|
|
||||||||||
Minulé rande s Kylesou nedopadlo valně a pokud jde o můj vztah s Ultraviolet, přirovnal bych ho k našemu poměru s češtinářkou z nižšího gymplu - máme k sobě respekt, nepomlouváme se, ale nejlíp je nám oběma, když se nepotkáváme. Zcela jinak se to má se Spiral Shadow a Static Tensions. Tam někde cítím vrchol a maximální tvůrčí přetlak, a to i přes fakt, že každá z těch dvou desek na to šla z úplně jiného konce a s úplně jiným naturelem. Prý se najdou i tací, kteří milují buď jednu, nebo druhou. Těžko věřit.
Kylesa aktuální už dopředu vzbuzovala otazníky. Nejen díky předchozímu slabšímu kusu, ale hlavně díky citelným redukcím v netradičně poskládané sestavě se dvěma bubeníky. Kylesa se tentokrát prezentuje jako tříčlenná formace a pokud se o ní svého času psalo jako o hydře (mám pocit, že v souvislosti s vystoupením na Brutalu), tak tentokrát je to hydra co do počtu hlav spíše neškodná.
Takže co nového? Laura Pleasants zpívá. Zpívá víc než kdy jindy, ale stejně jako kdykoliv jindy jí to moc nejde. Rozhodně nejsem z těch, kdo by vyhledával profi pěnice typu Sharon den Adel nebo Tarja Turunen (to fakt ne), ale Laura je naprosto druhý extrém a když se pokouší zpívat jakože zpívat, dopadá to hrozně. Vím, že jsem v kontextu předchozího alba a jejího hlasu psal cosi o mém vnitřním smíření, ale asi to nějak vyprchalo nebo co. Je pak docela velkou úlevou, když se mikrofonu ujme Philip Cope (Lost and Confused), který sice taky není pěvec, ale naštěstí se o to nesnaží.
Jinak Kylesa předvádí svou klasiku a snaží se používat stejné trumfy, s jakými jste se mohli potkat na předchozích albech; ve větší míře samozřejmě na posledních dvou - podladěné a zboostrované kytary, pleskavé bicí zvukově upravené tak, že se zvukem bicích moc společného nemají, a poměrně nekompromisní hudební tsunami, které vzbuzuje údiv asi nejvíc s ohledem na tříčlenné osazenstvo. K tomu samozřejmě přidejme další rozměr atmosferičtějších pasáží, kterých se Kylesa nikdy nebála, ale které dnes používá a rozvíjí asi nejvíc ve své historii. Nazvěme to atmosférou, psychedelií ... čím chceme. V rámci Exhausting Fire se často zvolňuje, často rozjímá skrz nazelenalý kouř a často je to ku prospěchu věci. Na ploše jedné skladby (typicky Shaping the Southern Sky) není problém zaslechnout jak výbornou groovy pasáž, která živě zboří stadion, tak vsuvku v podobě marihuanového dýchánku. Nevýhodou pak může být, že právě v pomalejších skladbách (Falling a další) je toho zpěvu nezpěvu docela dost a aspoň v mém případě právě tady padá kosa na kámen.
Oproti minulému albu došlo i k mírnému posunu ve zvuku, který se projasnil (v mezích výrazu kapely), nepůsobí tak zahuhlaně a zamlženě, i když zdaleka nelze mluvit ani o čistotě, ani o vstřícnosti vůči vnímavější části posluchačstva. Dominující zemitost přetrvává a jakékoliv projasnění například užitím perkusí je doháněno nemístným vytažením v mixu. Při poslechu na sluchátka tak budete mít pocit, že vám někdo hraje na mozek jak na xylofon.
S celkovými dojmy je to potom tak trochu jako na houpačce. Na jednu stranu mám pocit, že oproti předchozí desce je nová Kylesa poslouchatelnější (hlavně díky barvitosti desky co do proměnlivosti tempa a střídání zahuštěných pasáží s těmi volnějšími ... a taky vynikajícímu úvodu skladby Shaping the Southern Sky, který můžu hodně), na stranu druhou občas líně zívám a přemýšlím, co se mi Philip s Laurou snaží sdělit (typicky v Night Drive). V mnoha místech desky se Kylesa spíš líně převaluje, skladby občas končí dřív, než se stačí plně rozvinout (Inward Debate a Mooving Day) a ve výsledku docházím k závěru, že nekompromisní Kylesa svých začátků mi byla výrazně bližší. A to nemluvím o mizerném coveru Paranoid. Jasně, můj problém, a pro jiného startovací čára pro budoucí vztah, případně pocit toho, že kapela nestojí na místě a směřuje k novým cílům. Nemám nic proti, i když sám se poohlédnu jinde.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Milan "Bhut" Snopek / 2.11.15 15:25odpovědět
Jakožto jména neznalý a předchozí tvorbou nepolíbený člověk musím přiznat, že se mi album líbí. Jsou tam momenty, které jsou příjemné. Občas se to souží, ale jinak se mi to líbí. Jak se zdá, asi bych se měl porozhlédnout do minulosti.
Victimer / 2.11.15 14:16odpovědět
Taky nějak nevím... Poslouchá se to dobře, ale je to takový usedlý a ne moc zajímavý. Sem tam něco hezkýho, sem tam blatíčko a ono to nějak dopadne no...
Label:Season of Mist
Vydáno:Říjen 2015
Žánr:sludge metal / psychedelic
Laura Pleasants - kytara, zpěv
Phillip Cope - kytara, zpěv
Carl McGinley - bicí, perkuse
hosté:
Jay Matheson - baskytara (3, 4, 5, 7, 8, 9, 10)
Andrew J. Ripley - hoboj (8)
1. Crusher
2. Inward Debate
3. Moving Day
4. Lost and Confused
5. Shaping the Southern Sky
6. Falling
7. Night Drive
8. Blood Moon
9. Growing Roots
10. Out of My Mind
bonus:
11. Paranoid (Black Sabbath cover)
Kylesa
Ultraviolet
Kylesa
Spiral Shadow
Kylesa, Sierra, Jagged Vision
10.1.14, Praha, Rock Café
Monstrosity
The Passage Of Existence
Lingua Mortis Orchestra
LMO
Spock's Beard
Brief Nocturnes and Dreamless Sleep
Vltimas
Something Wicked Marches In
Kauan
Sorni Nai
Deliverance
Neon Chaos in a Junk-Sick Dawn
Palms
Palms
Fleurety
Department of Apocalyptic Affairs
Floridští rouhači vydali koncem dubna nové album nazvané Banished By Sin. Obsahuje dvanáct skladeb znějících jako ten správný chlív.
1.5.2024Tradiční festival folklórní hudby Antitrend ročník 2024 se opětovně v Žabčicích u Brna odehraje v sobotu 29. června. Startovat se bude v pravé poledne...
1.5.2024V sobotu 4. května se v brněnském klubu Unleaded Coffee uskuteční koncert kapel, které spojují sklony k psychedelickým vrtochům.
26.4.2024Francouzská náladovka Alcest zveřejnila nový singl s názvem Flamme Jumelle, ke kterému vznikl i videoklip. Skladba se objeví na chystaném albu Les Cha...
26.4.2024Nová deska The Way Forward kapely Black Tusk je aktuálně celá k poslechu, klikejte SEM.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.