|
|
||||||||||

Překvapit asi ne, ale řadě lidí jistě udělá radost. Má všechny atributy, které si se současnými Kataklysm spojuji. Přístupnost, melodika, nekonfliktnost. Já mám tu potíž, že mě tahle jejich tvář nebaví. Kdysi zajímavá parta se za posledních pár let stala továrnou průměru mlátící jednu desku za druhou. Šednoucí hladina se jen tu a tam zčeřila zajímavým nápadem a nastolený stereotyp mi brání se k jejich tvorbě častěji vracet. Kde jsou doby, kdy se jejich alba mohla směle dívat k vrcholu žánru a zároveň si udržela punc osobitosti? To bylo naposledy snad někdy v období Shadows And Dust. Nicméně se na nové album podívám pohledem pokud možno nezaujatým a vynasnažím se něco v něm najít.
Ten sestup do roviny průměru předznamenala rezignace na vynikající logo, které se na obalech objevovalo čím dál míň, až zaniklo úplně. Původní, geniální znak nejde překonat, přesto se kapela rozhodla používat jen nevýrazný nápis, který podepisuje smlouvu o pozvolném ústupu od jedinečnosti.

Osobně k životu nepotřebuji další Prophecy nebo právě Shadows.., ale Kataklysm zkrátka musí mít koule. Ty v současnosti vidím v hodně přiškrcené formě, snad se fasovaly těsné slipy z Číny. Kapela drží linii nekonfliktního, snadno stravitelného metalu, který je s trochou snahy schopen si poslechnout i zarytý příslušník glamrockových modelů. Tím hlavním znakem, který se mi vždycky vybaví, je nemastná sloka s prázdným nábojem, kterou vystřídá melodický refrén. Víc v tom bohužel nevidím a deathmetal zachází na úbytě.
Samozřejmě se z té masy dají vypíchnout pasáže slušně klepající řízky. Skladby jako Carrying Crosses nebo Marching Through Graveyards považuju za schopné se porvat s tlakem konkurence. Pocity smíření stoupají k nebesům hlavně tam, kde kytary srdnatě drhnou rytmiku, rozpalují jednoduché, šmakózní rify a nepředhání se ve vymýšlení vtíravých nabídek k páření. Kdyby u toho zůstalo, nebyl bych tak nekompromisní. Ale nápor melodických argumentů bohužel taví snahu znít brutálně. Ty zdvojené kytary bych nekompromisně vykopal pryč. Pak je z toho takový kočkopes, kdy se zkřížily švédské geny s těmi kanadskými, a to já prostě nedávám. Každý určitě zná řadu melodických věcí, které má rád a já nejsem výjimkou. Ale v tomhle případě je to jalové, bez svěžího nápadu, který by donutil sevřít madlo na manželce a zařvat chtíčem. Skladatelské střevo plodí laciný trus jako na povel, skladby se zoufale drží monotématické figury a umolousané mezihry i refrény až na výjimky nebaví už po prvním styku.
Všeobecnou, postupující impotenci jen potvrzuje Mauriziův vokál, který zůstává věrný kombinaci growlu a murmuru, přičemž ta druhá poloha mě pořád stejně odpuzuje. Kdyby zůstal utopen v hlubinách svého hrdla, udělalo by mi to líp na uši. Ani jeho poměrně monotónní intonaci jsem nikdy úplně nezkousl, ale u Kataklysm jsem zpěv bral až jako druhou věc v pořadí. Zásadní pro mě byla masivní hluková bouře, ve které se nedalo otevřít oči. S tím, jak se kapela posunula k melodickému směru, by to od zpěváka chtělo větší invenci. Takhle zatím jen podporuje laciné vyznění alba.
To ostatní už jen kopíruje zmíněné a ani bubny mlátící prázdnou slámu kritice neuniknou. Kataklysm už zkráta plovou v líbivém, módním proudu, který zkousne většina. Jedinečnost, pravý význam slova Kataklysm (to slovo samo zabíjí) se někam vypařil. Důležitější v dnešní době je mít ke každé skladbě videoklip a být vidět. To už si chce sáhnout do svědomí a ujasnit si, jestli budu dělat raději hudbu nebo film.
Někomu moje slova budou znít kacířsky, ale nemá smysl bdít nad zvětralým pivem. Radost z toho nemám, bohužel jen těžko hledám důvod k pochvale. Někdy je potřeba si sundat brýle a podívat se pravdě zpříma do očí. Vývoj nejde zastavit a mnohé vyčichlé matadory nahrazují mladší a čerstvější bandy. Pro ustálení vodováhy je třeba říct, že Kataklysm není nutné úplně zatracovat, do třídy kolem průměru se pořád s klidem dostanou. Na takovou kapelu však slabá pozitiva, ne?
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Nuclear Blast Records
Vydáno:Červenec 2015
Žánr:melodic death metal
Maurizio Iacono - zpěv
J-F Dagenais - kytary
Stéphane Barbe - basa
Oli Beaudoin - bicí
1. Breaching the Asylum
2. The Black Sheep
3. Marching Through Graveyards
4. Thy Serpent's Tongue
5. Vindication
6. Soul Destroyer
7. Carrying Crosses
8. Shattered
9. Hate Spirit
10. The World Is a Dying Insect

Kataklysm
Meditations

Depeche Mode
Spirit

Exit Empire
Exit Empire

The Night Flight Orchestra
Aeromantic

Houle
Ciel cendre et misère noire

Front Line Assembly
Echoes

Pensées Nocturnes
Douce Fange

Cult Of Fire
Life, Sex & Death (EP)

CTIB
Smrad v síni tradic

Epitome
ROTend

Stromptha
Endura Pleniluniis
Brněnská cyber-punková kapela Plague Called Humanity po dlouhých šesti letech přichází s novou muzikou, a to singlem Obey. V podobě videoklipu můžete ...
28.11.2025Domácí elektro-metalová kapela Mean Messiah zveřejnila nový singl Death Is On My Side, ke kterému pod režijním vedením Pavla Monroe Kohouta vznikl i v...
27.11.2025Americké death metalové trio Malefic Throne streamuje svůj debut The Conquering Darkness, který vychází 28. listopadu u Agonia Records. Poslechnout si...
25.11.2025Legendární Pestilence přivítali nového basáka. Stal jsem jim Dario Rudić (Inceptor, Firmament), který nahradil Roela Källera.
24.11.2025Kopřivnická atmo-sludge/post-metalová kapela Archetyp v těchto dnech vydává svou novou desku Bardo, na které najdete šestici koncepčně propojených skl...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.