|
|
||||||||||
Jak nejlépe charakterizovat Sunnata? Spojte si post-grunge vlivy Alice in Chains, blízko-východní výlety náladotvůrců tranzovních rytmů Om a vedle toho nechte působit dozvuky drtivé síly Neurosis. I ti mají k těmto rytmům dost blízko. Pokud by Tool začali hrát grunge, možná by mohli znít přesně takhle. Dost ale už těch vlivů a přirovnání, muzika Sunnata je hodně svá a zaslouží si o něco větší péči. Jejich nová deska je hodně specifická, když si ji pustíte, nebudete chtít jen tak odejít. Stejně jako se mi to stává u zmíněných Om.
A jako jistý bonus k tomu, že jejich tvorba je ovlivněna Dunou od Franka Herberta.
Polští Sunnata se s vlivy pouštních rytmů setkávali vždy velmi často a rádi. Minulá deska Outlands byla neskutečná šleha. Hypnotické rytmy střídaly metalové nálože, vokální harmonie zhrubly a vystřídal je kytarový válec. Deska Zorya z roku 2016 zní až psychedelicky, velmi výrazná hra na baskytaru a znatelný vývoj ke směru, v jakém se nachází kapela dnes. Vzpomenu-li si na debut, Climbing the colossus, pak byl ještě okořeněn znatelným příklonem k post-metalu, i tam to ale nebylo vůbec jednoduché. A není to dodnes. Kapela mění styly, jak se jí zachce, co skladba, to posun trochu jinam. Vývoj od minulé Outlands zaznamenal zpomalení, a ještě o něco méně hrubé intenzity. Alespoň takhle působí úplný začátek desky. Od druhé skladby God Emperor of Dune už to ale opět jede, písek se sype a tranzovní rytmy začínají posluchače opět obklopovat. Ovšem nijak zásadně nezrychlujeme. Skvělé kytarové vyhrávky, které patří do stejné pouště, v jaké se kapela nachází a postupné tvoření všeobklopující atmosféry. Příznivci několikrát zmiňované kapely Om si zde přijdou na své. Sunnata jdou ale o něco jinou cestou, o pár pouštních mílí vedle.
Ze zkušenosti vím, že polská scéna dokáže často mile překvapit. Nejen Riverside jsou toho důkazem, ti jsou též zdařile barvití a snaží se do své hudby nasávat mnohdy podobné vlivy. Sunnata je ale proti nim pouštní kobra, která se od písečných bouří nikdy nevzdaluje příliš daleko. Zrychlení pak konečně přijde se třetí A Million Lives. A neustále prohlubující se nálady a exotické vyhrávky. Výborná hrubá a hluboká baskytara, kterou doplňuje výborným způsobem spousta perkusí, které ale dokáže „ROB“ vyměnit za metalový tlukot. Sunnata na své poslední desce nadále chtějí znít metalově, pouštějí se do sludge / post-metalových pasáží s lehkostí a přirozeností, jakou nepostrádali ani na minulé desce. Tuhle lehkost jim může většina spolků jen tiše závidět.
Sunnata nejsou tvůrci silných melodií, ani zapamatovatelných refrénů. Primárně tvoří nálady pomocí exotického stylu, jaký se naučili vplétat do své muziky a nadále na tom pracují. Jediné opravdu silnější motivy, které nedostávám z hlavy, jsou v předposlední Völva (The Seeress). A skvělý, dobře vyřvaný refrén. Deska obsahuje pouze 6 skladeb, hoši ale opět jdou do silných, delších celků, přesahujících běžně 6 až 8 minut. Však na minulé desce jsme měli kousek, který třinácti minutám koukal do zad. U kapely žádná výjimka.
Burning in Heaven, Melting on Earth je silná deska, která se výborně poslouchá. Náročná časově, protože od ní nejde jen tak odejít. Hodně roste, jak už to tak bývá s materiálem, který postupně rozplétá motivy a buduje hodně zajímavou atmosféru. Pozoruhodně složené, velmi zasloužená pozornost z mé strany. Body srážím pouze díky tomu, že souboj s minulou deskou je hodně těžký. Přijít s materiálem, jaký prezentovali na Outlands, to chce pořádné koule na to, aby něco takového pokořili. Chybí mi tu třeba taková věc, jako byla Scars, která svou energii šlehala do všech stran. Ta valivější a metalovější tvář teď není tak intenzivní, což je škoda. Zdá se mi, že tentokrát to není tak nabušený koktejl všeho toho exotična a metalu, jaký se snad ani nedá zopakovat. Přesto musím uznat, že byl důvod si desku koupit v originále. A to dělám opravdu jen u kapel, které mají hodně co nabídnout.
Takže nezbývá, než se opět s potěšením zavřít v pokoji a pustit si desku, která jen tak nezapadne mezi ostatní produkci. Mé velké doporučení.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Jirka D. / 3.6.21 7:19odpovědět
Na mě už je to moc kočkopes. Kromě těch uvedených vlivů a kombinací Alice In Chains, OM, Neurosis (fakt to tam všechno je), bych klidně přidal i Kyuss (skladba A Million Lives), a to v takové míře, že mi to přijde jako trochu moc okatá vykrádačka. Doporučuju srovnat úvod téhle skladby se začátkem desky Blues For The Red Sun a skladbou Thumb. Způsob spojení toho všeho dohromady možná zaslouží obdiv a uznání, protože ono to docela funguje a nedrhne, ale celkový dojem bych stejně jedním slovem vyjádřil jako zmatek.
Label:vlastní vydání // bandcamp
Vydáno:Únor 2021
Žánr:post/sludge-metal
DOB - baskytara
ROB - bicí
GAD - kytary
SZY - kytary a zpěv
1. Crows
2. God Emperor of Dune
3. A Million Lives
4. Black Serpent
5. Völva (The Seeress)
6. Way Out
Prong
X - No Absolutes
Horna
Askel Lähempänä Saatanaa
Zaum
Oracles
Obscura
Dilivium
Minority Sound
Drowner's Dance
Nadja
Queller
Saint Vitus
Saint Vitus
Katatonia
Night Is A New Day (reedice)
Agrypnie
16[485]
Solfernus
Neoantichrist
No Man's Valley
Outside The Dream
Na labelu Black Barn Music vyšla 24. června nová deska domácí metalové kapely Inner Fear, která se na ploše 70 minut zabývá víc jak sto let nevyřešený...
29.6.2022Ani letos nebudou chybět festivalová trika s unikátním ETEF designem, navíc přidáváme do nabídky trika s dlouhým rukávem a mikiny.
28.6.2022Kapela Psychonaut, toho času upsaná u labelu Pelagic Records, vypustila do světa balónek v podobě prvního singlu k chystanému albu Violate Consensus R...
28.6.2022Na vydavatelství Pařát Productions vyjde v říjnu 2022 reedice prvního alba kapely V.A.R., které poprvé vyšlo před třiceti lety v roce 1992. Jde o nahr...
28.6.2022Ještě stále čerstvý květnový singl Rigor Mortis od Meeting with Hans (post-rock/hardcore) v režii studia Silent Observer k poslechu ZDE.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.