
Demolition. Tak zní titul nahrávky, kterou obdařil svým pěveckým výkonem Tim Ripper Owens. Byla to druhá v pořadí s jeho hlasem. Tou první se stal Jugulator s debilním obalem, ale opravdu působivou náplní. Upřímně jsem mezi oběma deskami dost váhal. Jsou totiž jiné, než jak, řekněme, klasická tvorba Judas Priest zní. Jenže tu stejně počítáme plus minus od roku '78 do roku '90. Zde si prosím povšimněte velmi podobného vývoje, který postihl i železnou pannu. Ta v určitém období rovněž vyměnila vokalistu, aby s ním natočila dvě desky, které se vymykají a které budí šťavnaté diskuze. V případě položek Jugulator a Demolition to nevidím vůbec odlišně. To prostě byly ty divoký devadesátý, kdy se bořily hranice na všech možných frontách a na všechny způsoby. Nikdo se neohlížel po tom, co asi tak posluchač chce, očekává. Nasrat!
Na první dojem je Demolition hrozně velkým albem. Přeci jen sedmdesát minut, třináct skladeb a přitom pořád heavy metal… tam prostě něco bude. Však berte v potaz to, že tahle kapela za sebou (ve výše zmiňovaném období) měla desky, které nabídly desítku skladeb většinou do čtyřiceti minut maximálně. A najednou tu máte o půl hodinu delší porci zábavy. To prostě musí být silná věc. Okem nostalgie to tak je, ale okem rozumu je Demolition přeci jen trochu vycpávkové a nějaké seškrtání by určitě bylo ku prospěchu věci. Ale tohle je retro a na retro se vzpomíná se slzou v oku, takže prdlajs. Deska je nářez a vynikající nášup od začátku do konce, hehe.
Ne, teď vážně. Co činí výrazný rozdíl od dosavadní tvorby, je kromě zpěvu hlavně zvuk a modernější vlivy samplů a elektro prvků. Zcela zásadně se to projevuje na zvuku kytar, které mají doslova elektrizující náboj. A to už jsem si kdysi říkával u Turbo, že ten booster je neuvěřitelně elektrický. Prostě to zní jak výboj, zkrat, či jiný fyzikální jev z tohoto odvětví. Samo o sobě by však něco takového jen stěží zafungovalo, kdyby album/skladba nepodsunula zajímavý motiv, melodii a drsnou pasáž, jak se na správný heavy metal patří. Pokud jste dosud nenašli cestu k Judas Priest a heavy metalu, tak vám rovnou říkám, že tahle nahrávka vám taky nepomůže. Ale pokud máte uvedené veličiny rádi, tak prostě nerozumím tomu, že se vám Demolition nelíbí. Třeba studnice nejhlubší encyklopedické moudrosti (metal-archives) album hodnotí jako druhé nejhorší (pozice je sdílena s Redeemer Of Souls) v diskografii. Nesouhlasím.
Dobře, máme tu povinnou baladu Lost And Found, která je tak trochu navíc (jakožto většina balad, byť se při prvním poslechu jeví jako naprosté tutovky, tak čas ukáže, že stojí za hovno - lépe řečeno - začnou otravovat a poslech takové nahrávky nelze učinit bez přeskočení dané písně; příkladně jde o písně: A Tale That Wasn't Right, Padá hvězda, Wind Of Change či I Finally Found My Way; za domácí úkol si zkuste najít a poslechnout alba, které jmenované obsahují - s nimi a bez nich). Nicméně nejde o zcela vlezlý šlágr, takže to přežít jde. Naproti tomu tu máme aspekt vokálu, který třeba v případě mejdnů bývá hodně napřetřesu. Sám za sebe musím říct, že Ripper má hlas jak víno a když jsem prvně slyšel Jugulator, tak jsem cítil, že je něco jinak, ale nenapadlo mě, že tam Halford vážně není. Barva obou pěvců je v určitých partiích de facto totožná. Zvláštní, protože jsem si dosud nenašel cestu k Iced Earth, ačkoliv mám pár nahodilých písní od nich vcelku rád.
Co je na desce úžasné, je její rozložení. Začátek je nástup hodný mistrů, pak se trochu poleví otěže, střed se opět zvedne a zvíří prach, aby se závěr mohl plně rozběhnout, jenže je tam již výše zmíněná balada a trochu prapodivná Cyberface. Ale pak to přijde. Hymna celého alba Metal Messiah. Kýč jak prase, ale totální heavy nebe, které v sobě kombinuje opravdu hodně prvků. Ostatně kytarová práce K. K. Downinga a Glenna Tiptona je věcí učebnic, a to neplatí jen pro tuhle skladbu, album, ale pro celou tvorbu kapely. No… možná nejde o nejsilnější položku desky, ale jako závěr alba působí perfektně.
Bez zajímavosti nesmí být ani obal (autorem je Mark Wilkinson, který tvoří všechny obálky skupiny od roku 1988 a je, pro zajímavost, i autorem obalu Návrat krále tuzemských Kreyson eh…). Ten je v rámci dosud vyšlých nahrávek vyloženě nejobyčejnější. Ale když jsem jej jako kluk vídával v obchodu Forton music v Sušici na rohu náměstí, něco mě k němu prostě lákalo. Demolice a červený cákanec - jak syrové. Stejně jako celá deska, která by neměla zůstat ležet v zapomenutém zaprášeném skladu.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Peťan / 16.7.20 21:28odpovědět
Skvěle rozbráno! Demolition, ale i Jugulator jsou strašně nedoceněná alba, jen proto, že jsou jiná než předešlá tvorba JP. Mám je moc rád. Tvrdá, nekompromisní a s vlastním ksichtem. Halford je jen jeden, ale Ripper se své role zhostil bravurně. Kdyby mi někdo řekl, abych mu popsal vývoj heavy metalu, pustím mu diskografii JP. Od hard rocku na prvních albech, přes heavymetalové vrcholy až po moderní pojetí klasického heavy metalu. Ta kapela má všechno a pořád má co nabídnout, protože Firepower je výtečné album. Díky žes Demolition takhle vytáhl, jdu si to pustit po sakra dlouhý době!
Bhut / 28.7.20 8:42odpovědět
Souhlas, naprosto se vším :)
Label:Steamhammer
Vydáno:Červenec 2001
Žánr:heavy metal
Tim Ripper Owens - zpěv
K K Downing - kytara
Glenn Tipton - kytara
Ian Hill - basa
Scott Travis - bicí
host:
Don Airey - klávesy
1. Machine Man
2. One On One
3. Hell Is Home
4. Jekyll And Hyde
5. Close To You
6. Devil Digger
7. Bloodsuckers
8. In Between
9. Feed On Me
10. Subterfuge
11. Lost And Found
12. Cyberface
13. Metal Messiah
Judas Priest, Saxon & Uriah Heep
29.3.24, O2 Arena, Praha
Portico Quartet
Live
Hate Eternal
Infernus
In Vain
Aenigma
Agrypnie
Grenzgænger
Khnvm
Portals To Oblivion
Prohra Praha
Igor
Spock's Beard
The Oblivion Particle
Nile
Vile Nilotic Rites
Demonical
Mass Destroyer
Long Distance Calling
Avoid The Light
Kapela YBCA zveřejnila videoklip ke skladbě Švédi, kterou najdete na jejich letošním albu Brno Robstars - ke shlédnutí ZDE. Naši recenzi zmíněné desky...
5.10.2024Slovenská blackmetalová kapela Obšar vydala své nové album nazvané Propastnyk. Slyšte na bandcampu.
5.10.2024Uctívání blackers Azarath vydávají remasterovanou verzi ikonického třetího alba Diabolic Impious Evil na CD/LP/MC/DIGITAL u Agonia Records. Digitální ...
1.10.2024Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.