|
|
||||||||||
Poslední dobou nějak nemůžu kápnout na dobrou novinkovou desku, potácím se mezi průměrem a recenze s posledního období se tváří více méně posmutněle. Asi neumím hledat … a možná taky hledám sám v sobě, fakt nevím. Každopádně teď v pohodlí domácího poslechu vytahuju hodně často alba staršího data, časem prověřená, zamilovaná a nechávám se unášet vzpomínkami na doby, které už nikdy nebudou. Je v tom velká dávka nostalgie, krásných zážitků, takového vnitřního klidu, který se mi rozprostře po těle a hojí čerstvé rány. Skoro by se mohlo zdát, že se dnes pustím do recenze na nějakou starší záležitost, přesto ale i tentokrát zůstaneme v současnosti. Opět budu pokoušet štěstí, vytvářet si naděje a domněnky o tom, jak by se věci měly dít, abych pak přišel na to, že všechno je na světě jinak.
Onou dnešní novinkou je album nazvané A Rose Of The Apocalypse, které na svět přivedla švédská formace Draconian v červnu tohoto roku. Tuto partu asi není třeba nijak představovat, většina z vás se s jejich tvorbou v minulosti jisto jistě setkala, přece jenom se brodí tímhle slzavým údolím už od roku 1994 (i když zpočátku a velmi krátce si říkali Kerberos). Neřekl bych, že jsem jejich blížící se desku vyhlížel s pocitem nějakého očekávání či napětí; pravda, těšil jsem se na ni, ale tak nějak jsem tušil, čeho se mi na ní dostane a čas před jejím vydáním plynul volně. Hudební projev Draconian zažívá změny jen velice pozvolné, jdoucí tak říkajíc s dobou a tak se od počátečních spíše pomalých, rozvláčných doomových skladeb ze skvělého alba Where Lovers Mourn (2003) produkce mírně zrychlovala, přitvrdilo se v kytarách a prozatím posledním důkazem kvalit kapely byl počin Turning Season Within (2008). Skvěle poskládaná, dynamická deska se slušným zvukem dávala dalece zapomenout na všechny předsudky vůči modelu gothic-metalových kapel pojících hrubý mužský vokál a ženský hlásek, které ve snaze vytvořit emočně silné album sklouzly většinou k utahané popové limonádě.
Album bylo ohlašováno již někdy v průběhu jara a pro ukrácení chvíle byl do světa vypuštěn i videoklip ke skladbě The Last Hour Of Ancient Sunlight a samozřejmě i další detaily. Jedním z nich byl i artwork nahrávky, který musel být fanouškovi kapel žánru gothic / dark / doom hned něčím podezřelý. Práce Setha Sira Antona je poznatelná jako málo která a frekvence jejího výskytu v poslední době je více než malá (namátkou Paradise Lost, Flowing Tears, Moonspell, Foreshadowing, Oceans Of Sadness, Dagor Dagorath no a samozřejmě domovská kapela Septic Flesh). Líbí? Nelíbí? Nechávám na vás, sám nijak v oblacích nejsem.
S bonusem se k posluchači dostane celkem deset skladeb zabírajících více jak hodinovou stopáž, ony ty delší kousky Draconian nikdy nečinily problém. Úvod alba v sobě nese stigma desky předchozí, rukopis celkem patrný a v podstatě naplňující mé očekávání. Střídající se hlasové polohy, silné a výrazně melodické kytary, střední rozvlněné tempo, které se občas ztrácí v přílivu nálad a melancholie. Konkrétně zvuk kytar mi v mnohým pasážích připomíná poslední tvorbu Paradise Lost, asi v tom bude mít prsty producent posledního záseku Angličanů Jens Borgen, který se tady ujal mixu a masteringu; podoba mnohdy zarážející (třeba ve zmíněné klipové záležitosti). Poslouchám dál, deska plyne vpřed už třetí skladbou a přece jenom si říkám, že oproti jejímu předchůdci jaksi pokulhává, jako by z nedostatku sil potřebovala vždycky na chvíli zalapat po dechu a zase se posunout o kousek vpřed. Největším nedostatkem čerstvého povětří trpí asi šestá Dead World Assembly, u které je sice patrná snaha dohnat bohatost pomalých pasáží na aranžích, ale výsledek útočící na smyslová ústrojí se ne a ne dostavit. Lehké skomírání pokračuje i nadále, stále častěji se vyskytují akustické kytarové pasáže, pomalá tempa s popovými popěvky, aby se pak zase vrátila jízda, kterou Draconian předváděli dříve. Závěr desky na mě působí nějak rozpačitě, rozmázle a nemůžu se ubránit dojmu, že to chtělo zkrátit, zrychlit a prostě trochu nakopnout.
Tak vám nevím, Draconian jsem měl vždycky rád, ale novinka mi přijde trochu povadlá. Místy se chytám zcela samozřejmě a jinde mi padá hlava bez myšlenek na cokoli směrem k desce stolu. Snad by mnohé vysvětlil koncept dílka, do kterého jsem sem, přiznám, nepustil. Hudebně mi ale A Rose Of The Apocalypse přijde jako krok směrem k průměru scény, nad kterým si tito Švédové doposud drželi jistý nadhled. Přesto si i nadále stavím Draconian poměrně vysoko a hodnocení tomu bude odpovídat, v hlavě mi ale začíná hryzat červík pochybností.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Napalm Records
Vydáno:Červen 2011
Žánr:gothic metal
Anders Jacobsson - vocals
Fredrik Johansson - bass
Daniel Arvidsson - guitars
Lisa Johansson - vocals
Johan Ericson - guitars
Jerry Torstensson - drums
1. The Drowning Age
2. The Last Hour of Ancient Sunlight
3. End of the Rope
4. Elysian Night
5. Deadlight
6. Dead World Assembly
7. A Phantom Dissonance
8. The Quiet Storm
9. The Death of Hours
10. Wall of Sighs (bonus track)
Harakiri For the Sky + Draconian + Sojourner
19.1.19, Klub Futurum
Sectesy
In The Secretion Of Upcoming Days
Horna
Hengen Tulet
Dordeduh
Har
Riverside
Shrine of New Generation Slaves
Thou
Umbilical
Abysmal Grief
Strange Rites Of Evil
Korn / Slipknot
The Nothing / We Are Not Your Kind
Our Survival Depends on Us
Melting the Ice in the Hearts of Men
Cult Of Fire
Moksha / Nirvana
Enoid
Négation Du Corps
Slovenská blackmetalová kapela Obšar vydala své nové album nazvané Propastnyk. Slyšte na bandcampu.
5.10.2024Uctívání blackers Azarath vydávají remasterovanou verzi ikonického třetího alba Diabolic Impious Evil na CD/LP/MC/DIGITAL u Agonia Records. Digitální ...
1.10.2024Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
29.9.2024Forgotten Tomb vyrazili na turné, kde budou podporovat nové studiové album Nightfloating, které vyšlo u Agonia Records.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.