|
|
||||||||||
Doby, kdy jsem Pain of Salvation (dále PoS) bezmezně a nekriticky obdivoval, pomalu zarůstají vousem. Dvojice alb “Road Salt One+Two” navzdory mé počáteční skepsi nakonec získala v mém srdci svůj koutek, ale ne tak velký a pravidelně větraný, jak tomu je v případě předchozích alb. Postupný rozpad sestavy, z níž nezůstal kromě Daniela kámen na kameni, mé ochabující oddanosti také mnoho neprospěl. Nicméně respekt a určitou slabost k této kapele chovám i nadále. Vlastně i ten “Road Salt One” jsem nedávno protočil a bylo to fajn. “Falling Home” novou studiovkou je a není - aktuální skladatelské rozpoložení kapely reprezentuje pouze jeden song, vše ostatní už jsme v jiné formě mohli slyšet v minulosti. I proto mi trochu trvalo, než jsem si k albu našel cestu.
Album akustických verzí vlastních skladeb se v diskografii PoS nevyskytuje poprvé. Nicméně, s dávným živákem “12:5” lze paralely nacházet se stejným úspěchem jako rozdíly. Studiové provedení dostalo tentokrát přednost před živým přednesem. Nový kabát především autorských věcí není překvapením, ale oproti minulosti je kladen důraz spíše na civilní projev a regulérní přehrání struktur skladeb. Hračičkovské improvizace a medley sekvence nejsou tak úplně na pořadu dne. Máme tu tedy odlišný přístup k té samé věci, a proto je snadné konstatovat, že se PoS zas tolik neopakují. Zvlášť když si uvědomíme, že dvojího předělání se dočkala jen “Chain Sling”.
Akustické verze některým skladbám pomohly, některým naopak ubraly z naléhavosti. Tak to zkrátka většinou bývá. Album nezačíná příliš šťastně, “Stress” může být příkladem méně záživné verze jinak solidní skladby (PoS se zde vrátili nejhlouběji v diskografii, až k debutu), kde výrazněji zaujme hlavně žabácká vokální legrácka v první polovině písně. Podobné pocity ve mě vyvolává “Mrs. Modern Mother Mary” v závěru alba. Ač se snažím neohlížet se po původních proporcích, z hlavy je úplně vypudit zkrátka nejde. A v tomto případě chybí razance originálu, jakož i tah na branku.
Další zástupce mírných zklamání z řad předělávek na albu nenacházím, snad jen výběr skladby “Perfect Day” Lou Reeda, ale to jen proto, že jsem nepřítel takových ohraných záležitostí. Třeba takovou “Halelujah” Leonarda Cohena na “Ending Themes…” od jisté doby rovnou přeskakuji. Ale sympatickým provedením je přítomnost Reedovy písničky na albu ospravedlněna, Daniel se jí vokálně ujal velice zdatně a pokud bych na ní mohl něco vypíchnout, bude to určitě její vnitřní napětí, které se kapele podařilo vměstnat mezi noty. Zcela opačné nálady vyvolává odvážná interpretace “Holy Diver” od Dia. Je to jako ocitnout se v jazzovém baru, pohrávat si s kapkou whisky na jazyku a přemýšlet, jestli by z toho Ronniemu nenaskočila kopřivka. Nebýt notoricky známého textu, věřím tomu, že 8 z 10 znalců Diovy tvorby narazí. Andy Rehfeldt (tudíž i redakční kolega Bhut) by z tohoto přepracování heavy metalové klasiky určitě měl radost.
Potěšení je na místě i v případě dalších položek na albu a vůbec nevadí, že se nejedná o takové senzace. Máme tu ryzí křehkost ztělesněnou v patetické “1979”, připomenutí “Remedy Lane” v podobě “Chain Sling”, kterou skvělým způsobem pozvedává kontrast expresivního zpěvu frontmana a uhlazeného popového hlasu (a teď se snad nepletu) Ragnara Zolberga, nebo strhující verzi “Spitfall”, která se plíží snad ještě záludněji než na “Scarsick”. Danielův jed je krapet jedovatější, rapování kapku naléhavější. “Spitfall” řadím k vrcholům celé této kolekce.
Titulní skladbu se mi naproti tomu moc vyzdvihovat nechce. S takovou jednoduchou halekačkou díru do hlav svých fanoušků PoS určitě neudělají. Ve skladbě postrádám uvolněnost a především nápad a melodii hodnou jména tvůrců tohoto alba. Ale čert to vem, jedna vlaštovka jaro nedělá. Doufejme, že tahle byla jen zbloudilá a dezoirentovaná z předchozího turnusu. Zítřky vyhlížím s nadějí, že regulérní album naruší houževnatost toho vousu.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Ruadek / 22.6.15 13:38odpovědět
Prostě nelíbilo, ukrutná snaha o originalitu za všech okolností. To kouzlo překvapovat je ale už delší dobu pryč. Svým způsobem si té desky cením, není to žádná neposlouchatelná křeč, ale prostě to nepřekousnu. Zlatá éra POS je pryč, asi nenávratně, to se ale prostě stává všem.
Jirka D. / 22.6.15 10:38odpovědět
Spitfall je lahůdka, jinak desku koušu trochu ztuha. PoS jsou snaživí, hodně chtějí, ale chybí mi u nich lehkost, či jak to nazvat. Jakože "Falling Home" není špatná deska, ale postrádám na ní něco, co by mě přesvědčilo úplně.
Label:Inside Out Music
Vydáno:Listopad 2014
Žánr:progresivní rock
Daniel Gildenlöw - zpěv, kytary
Ragnar Zolberg - kytary, zpěv
Gustaf Hielm - baskytary, zpěv
Daniel Karlsson - klávesy, zpěv
Léo Margarit - bicí, zpěv
1. Stress
2. Linoleum
3. To The Shoreline
4. Holy Diver (Dio cover)
5. 1979
6. Chain Sling
7. Perfect Day (Lou Reed cover)
8. Mrs. Modern Mother Mary
9. Flame To The Moth
10. Spitfall
11. Falling Home
Pain of Salvation
In the Passing Light of Day
Brutal Assault 23 (2/2)
8.8. - 11.8.18, Pevnost Josefov
Transnadežnost'
Monomyth
Frontier Guards
Interface
Petr Štěpán & Bratrstvo Luny
Luna nad Iglau
Soen
Cognitive
Napalm Death
Utilitarian
Svarttjern
Shame Is Just a Word
Mother Love Bone
Shine (EP)
Krisiun
Mortem Solis
Asaf Avidan
Different Pulses
Kapela YBCA zveřejnila videoklip ke skladbě Švédi, kterou najdete na jejich letošním albu Brno Robstars - ke shlédnutí ZDE. Naši recenzi zmíněné desky...
5.10.2024Slovenská blackmetalová kapela Obšar vydala své nové album nazvané Propastnyk. Slyšte na bandcampu.
5.10.2024Uctívání blackers Azarath vydávají remasterovanou verzi ikonického třetího alba Diabolic Impious Evil na CD/LP/MC/DIGITAL u Agonia Records. Digitální ...
1.10.2024Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.