|
|
||||||||||
Z hlediska formálního je tohle cédo trochu recenzentský oříšek, protože ten split uvedený v názvu desky to tak trochu je, a tak trochu není. Marastic Blues je současná, aktivní a podle všeho nějak živá kapela a její podíl na tomto materiálu čítá dvanáct nových skladeb souhrnně nazvaných Otrava přeludem. Experiment Homo Sapiens je kapela bezpečně mrtvá a její příspěvek v podobě desíti skladeb Rytmus doby je muzika stará dvanáct let, která fyzicky nikdy nevyšla. Fígl je v tom, že obě kapely jsou personálně prakticky totéž a na troskách EHS po nějakém čase vyrostli právě Marastic Blues. A pokud jsem všechno pochopil správně, tak rozdíl je pouze na pozici bubeníka a taky v tom, že část Otrava přeludem by měla obsahovat o dvanáct let dospělejší kapelu. Takže jestli je tohle split, si rozhodněte každý sám. V důsledku o nic nejde.
Na vědomost se dává, že ten, kdo bude říkat, že to, co nesmí říkat, je pravda, bude veřejně prohlášenej za lháře.
Tímhle to celé začíná a možná to tak trochu naznačuje, že minimálně po obsahové stránce textů půjde o názorovou muziku, což za mě docela koresponduje s žánrovým zařazením na pomezí hardcoru a starého grindcoru (starého řekněme z doby, kdy jej definovali Napalm Death). Vůbec cesta do textů je veskrze zajímavá a doporučuju se na ní vydat, protože jednak texty (nutno dodat že české texty) mají z mého pohledu příjemnou hloubku a jednak nejsou na první dobrou vyhraněné doprava nebo doleva, což jim dodává vzácné přitažlivosti. Do určité míry pak zamrzí, že v kytarovém hluku jim není moc rozumět a že při poslechu pravděpodobně budete muset spoléhat na simultánní překlad v podobě listování bookletem. Tam naštěstí uvedené jsou.
Pokud jde o muziku, je to o trpělivosti. V úvodní skladbě je strašně moc znát, jak strašně moc to Marastic Blues chtějí namlátit, a ten chaos, který z toho vzešel, trvá chvíli rozkrýt. Právě tam lze asi nejvíc cítit kořeny ve starém grindcoru, který ale za mě poměrně rychle ustupuje do pozadí, kapela v dalších skladbách lehce zvolňuje, zjednodušuje a otevírá jinou kapitolu. Kapitolu hardcoru, na který jsem se potil někdy na přelomu milénia, protože v mém tehdejším věku mi to dávalo smysl. Hardcoru hodně abrazivního a chrastícího, který táhne kytara ostrá jako břitva, nařvaný vokál a v případě Marastic Blues i výborně dravý bubeník Denis Kudyn, kterého znáte určitě z Kandar a řady dalších, především brněnských kapel extrémnějšího ražení. Místy se velmi dobře projevuje i baskytara, která mi nevím proč, ale asi svým zvukem a způsobem hry připomíná staré desky Sick of it All. Což berte rozhodně jako kompliment. Vrcholem této části představení je pro mě jednoznačně Radio Killer a Cesta.
Ta zmínka o sikovkách výše za mě není jen takovým plácnutím do vody, protože jejich přístup a obecně scéna NYHC mi z té muziky občas zazní, místy docela dost (Silueta). Za mě mnohem víc ale ve starém materiálu, tedy v části Experiment Homo Sapiens, kde konkrétně tenhle vliv slyším hodně (V kleci). Druhá část kromě toho, že je ještě víc slyšitelným dítětem starých časů, je lenošnější co do pozice bubeníka (sorry no), což je samozřejmě dáno tím, že nový materiál je nabubnovaný razantně a veskrze výborně. Druhá část má rovněž horší zvuk, který zcela obecně je na celém cédu ostrý a nekompromisní, ale aktuální nahrávka vytvořená Otynem v Davosu zní přece jen snesitelněji a přehledněji. Tím ale neříkám snesitelně a přehledně.
Poslech jako celku za mě předem vylučuju, téměř pětapadesát minut je pro daný žánr porce větší než velká a doporučuju si nahrávku dávkovat. Její první část je dobrá. Nečekejte nápaditost nebo nové obzory, ale žánrově vymezenou, energickou a konzistentní porci potu, kterou podle mě mnohem víc oceníte při živém vystoupení než doma v křesle. Je to muzika k tanci. Druhá část je slabší, především zvukově, tam je přímo otřesná. Slabší je i co se týče srozumitelnosti hlasu a kompozic, které ve srovnání s novým materiálem vychází jako triviálnější, a kromě snahy hrát rychle a zběsile nenabízí žádnou přidanou hodnotu. Celý benefit části Rytmus doby lze proto nahlížet z pohledu historických souvislostí, které někomu mohou přijít vhod. A někomu ne. Třeba mě. Hodnocení proto berte výlučně za část Otrava přeludem, druhá půlka je za mě bonus pod čarou.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:vlastní vydání
Vydáno:Únor 2024
Žánr:hardcore / grindcore
// Marastic Blues
Mara - zpěv
pepaN - kytary, zpěv
Kiwi - baskytara, zpěv
Denis - bicí, zpěv
1. Za kulisou
2. Anti zpěv
3. Bumerang
4. Kat
5. Rádio Killer
6. Z vrcholu se dobře střílí
7. Cesta
8. Plytké
9. Otrava přeludem
10. V oku tornáda
11. Silueta
12. Stará hesla nových tváří
// Experiment Homo Sapiens
Mara - zpěv
pepaN - kytary, zpěv
Kiwi - baskytara, zpěv
Mareček - bicí / bonga
13. Intro - instrumentál
14. Rytmus doby
15. Alkoholik kamasutra
16. Život za život
17. V kleci
18. Ze všech stran
19. Bez duše
20. Agrese
21. O čem
22. The END EHS (outro - instrumentál)
Christmas Enema Party vol.5
16.12.17, Jihlava - Music Club Bezvědomí
The Wandering
The Forest In Your Name (EP)
SubRosa
Swans Trapped in Ice
Crematory
Monument
Fides Inversa
Historia Nocturna
Alkerdeel
Lede
Pearl Jam
Gigaton
Prohra Praha
Igor
Leprous
Aphelion
Isacaarum
Whorecraft
Threat Signal
Disconnect
Na lebelu Dead Maggoty Productions vychází bilanční kazetový komplet Forgotten Silence nazvaný Arte-faktum-XXX, který obsahuje materiál ze všech šesti...
12.9.20245. října se ve Žďáru nad Sázavou v klubu Hanuman (znáte jako Batyskaf) odehraje 21. ročník oslavy extrémní hudby Krátký, rychlý a hlasitý, který se po...
10.9.202421. září se v plzeňském klubu Parlament odehraje společný koncert německých Infestus a domácích Mallephyr. Zahraniční hosté přivezou svou novou desku ...
9.9.2024Poslední nahrávka Skylor od Dying Passion doputovala do černých oběžných drážek. Detaily ohledně edice vydané pod patronací Magick Disk Musick čtěte n...
8.9.2024Norští pochmurní deathers Shaamiroth vydají 31. října u W.T.C. Productions své třetí album Devildom.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.