|
|
||||||||||

STROMBOLI byl (a je?) na naší scéna pojem. Debutní bezejmenné dvojalbum z roku 1987 je samozřejmě kultem kultů, přestože se nedá říct, že by bylo nějak koncepčně či stylově jednotné. Naopak názorově a hudebně mnohem uceleněji na mě působí druhé album, tak nějak v tichosti vydané „Shutdown“. Taková ta méně nápadná albová popelka, vydaná v roce velkých změn, tedy v roce 1989. Albu se nedostalo takové pozornosti, jakou by si zasloužilo a kdoví, zda tomu není na vině právě ta překotná doba, šedivý obal nebo hůře zkousnutelný a chce se říct až nehitový hudební obsah.

Dá se o něm napsat, že to je i není album stejné kapely. STROMBOLI byli v troskách a album víceméně točil hlavně kytarista Michal Pavlíček. Ve dvou skladbách slyšíme ještě původního bubeníka Klaudia Kryšpína a klávesistku Vendulu Kašpárkovou (šlo o použité koncertní záznamy), v dalších dvou zase část brněnského Futura - bubeníka Jana Seidla a klávesistu Romana Dragouna. A k tomu ještě spoustu hostů, kterých si v nahrávce leckdy ani nevšimnete. Jak sám Pavlíček přiznává, kapela de facto neexistovala a šlo o jakousi posmrtnou křeč, epitaf a nahrávku kapely bez kapely. Z původní sestavy je jistotou kromě Pavlíčka samozřejmě vokál Báry Basikové a baskytara Jiřího Veselého.
Při prvním poslechu jsem byl už tehdy zdrcen, neboť jsem postrádal již naposlouchané skladby z dříve vydaného singlu „Sandonoriko“ a „Okolo ohňů“. Tedy…hmm…ony na albu jsou, ale jako „Sandonorico“ a „Around The Fires“. Ano. Bylo tomu tak – hravá čeština a Morgernsternovy texty byly ty tam a nastoupila sebevědomá a ambiciózní angličtina, za kterou se – ruku na srdce – dá leccos schovat. Z drážek tehdy zakoupeného LP nebylo slyšet jazzrock jako částečně na debutu – spíše se najednou posluchač ocitnul v odlidštěném betonovém bludišti bizarního sídliště. Normalizační šeď. Orwellovský letopočet 1984. Industriální zvuky rezonují v tunelech, sem tam ukápne kapka vody a jediným důkazem přítomnosti lidí je ojedinělý klapot podpatků kdesi v tunelu za rohem. Ostatně tehdejší klipy mi tak trochu za pravdu dávají…
„Shutdown“ (v překladu snad cosi jako „Spadla klec“) je temné, bizarní, melancholické a dnešní řečí náladou až jakési „porcupineovsko-waitsovské“ album. Skladby jsou hypnotické, plné chladných zvuků a přestože ve čtyřech položkách playlistu slyšíme bubeníky z masa a kostí, ani tito výrazněji nenabourávají tu prvotní odtažitost, podivný chlad a relativní sterilitu celého materiálu.
Ale album je to nadmíru povedené. Nedá mi to nezmínit téměř progmetalově nářezový „Abacus“, který je jednou ze tří dejme-tomu-hitovek, společně s výše jmenovanou dvojicí dříve vydaných skladeb. „Labyrinth“ už je temnější a zadumanější záležitostí. Pomalu plynoucí, strojově pochodující tempo drtí (píseň pochází z pořadu „Minotaurus“, pro který psal Pavlíček hudbu společně s kontrabasistou Miroslavem Vitoušem). „Scanners“ zní díky zásadnímu klavíru až definitivně a nezvratně. Z položky „Back In The Castle“ přímo dští nervozita a bizarnost… a společně s poslední dvojicí skladeb „Shutdown“ a „Picturesque Bells“ tvoří podle mne naprostý vrchol celého alba. Ta první je až neskutečně krutá a zlá, zato ta druhá, poslední na albu, je naprostou zvukovou a aranžérskou fantasmagorií, při které se vnímavý posluchač a fanda Pavlíčkovy tvorby dostává do sedmého nebe. A aby ne. Myslím, že je už tisíckrát ohraným klišé upozorňovat na bravurní vokál Basikové, nápaditou kytaru Pavlíčkovu a plně funkční baskytaru - ostatně tak tomu bylo ve STROMBOLI vždy.
„Shutdown“ je obětí doby. Lehce nedoceněné a zdá se až polozapomenuté. V roce 1989 měli lidé jiné starosti a čekalo nás větrání zatuchlých místností a příval čerstvého vzduchu z Evropy. Otevřel se nám celý svět, zakazované bylo povolené, tak proč zůstávat na domácí scéně… Ale i po těch letech (anebo právě proto) album „Shutdown“ neskutečně rozkvetlo a já držím v ruce nádherně rostlý květ, sice šedivě bílý, ale jediný svého druhu. Tomuto albu patří bezesporu přívlastek progresivní. Progresivní v pravém slova smyslu.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Pekárek / 3.11.21 21:57odpovědět
Pěkná recka, myslím, žes to popsal fakt dobře:)
Label:Panton
Vydáno:Červen 1989
Žánr:art rock?
Michal Pavlíček - kytara, klávesy, zpěv
Bára Basiková - zpěv
Jiří Veselý - baskytara
Klaudius Kryšpín - bicí
Jan Seidl - bicí
Vendula Kašpárková - klávesy
Roman Dragoun - klávesy, sbory
+ hosté:
Miroslav Vitouš - kontrabas
Zdeněk Zdeněk - klavír, klávesy
Vilém Čok, Marcela Březinová, Lešek Semelka, Naďa Nosková - sbory
Michal Horáček - hlas
1. Abacus
2. Labyrinth
3. Scanners
4. Around The Fires
5. Why
6. Sandonorico
7. Back In The Castle
8. Shutdown
9. Picturesque Bells

Rage Against The Machine
The Battle of Los Angeles

Airbag
The Greatest Show On Earth

Cormorant
Diaspora

Talbot
Scaled

NYOS
Waterfall Cave Fantasy, Forever

Stone Temple Pilots
Perdida

Ill Niño
Dead New World

Satanic Warmaster
Aamongandr

The Monolith Deathcult
The Demon Who Makes Trophies Of Men

Big|Brave
nature morte

Algiers
There Is No Year
Mezinárodní mysteriozní death metalové těleso Abschwörzunge se upsalo agilnímu labelu Agonia Records. Kapela pracuje na následovníku dobře přijatého E...
3.12.202512. prosince v pátek se odehraje koncert moravských kapel Risposta a Märnø, a to ve vodňanském klubu Rock Bar Pohoda. Místní support zajistí deathmet...
3.12.2025Jihomoravští tmáři Heiden slibují nejtemnější kapitolu své tvorby. Vrstevnatou, tmavou hmotu, jako popel ze spálených domů, který vsákly karpatské hor...
1.12.2025Brněnská cyber-punková kapela Plague Called Humanity po dlouhých šesti letech přichází s novou muzikou, a to singlem Obey. V podobě videoklipu můžete ...
28.11.2025Domácí elektro-metalová kapela Mean Messiah zveřejnila nový singl Death Is On My Side, ke kterému pod režijním vedením Pavla Monroe Kohouta vznikl i v...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.