Portal - ION

PortalION

Mold22.3.2018
Zdroj: CD, MP3 (320 kbps)
Posloucháno na: všem a všude
VERDIKT: Devět veličin ION nechává upadat všechny mocniny děsu předešlých tří alb v zapomnění. Portal se v gigantické explozi chaosu vrací k pnutí elementárních částic sebe sama.

ION není třeba ihned chápat, pro začátek stačí vnímat změť zvukových vln. Všechny disonantní nelibozvuky, srážky protichůdných temp, krkolomné výjezdy, přechody od smrtonosných do zčernalých poloh mají přesně definovanou příčinu, vývoj i důsledek. První z mnoha děsivě nejhorších okamžiků přichází se zjištěním, že každý hertz mechanického vlnění nahrávky má v kontextu celého díla jasně daný význam, který ovšem zůstává v této poslechové fázi skryt.

S přibývajícími poslechy se tóny a hluky slučují v jedno chvějící se těleso vyvíjející enormní tlak na smysly posluchače. Vjemy zahlcuje škála zrnící šedi. Mimosmyslové vnímání je náhle vystaveno frekvenci, jež ho mnohonásobně převyšuje. Fascinace, respekt i hrůza se pojí v jediné emoci, zatímco skladbami emitovaný chaos brutálně tříští každou část posluchačova jsoucna na atomy. Podvědomí se propadá nekonečným koridorem pulzující elektronegativity, kde se za působení energií blíže neurčených vektorových veličin polarizuje v jednu z permanentních dipólových částic molekulární struktury „dimenze ION“. Vzniká nedělitelný celek, archetyp věčného neklidu, kde nic nezačíná, ani nekončí. Vše navždy osciluje v rovnici neustálého pohybu a pnutí.

K další umocňující části veličiny ION, a Portal obecně, patří neobyčejná audio-vizuální synergie. Samotná hudba do mysli projektuje obal alba; pohled na výtvarné vyjádření automaticky rozkmitává zvukové vlny vlastní nahrávky. Portal jsou jako červ parazitující na lidské nervové soustavě. Otravují všechny úrovně vnímání v podprahové, podvědomé, a nakonec i vědomé rovině. Sny se plní černobílými, elektromagnetickými šumy. Vidiny se zhmotňují v mnoha běsu plných předobrazech přesahujících až do konkrétních oblastí termodynamiky, molekulární fyziky. V konečné fázi všechny toky vyvolaných energií ústí opět v jediný, schvacující celek. Základní průběh spirituálně-fyzikální přeměny způsobené nadsmyslovou rezonancí devíti skladeb se v tomto bodě uzavírá. Další zkoumání včetně podléhání nezvratně se násobícím silám nahrávky závisí na zvážení každého posluchače.

Vnímat obsah alba představuje pouze jeden z kroků v uchopení podstaty ION. Portal ani ION nevzešli z hlubin kosmické prázdnoty. Hudbu protinožců zcela jasně definoval odkaz Morbid Angel a Immolation. Atmosféra vyhřezla z ohavnosti Beherit. Vzniklý originál předurčila jasná vize kapely provázaná s vůlí po vlastní identitě. První zvukový záznam vyšel v roce 1998. Demosnímek se třemi hnusně turbulentními skladbami, doplněný o ambientní Outro, ukrývá všechny odpovědi vážící se k hudební podstatě i zvuku ION.

Další vývojová stádia Portal si hudební základ demosnímku sice ponechala, ale již od singlu The Endmills směřovali Portal pomalu, ale jistě, do sfér hutnější, hrůzyplné tvorby. Ve větší míře se chaotická podstata Portal naposledy vyplavila na debutním LP Seepia. Dějová linie a aura usurpujícího chaosu demosnímku nikdy nedošly plnohodnotného naplnění, jaké předkládá ION až nyní, po dvaceti letech.

S alby Outre, Swaarth a Vexovoid nadešel totální pád do temnot. Portal vše podřídili atmosféře. Jejich popularita akcelerovala. Stali se bezostyšně kopírovaným zdrojem a studnou nevyužité inspirace. Pomineme-li spřízněné kapely Impetuous Ritual a Grave Upheaval, které dotáhly určité elementy zmíněné trojice alb do ještě většího extrému než samotní Portal, nenajdeme téměř žádnou kapelu, která by výrazněji vynikla.

Jaké to asi je, být na místě Portal, slyšet byť jen zlomek replik přejímajících prvky jejich tvorby mimo širší souvislosti, roubujících je do rozlišných forem, ovšem bez jakékoliv další inspirace, která by vedla k vytvoření svébytného celku, jenž by přesáhl původní vzor? Nelze se zbavit dojmu, že Portal přestalo bavit pozorovat maškarní průvod projektů a kapel, které z odkazu Portal učinily veskrze degenerativní prvek žánru. Možná, že právě tento fakt pomohl kapele v návratu ke kořenům exponováním těžko napodobitelné, instrumentální zběsilosti a nestvůrně vyprahlého zvuku prvního demosnímku. Na druhou stranu nepředstavuje ION jen nezbytný a logický krok ve vývoji kapely poté, co Vexovoid svým způsobem vyčerpal směr udaný alby Outre a Swaarth? V daných souvislostech se ION vůči všem hudebním nohsledům, ale i posluchačům, staví do role revoltujícího anti alba. V kontrastu s předcházejícími třemi nahrávkami naopak působí jako záměrná forma antiteze.

Ať jsou pohnutky, z nichž nové album vzniklo, jakékoliv, hlavní hybná síla plyne z tvůrčího puzení. Portal se znovu objevili, znovu definovali. Složili dílo, které neuspokojuje jimi stvořenou poptávku ani trend. Neváhali se otočit o sto osmdesát stupňů - udat nový směr, aniž by jakkoliv slevili z toho, čím jsou.

V době, kdy se z death metalu stává karikatura své minulosti i stylu jako takového, Portal vybočují z řady. ION zosobňuje jednu z absolutních tváří podstaty Portal a umění jako takového. Odvrhuje konformitu. Předkládá lekci z identity, z imaginace, z nacházení vlastní, nejen hudební vize. Ukazuje ochotu nebát se jít do úplného extrému a ještě dále. Je to nepohodlné, proto velmi často nechápané, ale právě proto nadčasové.

Portal - ION Full