|
|
||||||||||
Se Sear Bliss jsem vyrůstal. První blanenské Brutal Assaulty, surová síla atmosféry linoucí se z debutu Phantoms a ta funerálně mrazivá z pokračovatele The Haunting. Co jsem stíhal, to jsem kupoval a co jsem kupoval, to jsem se snažil vidět i živě. Kapela sice nikdy nepatřila do první ligy, ale svou dávku pozornosti si právem vysloužila. A nebyly to jen žesťové nástroje, jimiž je od nepaměti specifická a v krajích zhoubného (black) metalu osvěžující. Sear Bliss nikdy nehráli pravou špínu a nikdy nebyli za divochy, kteří vysypou poslední drobáky za lahváč a studio ve strejdově kůlně. Sear Bliss byli vždy atmosférici, vypravěči a dramatičtí krotitelé ostrých hran. Jo, byla to fajn doba.
Postupem času se můj vztah ke kapele proměnil. Ani ne tak k totálnímu nezájmu, ale už jsem ji spíš tolik nevnímal a snažil se dívat jiným směrem. Tu a tam pak přišla milá informace, že Maďaři pořád fungují a dali světu nové album. To poslední, které mě opravdu bavilo, bylo Glory And Perdition. Pak už žádná sláva, ústup z pozic zajímavosti z východní Evropy, ke které je duchem blíž, než k severu a svodům vedeným přes oceán. Jednotlivá alba kapely jsou vzájemně dost odlišná, i když je vede stejná záliba v epicky honosném pojetí černého (chcete-li temného) kovu. Spojitost s tím budou mít časté změny v sestavě. Hlavní mozek, dnes už matador András, zůstává, ale jinak nebyla sestava Sear Bliss nikdy pevná. Jinak tomu není ani s posledním albem. Letters From The Edge je nahrávkou dalších noviců, další epizodou s otazníky, další zastávkou s Andrásem Nagym u kormidla.
Minulé album Eternal Recurrence platilo vzhledem k dosavadní tvorbě kapely za progresivní a hledající nové cestičky skrze lesní palouky a výhledy vstříc vesmíru. Tímto směrem se ovšem nepokračuje, novinka sází na osvědčené postupy. Nebo spíš nehodlá nijak drasticky měnit, co v rámci Sear Bliss považujeme za vyzkoušené, čím je kapela specifická. Letters From The Edge je docela klidná deska. Ani ne tak tím jak moc je rychlá či pomalá, ale svou nevzrušenou povahou. Zuří se na ní (Forbidden Doors), kvapně vypráví pod klapkami deště (Seven Springs), i tiše z dálky kyne smutečnímu davu (Abandoned Peaks).
Pozoun i klávesy jsou oproti kytarám v pozadí, ne snad, že by nebyly oba nástroje dostatečně využity, ale na druhou stranu v sobě nemají tolik síly, aby dokázaly strhnout. Nemám rád klávesami přeplácané desky, ale Sear Bliss se v minulosti uměli vytasit s výraznější aurou hymnické zkázy napříč blackovým základem. Dnes je to všechno takové až moc flegmatické. Není tu místo, ke kterému bych se skutečně rád vracel, deska nemá nic atypického, probouzejícího adrenalin, jen tak klouže po hladině, jako podzimní listí. Zůstalo zde jen trochu magické nostalgie, kouzlení s melodiemi, které kapela vždycky uměla, ale ve finále je to málo.
Problém Letters From The Edge tkví v totální absenci překvapivosti. Pár slušných momentů album nepostrádá, ale vždy je to jen takové mávnutí "haló, tady jsme", které posluchače jemně šťouchne pod žebra, aby se vlivem konzumace nových Sear Bliss zcela nesesunul z lavičky v parku. Předesílám, že nudou. Je to jen těsné, aby nás Sear Bliss skutečně nenudili k smrti. Jistě, jsou to pořád oni, pořád umí, ale dnes jako by si byli až příliš jistí tím, že to zkrátka odehrají a nemůže se přece nic stát. Čest skladbám jako Leaving Forever Land, které "to v sobě mají", argumentují a probouzí démony.
Takže ano, Letters From The Edge je deska, která jede na jistotu. Někdy se jí to daří, někdy ne. Já jsem jako bývalý skalní průvodce pikantní maďarskou kuchyní zklamaný. Nebo spíš zaskočený, že ta stará síla vyprchala. Letters From The Edge políbí spíš mladší hroziče a po tvrdším pyji toužící gotičky, než staré pardály, kterým doma klepou sousedi smetákem do stěn za poslechu Phantoms a Forsaken Symphony. Má to tak asi být. Za mě 55 čabajek, což je o 5 víc, než jsem původně chtěl dát. Je to pořád srdce, kdo poroučí.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Roland / 28.8.18 20:40odpovědět
ktorý album mal taký prepálený až fakt že nepočúvateľný zvuk? Forsaken Symphony. či Phantom?
Roland / 28.8.18 21:00odpovědět
nie Phantom, ale Grand Destiny
Jirka D. / 29.8.18 6:36odpovědět
Ahoj, podle mě máš na mysli Forsaken Symphony v reedici na VIC Records z roku 2009, to je dost katastrofa. Musel bych se podívat doma, ale mám dojem, že tehdy ten remaster spáchal Dan Swanö.
Jirka D. / 28.8.18 12:50odpovědět
Sear Bliss vsadili na historickou jistotu, a to mi přijde škoda. O to víc, že minule se snažili udělat něco jinak, přijít s náročnější a obtížněji uchopitelnou deskou, což se jim povedlo a byl jsem za to rád. Tohle je jen vybledlá ukázka dřívější zajímavosti, v kontextu doby trochu nezajímavá. 50 %
Martin Trojka / 27.8.18 20:52odpovědět
Čaute, zde nemohu souhlasit, za mě tak 90-100 procent. Viz i deska měsíce v Pařátu. Ale tak to má být, každému se líbit nemůže:)
Label:Hammerheart Records
Vydáno:Červenec 2018
Žánr:atmo dark / black metal
András Nagy - zpěv, baskytara, klávesy
Zoltán Pál - pozoun
Zoltán Vigh - kytara
Attila Kovács - kytara, klávesy
Gyula Csejtey - bicí
1. Crossing the Frozen River
2. Forbidden Doors
3. Seven Springs
4. A Mirror in the Forest
5. Abandoned Peaks
6. Haven
7. The Main Divide
8. Leaving Forever Land
9. At the Banks of Lethe
10. Shroud
Sear Bliss
Eternal Recurrence
Lento
Anxiety Despair Languish
Dark Seal
Pagan Thoughts Vol. 2
Decapitated
Cancer Culture
Amnutseba
Emanatism
Mucha
Slovácká epopej
Saga
20/20
FakeTown
FakeTown
Aherusia
And The Tides Shall Reveal The Traces
Red Sparowes
At The Soundless Dawn (reedice)
Front Line Assembly
Implode
Francouzská metalová kapela The Old Dead Tree podle všeho ještě stále není dead a aktuálně o sobě dává vědět novým songem Terrified, ke kterému vznikl...
5.6.2023Konečná pořadí v jednotlivých kategoriích ceny hudebních nadšenců Břitva jsou od včerejška známá, jejich přehled najdete ZDE.
4.6.2023A Tribute to Legends (Pocta legendám) je zbrusu nový song známých tuzemských hudebníků a je věnovaný padlým kamarádům české scény. K poslechu ZDE.
2.6.2023Projekt Abbé, za kterým stojí Jan Hamerský, právě vydává novou desku Hraj si a shoř! Ta bude k dispozici digitálně (bandcamp) a na kazetě, bližší info...
2.6.2023... proběhne tuto neděli 4. června v pořadu Hard & Heavy na rádiu Beat, a to pod taktovkou Petra Korála. Detaily jsou k dispozici ZDE.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.