|
|
||||||||||
Dalo by se předem říct, že nové album švédských melodiků SOILWORK je po letech předvádí ve vrcholné formě. Po letech stagnace se vrací nadšení a plni nevybouřené energie. Už předchůdce novinky „The Panic Broadcast“ nabídl lepší porci výživné krmě než předešlá alba, ale to pravé mělo teprve přijít.
Taky jsem patřil k pochybovačům, kteří poukazovali na opětovný odchod skladatelského umělce Petera Wicherse, na vychladnutí potřebných emocí a patřičného drive. Navíc avizovaná dvě alba najednou, to by semlelo i protřelejší interprety. Počkali jsme si tři roky a výsledek stojí za to. Každé z alb by uspělo i samostatně. Druhá deska totiž nenabízí žádnou prázdnou výplň, bonus ani vatu. Hodinu a půl toho nejlepšího, co SOILWORK dnes dokáže. Tedy strhující melodie, groove metal, progresivní výboje muzikantů, ovšem bez onanie, i na ten pop dojde, rozhodně však inteligentní a bez patosu. Kapelou proklamovaná rovnováha mezi minulostí a současností se zdá víc než jen trefná. Hlavním pojítkem mezi písněmi je svěžest a kupodivu až mladická dravost. Jak vidno, odchod Wicherse SOILWORK neuškodil, naopak, nikdy nezněli takhle vyrovnaně a pestře zároveň. Dvacet skladeb má tak rozličnou strukturu, že by jeden nevěřil, jak to může držet pohromadě.
Ihned ze začátku do vás pere agresivní síla v podobě zběsilých bicích Dirka Verbeurena. Jako by to ani nebyl on, kdo natočil nejslabší desky SOILWORK. Strojově přesné, rychlostně připomínající jeho dávné působiště ve francouzských Scarve. Zároveň se umí citlivě rozparádit a vyhrát si s harmoniemi do dokonalosti. Jeho rytmický kolega, starý harcovník Ola Flink nepumpuje jenom spodky. V záplavě chytrých kytar se jeho nástroj neztratí a dere se neustále na povrch, aby vedl. Vzápětí se jako slušný chlapec opět vrací do role podprahového průvodce. Kytarový tandem tvořený Dirkovým bývalým kolegou ze Scarve - Sylvainem Coudretem - a novou tváří - Davidem Anderssonem - válcuje celek na kousky a zároveň je drží pevně v rukou. Nádherná sóla, těžkotonážní riffy, výlety do akustických sfér jsou zde přeplněné skvělými nápady. Občasný deathový odér mě příjemně zaskočil stejně jako naprosto přirozený přechod do klidných vod. Nad tím vším ční hlasový všeuměl Strid. Nikdy nebyl v takové kondici. Prakticky nabízí všemožné barvy, důrazy a hlavně jistotu, kterou vetkl do všech míst. Řve jako saň, za jeho expresivní řevy a zpěvy by se nestyděli ani takoví Anselmo nebo dávný guru SOILWORK Devin Townsend, který jim produkoval podle mě nejlepší desku „Natural Born Chaos“ a kde se také objevil i jako host. Když začne Strid zpívat čistým hlasem, neztrácí sílu a melodie, které se nesou z jeho hrdla, nutí ostatní zpěváky přemýšlet, jak docílit takového umění a pochybovat o svém vlastním přínosu. V rámci extrémního metalu není mnoho jmen, které se mohou chlubit takovým talentem. Když tedy vyjmeme Akerfeldty, Deviny či Dany Swanö a žánrového souputníka Christiana Älvestama.
Přemýšlím, jestli má cenu vytahovat jednotlivé písně a vyzdvihnout je povrch. Můžu zmínit otvírák druhého disku „Entering Aeons“, který, byť bez zpěvu, umí pěkně navodit dychtivou atmosféru k poslechu celého alba. Stejně druhá instrumentální záležitost „Loyal Shadow“, funguje jako běžná píseň, tedy nikoli jako předváděčka muzikantského umu, ale pěkně houpavě připraví náladové ucho k „Rise Above the Sentiment“. Moderní crossower, jehož jsme svědky na „The Living Infinite“, je absolutně plnovitamínový. Nekonzervativní posluchač zde nalezne vše k dobré chuti. Nevím, jak se budou k novince stavět staří fanoušci, protože melodeathový návrat k dávným časům se nekoná. Nicméně tuším, že SOILWORK v současnosti opět platí za významné jméno, které budou další citovat.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Honza K. / 29.3.13 20:30odpovědět
Právě mi dohrál první disk a musím říct, že je to šleha jak sviň! Jestli se nic nepokazí, budu s tímhle albem asi dlouholetej kamarád.
Ruadek / 25.3.13 10:17odpovědět
Víceméně souhlasím, jedinou těžkostí je pro mne prozatím délka desky ale lze si prostě vybírat a začínat i končit kdekoli. Je to agresivní, melodické a cítím v tom ony staré časy. A ačkoli pro mě jsou jedničkami Natural Born Chaos a Predators Portrait, tenhle povedený materiál se vyplatí si pořídit. Je to výlet do všech časů Soilwork, do všech jejich poloh a to vše v jedinečné formě. Příjemné !
Label:Nuclear Blast
Vydáno:Únor 2013
Žánr:metal
Björn Strid - zpěv
Ola Flink - baskytara
Sven Karlsson - klávesy
Dirk Verbeuren - bicí
Sylvain Coudret - kytary
David Andersson - kytary
host:
Justin Andersson - zpěv (The Windswept Mercy)
Disc 1
1. Spectrum of Eternity
2. Memories Confined
3. This Momentary Bliss
4. Tongue
5. The Living Infinite I.
6. Let the First Wave Rise
7. Vesta
8. Realm of the Wasted
9. The Windswept Mercy
10. Whispers and Lights
Disc 2
1. Entering Aeons
2. Long Live the Misantrope
3. Drowning With Silence
4. Antidotes in Passing
5. Leech
6. The Living Infinite II.
7. Loyal Shadow
8. Rise Above the Sentiment
9. Parasite Blues
10. Owls Predict, Oracles Stand Guard
Soilwork
The Ride Majestic
Soilwork
Övergivenheten
Soilwork
Verkligheten
Brutal Assault 24 (1/2)
7.8. - 10.8.19, Jaroměř, pevnost Josefov
Flowers For Bodysnatchers
Aokigahara
Katatonia
Night Is A New Day (reedice)
Kocáb / Proudfoot / Donati / Sheehan
Aftershocks
Roly Porter
Life Cycle Of A Massive Star
Apocryphos
Against Civilization
Baestien
Uroboros
Lustmord
Dark Matter
Slovenská horor punková kapela The Karnsteins vydává právě dnes své nové EP s názvem Three Kings of Terror, a to na digitálních platformách a na CD. O...
30.3.2023Ku příležitosti vydání nového EP Om Kali Maha Kali odehrají domácí Cult of Fire dva koncerty, jeden v Česku a jeden na Slovensku. Na obou z nich budou...
28.3.2023Po vynucené koncertní přestávce a doplnění sestavy o rytmickou sekci se na pódia vrací domácí kapela Nocturnal Pestilence, konkrétně na pódium klubu K...
28.3.2023Vydatný tříhodinový rozhovor s Jirkou "Desed" Sedláčkem z Dark Gamballe a Trny & Žiletky v podcastu Noir Talk sledujte ZDE.
28.3.2023V temnou kryptu jako ze starého RPG se na Zelený čtvrtek promění dejvická Klubovna, aby nabídla útočiště fanouškům dungeon synthu, středověku a black ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.