|
|
||||||||||
Kolem prozatím poslední studiovky Death Magnetic do dnešních dnů proběhlo opravdu hodně diskuzí. Ohlašovaný velký návrat ke kořenům, který měl nadobro rozvířit všechny pochybnosti a učinit radikální přítrž dohadům, zdali je vůbec ještě možné Metallicu považovat za metalovou sebranku, ale ve výsledku zapůsobil spíše jako další spouštěč rozpačitých reakcí. Proč? Důvodů je hned celá řada. Přiznejme si to otevřeně, přátelé. Kvalita materiálu na Death Magnetic dosahuje úrovně prvních pěti alb opravdu jen s velkou dávkou fantazie, celek působí rozvláčně, překombinovaně, spíše jako cvičení na téma ...And Justice For All, než jako uvolněná, nenucená kolekce songů vytvořená partou přátel, jejichž cílem není vcítit se za každou cenu do rozpoložení, které zažívali před dvaceti lety, ale jen a pouze hrát a bavit se tím, co mají rádi, bez ohledu na tlak okolí.
Je mi samozřejmě nad slunce jasné, že kapela podobného formátu nemá za potřebí nechat se ovlivňovat kýmkoliv z vnějšku, což sama myslím jasně ukázala jak ve zmiňovaném post-černoalbovém období, tak v nedávné minulosti velmi odvážnou kolaborací s Lou Reedem, i proto mne výsledná podoba Death Magnetic minimálně zaskočila...
Vedle zpátečnického přístupu a absence skutečně silných nápadů ale vidím hlavní problém především v naprosto katastrofální zvukové kvalitě nahrávky, která dokonale zabíjí vše, co by jinak mohla, i přes zmíněné výhrady, pozorným posluchačům nabídnout. Vyjádření Larse Ulricha o snaze dosáhnout zvuku, který doslova rozkopává repráky hovoří za vše... úroveň zkreslení je natolik silná, že i netrénované ucho na sebešitóznějších plasťácích od kuličkového počítadla pozná, že zřejmě něco není úplně v pořádku. Death Magnetic se tak stalo odstrašujícím příkladem demonstrujícím, kam až může vést Loudness war, tedy snaha o dosažení co nejvyšší hlasitosti, efektu na první poslech a totální zprznění jinak kvalitní hudby.
Jelikož se Death Magnetic dostalo alespoň částečné rehabilitace v podobě verze pro hru Guitar Hero III, která na tom byla zvukově o mnoho lépe, ve skrytu duše jsem doufal, že pánové své zbytky z nahrávacích sessions nazvané Beyond Magnetic odprezentují v o mnoho přijatelnější a uchu lahodnější formě... leč realita jest taková, že čtyřskladbové EP trpí naprosto identickými neduhy, jako jeho tatínek. Basa Roberta Trujilla neexistuje, kopáky Larse Ulricha zní jako mlácení klackem do žíněnky a kytary místo toho, aby příjemně ostře řezaly, pouze chrčí a tříští se, jako když popeláři převrhnou kontejner se skleněným odpadem. Poslouchat něco podobného nahlas? Zapomeňte! Leda byste stáli o nenávratné poškození sluchového aparátu. Jedním slovem průser.
Co se týče kvality jednotlivých kompozic, ani po několikátém pokusu o domyšlení chybějících informací, marnou snahu o korekci výšek, basů a výměnu poslechových zařízení neshledávám žádnou ze skladeb nijak zvlášť zajímavou. Oproti Death Magnetic ale přeci jen vidím určitou odlišnost v poměru ingrediencí metallicovského thrashingu období kolem Justice a rockovějšího přístupu černého alba, jež zde vyznívá mírně ve prospěch druhého zmíněného, avšak snaha o rádoby nečekané přechody šperkované nudnými vyhrávkami Kirka Hammetta vše jen dusí a brzdí. Stejně tak jakýsi pokus o zpěv servírovaný Jamesem Hetfieldem výsledný dojem zrovna dvakrát nevylepší. Pokud bych měl ale přeci jen vyzdvihnout jeden silnější moment, po velmi dlouhém rozjímání a přivření obou očí volím úvodní Hate Train, která by po redukci přehnaně dlouhé sedmiminutové stopáže snesla i o něco přísnější měřítka. Toť vše. Je mi líto, ale kde nic není... však to znáte.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Warner Bros.
Vydáno:Leden 2012
Žánr:thrash metal
James Hetfield - lead vocals, rhythm guitar
Lars Ulrich - drums
Kirk Hammett - lead guitar
Robert Trujillo - bass guitar
1. Hate Train
2. Just A Bullet Away
3. Hell And Back
4. Rebel Of Babylon
Bloody Lair
Warhate
Foul Body Autopsy
Consumed By Black Thoughts (EP)
Jello Biafra and the Guantanamo School of Medicine
White People and the Damage Done
Arjen Anthony Lucassen
Lost In The New Real
Synthetically Revived
Synthetically Revived
Almyrkvi
Umbra
Soilwork
The Living Infinite
Audiobooks
Astro Tough
Marilyn Manson
Heaven Upside Down
Nine Inch Nails
Bad Witch
The Ocean
Pelagial
Crippled Black Phoenix prostřednictvím svého vydavatele zveřejnili další song z chystané desky Banefyre, a to skladbu s názvem Bonefire. Zájemci slyšt...
9.8.2022Brněnská kapela Ybca zveřejnila druhý videoklip náležící desce Voholte je!!!, a to ke skladbě Čórkaři ze štatlu - vizte ZDE. Pokud jde o věci příští, ...
8.8.2022V rámci v titulce uvedeného tour představí svou novou muziku kapely Vanguard (CZ, modern death metal) a April Weeps (SK, melodic gothic metal), rozpis...
8.8.2022Nová deska Heiden pojmenovaná jako Andzjel vyjde 11. listopadu 2022 na labelu Magick Disk Musick, a to jako CD v provedení super jewel case, jako čern...
4.8.2022Ve dnech 19. a 20. srpna proběhne v areálu Výstaviště Zahrady Čech v Litoměřicích 10. ročník festivalu Death Coffee Party, který jako hlavní tahouny n...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.