|
|
||||||||||
Kolik jste kdy poslouchali kytaristů? Hodně, je mi to jasné. Zúžím to: kolik sólovek kytaristů? To už není takové číslo a zúžíme to ještě: kolik opravdu dobrých sólovek dobrých kytaristů máte ve své sbírce? Toho asi už moc nebude, že. Kytaristů jsou mraky, dobrý kytarista nakopne kapelu a mnohdy dokonce převyšuje samotného frontmana. A když má tvůrčí přetlak (případně ho už domovská parta nebaví), zasedne a udělá si vlastní dílo. A když to dílo vydá kytarista Marillion, je to událost.
Je s podivem (divit se tu budeme častěji), že takový talent, jakým je Steve, nevydal za více než 30 let hraní jedinou sólovou desku. Až koncem minulého roku. Otázkou potom je, co vlastně čekat? Pětapadesátiletá legenda kytary vlastně může přijít s čímkoli – se stylovou změnou radikálního střihu i s klasikou, která se nemusí lišit od domovské kapely. Především šlo ale čekat přemýšlivou desku, stejně rozvážnou, puntičkářskou a s důrazem na detail, jako je Stevova hra na kytaru. A takoví Duchové Pripjati jsou.
Steve Rothery je kytaristou typu Davida Gilmoura, jeho hra nepolyká akordy rychlostí světla (jako u Petrucciho), není to exhibice Malmsteenovského typu, není to hra na pomezí agrese a něhy jako u Stevea Vaie. Rothery je protřelý kytarový velikán se vším, co k tomu patří. Jeho hru prostě poznáte, protahuje akordy, z každého kontaktu prstu o strunu je znát naprostý cit. Poslechněte si nájezd první skladby Morpheus a budete vědět, o čem mluvím. The Ghosts of Pripyat je součtem letitých zkušeností protřelého hráče.
// Jak moc odlišné je album od desek Marillion?
Tak především Steve nenahrál materiál, který by mohl být pokračováním / duplikátem tvorby Marillion. Od první do poslední sekundy je znát, že jde o desku kytaristy, která chce hovořit jiným jazykem, než mluví domovská UK veličina. Marillion plni kláves a taženi z velké většiny hlasem buď Fishe, nebo Hogartha (dosaďte si dle libosti éru sami), stavěli na jiných principech. Ani tam se ale samozřejmě Rotheryho kytara neztrácela, vždyť to byl jeden z hlavních skladatelských mozků.
// Čistě instrumentálně?
Ano, zpěv by tu byl vlastně rušivým elementem. Jde tu především o vyjádření pouze prostřednictvím nástrojů od největších mistrů svého oboru. Nahrávalo se v Real World Studios v Anglii, dle dostupných materiálů to byl velice zajímavý proces a výsledek je takový, jaký je. Otázkou je, zda od sólovky kytaristy čekat striktně instrumentální věci, nebo zpívanou desku. Rothery má ale myslím právě díky Marillion konečně možnost obejít se bez velkého hlasu, což naprosto chápu. Ve spojitosti s The Ghosts of Pripyat lze též mluvit jako o velice vkusně vybrané sestavě, kde není místo pro malé jméno.
// Jsou na desce hosté?
The Ghosts of Pripyat není nakonec pouze výsledkem tvůrčího procesu Rotheryho a jeho bandu, unikátním je tu právě spojení přizvaných jmen, která povyšují desku na unikát. Prvním člověkem je Steve Hackett, kytarista legendárních Genesis. Jménem číslo dvě je osoba, která tady na Echoes zní velice často – ano, pan Steven Wilson. Dohromady jde především o generační komunikaci mezi mladou generací a protřelými legendami, z nichž každý umí mluvit svým jazykem. A to vše v luxusním balení.
// Steven Wilson kam se podíváš…
Je tomu tak. I za geniální obal může člověk, který pracuje převážně s Wilsonem – Lasse Hoile. Obal desky perfektně sedne k postupnému nájezdu desky, která svou atmosférou připomíná film. Lehce zasněný a plný zpomalených záběrů.
Za názvem desky se skrývá skutečné, ztracené a opuštěné město Pripjať na Ukrajině. Onehdy vzkvétající město „nového Ruska“ s velkou budoucností díky černobylské elektrárně. Všichni víme, jak to dopadlo; dnes žijí ve městě místo lidí už jen divoká zvířata. Obzvláště mrazivý pocit lze potom mít z nedostavěného zábavního parku, který už nestihli otevřít a tak uprostřed betonu stojí nikdy neroztočené kolotoče a autodromy. A pořádají se sem nájezdy japonských turistů, jsou tu domy plné odhozených plynových masek. Koncepčně se tomuto městu duchů věnuje Rothery ve své poslední, stejnojmenné skladbě.
Pojetí všech sedmi skladeb je mírně řečeno minimalisticky velkolepé. Na první a možná i druhý poslech neohromí, na další poslechy ale působí silněji a silněji, vracíte se často a rádi. A objevujete. Rotheryho jemná a dokonale promyšlená hra je všudypřítomná, skladby prostupuje akustická kytara, uslyšíme jazzové metličky (White Pass) nebo klavír. A ani přesah nad jedenáct minut není otázkou vycpávek, vše je dokonalým celkem.
Je to silné, Steve, opravdu je. Vedle instrumentálně silných věcí v posledních letech je tohle něčím, co obstojí vedle konkurence se ctí. Nejsem z těch, kdo by se bál kritizovat bájného Rotheryho (či kohokoli jiného), ono ale fakt není co. Není to deska samoúčelně vypocená po třiceti letech, je to svěží dílo vyzrálého muzikanta, který vždy věděl, jakým jazykem mluvit. A léta mu přidala na zkušenosti. A jsem velmi rád, že se sólovka nestala bezcenným odkazem na Marillion (ačkoli provázanost tu je), ale že je to samostatný celek.
Hlasitě tleskám a chci víc. Doufám, že pokračování nebude za stejně dlouhou dobu.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Michal Z / 21.8.15 12:03odpovědět
Rothery v mých uších překonal nejednoho Stevena, nakonec i toho všudepřítomného Wilsona. Dokážete si představit kam by toto album dokráčelo mít v názvu interpreta - Pink Floyd? Fantasie mi nestačí. Krásné poslechové album, které žije vnitřním životem u něhož stále čekám kdy se ohraje.
Garmfrost / 13.4.15 13:16odpovědět
Já jsem desku ještě neslyšel, ale zaujala mě věta: Dohromady jde především o generační komunikaci mezi mladou generací a protřelými legendami, z nichž každý umí mluvit svým jazykem. Přitom té "mladé" generaci Wilsonovi už taky bude skoro 50 let :)
Ruadek / 13.4.15 13:32odpovědět
V číslech 47 (Wilson), 55 (Rothery) a 65 (Hackett) - tam ty roky nasbíráš ale - pravda - ono se to nezdá, Wilsonovi bych těch 47 nehádal ani za mák.
-krusty- / 13.4.15 12:42odpovědět
Nádherný obal...... Ke skvělé hudbě se už vyjadřovat nebudu, to udělali jiní a lépe...byť stále o kousek více budu protěžovat domovské Marillion, kde Steve také nikam nespěchá a pečlivě vykresluje nálady a pocity svými tóny. Pro mne jeden ze tří top kytaristů všech dob. Jenom mne zaráží jak je možné, že matky budoucích kytaristů nemají v porodnici vždy o trochu větší fantazii. No posuďte: STEVE Rothery, STEVE Howe, STEVE Hackett, STEVE Morse, STEVE Vai, STEVE Walsh, STEVEn Wilson...... :-)
Jirka D. / 13.4.15 6:43odpovědět
Souhlas, vynikající deska a vedle Wilsona moje asi nejhranější album z poslední doby. Rotheryho hra je výborná, skutečně trochu Gilmourovská, každý tón má prostor, nikam se nespěchá a hraje se s důrazem na atmosféru. Vokalista naprosto nechybí, naopak - přebýval by. K tomu krásná a graficky dotažená edice, velmi slušný zvuk ... prostě jedno z nej instrumentálních alb poslední doby. Začátek roku je silný!
Label:S. Rothery Music / InsideOut Music
Vydáno:Září 2014
Žánr:progressive rock
Steve Rothery – kytara
Dave Foster – kytara
Leon Parr – bicí
Yatim Halimi – baskytara
Riccardo Romano – klávesové nástroje, akustická kytara
hosté:
Steve Hacket - kytary
Steven Wilson - kytary
Riccardo Romano - kytary
Usurpress
Interregnum
MindThorN
Last Thirst - First Lust (EP)
Bigelf
Into The Maelstrom
There's A Light
For What May I Hope? For What Must We Hope?
Entropia
Vacuum
Kabaret doktora Caligariho
Hry pro Marii
Amon Amarth
Surtur Rising
The Algorithm
The Polymorphic Code
Vreid
Welcome Farewell
XIII. Století
Vampire Songs tajemství gothických archivů
Drunk With Pain
Hail the Monsters
Francouzští vizionáři Decline of the I zveřejnili singl Éros N. Na lyric video můžete mrknout ZDE. Nové album s názvem Wilhlem, o kterém jsme informov...
24.1.202510. února se v pražském klubu Recykl koná akce za účasti domácího atmosférického projektu napříč žánry Blind Ruler Cursed Land a japonského experiment...
24.1.2025Aktuální novinku The Great Old Ones můžete slyšet celou v rámci oficiálního streamu vydavatelství Season of Mist. Album Kadath je ZDE.
23.1.2025Kapela Naurrakar vydala své EP Dopisy o zle fyzicky, a to na kazetě. Cena 300 Kč / 12 €, objednávat můžete přímo u kapely nebo kupujte na koncertech. ...
22.1.2025Na MetalGate právě vyšla obsáhlá kniha pojednávající o americké odnoži černého kovu s názvem USBM: Revoluce identity v americkém black metalu od autor...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.