Sunnata - Burning in Heaven, Melting on Earth

SunnataBurning in Heaven, Melting on Earth

Ruadek3.6.2021
Zdroj: Flac
Posloucháno na: FiiO X3 + Audio Technica ATH M40X
VERDIKT: Pouštní nomádi a jejich hodně nevšední materiál plný tranzovních rytmů a hutných metalových pasáží. Deska, která si zaslouží zvýšenou pozornost.

Jak nejlépe charakterizovat Sunnata? Spojte si post-grunge vlivy Alice in Chains, blízko-východní výlety náladotvůrců tranzovních rytmů Om a vedle toho nechte působit dozvuky drtivé síly Neurosis. I ti mají k těmto rytmům dost blízko. Pokud by Tool začali hrát grunge, možná by mohli znít přesně takhle. Dost ale už těch vlivů a přirovnání, muzika Sunnata je hodně svá a zaslouží si o něco větší péči. Jejich nová deska je hodně specifická, když si ji pustíte, nebudete chtít jen tak odejít. Stejně jako se mi to stává u zmíněných Om.

A jako jistý bonus k tomu, že jejich tvorba je ovlivněna Dunou od Franka Herberta.

Polští Sunnata se s vlivy pouštních rytmů setkávali vždy velmi často a rádi. Minulá deska Outlands byla neskutečná šleha. Hypnotické rytmy střídaly metalové nálože, vokální harmonie zhrubly a vystřídal je kytarový válec. Deska Zorya z roku 2016 zní až psychedelicky, velmi výrazná hra na baskytaru a znatelný vývoj ke směru, v jakém se nachází kapela dnes. Vzpomenu-li si na debut, Climbing the colossus, pak byl ještě okořeněn znatelným příklonem k post-metalu, i tam to ale nebylo vůbec jednoduché. A není to dodnes. Kapela mění styly, jak se jí zachce, co skladba, to posun trochu jinam. Vývoj od minulé Outlands zaznamenal zpomalení, a ještě o něco méně hrubé intenzity. Alespoň takhle působí úplný začátek desky. Od druhé skladby God Emperor of Dune už to ale opět jede, písek se sype a tranzovní rytmy začínají posluchače opět obklopovat. Ovšem nijak zásadně nezrychlujeme. Skvělé kytarové vyhrávky, které patří do stejné pouště, v jaké se kapela nachází a postupné tvoření všeobklopující atmosféry. Příznivci několikrát zmiňované kapely Om si zde přijdou na své. Sunnata jdou ale o něco jinou cestou, o pár pouštních mílí vedle.

Ze zkušenosti vím, že polská scéna dokáže často mile překvapit. Nejen Riverside jsou toho důkazem, ti jsou též zdařile barvití a snaží se do své hudby nasávat mnohdy podobné vlivy. Sunnata je ale proti nim pouštní kobra, která se od písečných bouří nikdy nevzdaluje příliš daleko. Zrychlení pak konečně přijde se třetí A Million Lives. A neustále prohlubující se nálady a exotické vyhrávky. Výborná hrubá a hluboká baskytara, kterou doplňuje výborným způsobem spousta perkusí, které ale dokáže „ROB“ vyměnit za metalový tlukot. Sunnata na své poslední desce nadále chtějí znít metalově, pouštějí se do sludge / post-metalových pasáží s lehkostí a přirozeností, jakou nepostrádali ani na minulé desce. Tuhle lehkost jim může většina spolků jen tiše závidět.

Sunnata nejsou tvůrci silných melodií, ani zapamatovatelných refrénů. Primárně tvoří nálady pomocí exotického stylu, jaký se naučili vplétat do své muziky a nadále na tom pracují. Jediné opravdu silnější motivy, které nedostávám z hlavy, jsou v předposlední Völva (The Seeress). A skvělý, dobře vyřvaný refrén. Deska obsahuje pouze 6 skladeb, hoši ale opět jdou do silných, delších celků, přesahujících běžně 6 až 8 minut. Však na minulé desce jsme měli kousek, který třinácti minutám koukal do zad. U kapely žádná výjimka.

Burning in Heaven, Melting on Earth je silná deska, která se výborně poslouchá. Náročná časově, protože od ní nejde jen tak odejít. Hodně roste, jak už to tak bývá s materiálem, který postupně rozplétá motivy a buduje hodně zajímavou atmosféru. Pozoruhodně složené, velmi zasloužená pozornost z mé strany. Body srážím pouze díky tomu, že souboj s minulou deskou je hodně těžký. Přijít s materiálem, jaký prezentovali na Outlands, to chce pořádné koule na to, aby něco takového pokořili. Chybí mi tu třeba taková věc, jako byla Scars, která svou energii šlehala do všech stran. Ta valivější a metalovější tvář teď není tak intenzivní, což je škoda. Zdá se mi, že tentokrát to není tak nabušený koktejl všeho toho exotična a metalu, jaký se snad ani nedá zopakovat. Přesto musím uznat, že byl důvod si desku koupit v originále. A to dělám opravdu jen u kapel, které mají hodně co nabídnout.

Takže nezbývá, než se opět s potěšením zavřít v pokoji a pustit si desku, která jen tak nezapadne mezi ostatní produkci. Mé velké doporučení.