|
|
||||||||||
Na recenzi je z mého pohledu nejtěžší začít a pak nějak smysluplně skončit. S tím začátkem to bývá tak, že buďto mě nenapadá nic, anebo toho mám na jazyku strašně moc a vnitřně bojuju s automatickým reflexem to všechno vypálit ven hned v prvním odstavci. Přesně to je případ nové desky The War On Drugs, což je kapela omotaná kolem solitéra Adama Granduciela, takové méně známé obdoby Briana Adamse. I když méně známé... Předchozí deska, kterou jsem mimochodem nepochválil tak moc jako tu ještě předchozí, tak ta předchozí deska z roku 2018 dostala za ten rok Grammy v kategorii Best Rock Album. Z toho jasně plyne, že mi nemáte věřit.
I přesto nicméně doporučuju se trochu prohrabat historií a začíst se jak do recenze alba A Deeper Understanding (2018, ZDE), tak do alba Lost in the Dream (2014, ZDE), které pro mě bylo zlomové a zásadní a určující a ... no však to znáte, když vás nějaká deska posadí na prdel. Prostě se mi líbila moc a líbí se mi moc dodnes. V těch recenzích se dočtete, na čem stojí muzika The War On Drugs, v čem je tak moc dobrá, v čem se to třeba minule nepovedlo tolik jako předminule a tak podobně. Dejte se do toho.
V pořadí páté album dostalo jméno I Don’t Live Here Anymore, vyšlo loni v říjnu na Atlantic Records a v řadě časopisů, včetně bašty levičáckého pominutí smyslů The Guardien, obsadilo pěkná místa v zúčtování s rokem 2021. U nás ne. Těžko říct proč, poslouchám ho prakticky od vydání a postupně docházím k tomu, že je dobré, místy hodně dobré. Možná prostě proto, že se mnohem víc podobá desce z roku 2014, je energičtější než jeho předchůdce, je v něm víc rocku a méně snů, i když těch si můžete přidat celou fůru jako bonus. Jde to snadno.
Pokud mě deska v něčem upřímně překvapila, tak v tom, jak snadno se poslouchá. Zní to možná banálně, ale když si vedle sebe vysázíte rozhodující argumenty, je to naprostý div. Nahrávka vznikala postupně během tří let v sedmi různých studiích, každý ze stálých členů kapely hrál na celý arzenál nástrojů, každý z obrovské dávky hostů k tomu přidal arzenál svůj vlastní, deska se několikrát míchala, masterovala, pak znovu přemíchávala, pak znova masterovala. Prostě porod v přímém přenosu. Přesto to dohromady funguje naprosto přirozeně a hladce, ani stopa po krkolomnosti, ani závan přešlechtěného kusu. V tomhle bodě se vlastně dají vystopovat dva hodně odlišné přístupy k desce, z nichž mám hodně zatěžko zvolit jeden, který by v mém případě dominoval nebo mi prostě jen vyhovoval.
Ten první je čistě hudební a posluchačský ve smyslu „užít si muziku a moc nad tím nebádat“. V tomto ohledu album funguje skvěle, dávkuje emoce v míře větší než malé, ale současně se v nich netopí, chvíli tlačí na pilu slušným rockovým nábojem, chvíli vykresluje fantaskní říši snů, v níž je báječné lenošit. Tohle je vlastně copyright Adama Granduciela, tohle on umí strašně dobře a naprosto se nedivím tomu, jaký věhlas a respekt si během posledních let získal.
Druhý přístup je drobnohled dovnitř alba, odhlédnutí od zastřešujícího dojmu skvělé muziky a zacílení na jednotlivé součástky a na to, jak je někdo dal dohromady. I tady to začíná skvěle a doporučuju začít počítat jednotlivé stopy, zvuky, plochy, syntezátory, Hammondy, mellotrony, vocodery a všechny další nástroje. Je to famózní přehlídka, kterou podrobně můžete nastudovat ZDE. Problém začne v momentě, kdy si to celé pustíte na trochu lepším zařízení, než jaké představuje mobilní telefon nebo autorádio. V ten moment vyleze na povrch dost zásadní přepálenost zvuku, jeho rozpad ve vypjatějších pasážích, jeho plochost a schopnost vás hodně rychle unavit. Nemusí to být nutně vaše kritérium, ale moje je. Je navíc dvojnásob, protože si v téhle době současně dopřávám v neřízené míře novou desku Crazy Horse, která je v tomto ohledu úžasná, a právě při porovnání s ní lze rychle dojít k závěru, že tady je něco špatně. Něco zbytečně, opět, opět špatně...
V mém případě je to limit, který ode mně odřezává velkou spoustu desek, které bych si jinak užíval naplno. Do auta, k práci, kulisa k umývání nádobí ... tam všude tohle album rezonuje a nemám problém šetřit superlativy. Ale představa, že bych si k němu večer sednul, hodně ho zesílil a fakt se zaposlouchal? To si bohužel představit neumím.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Atlantic Records
Vydáno:Říjen 2021
Žánr:indie rock
Adam Granduciel – zpěv, kytara, piano a další nástroje
Dave Hartley – baskytara, klávesové nástroje
Robbie Bennett – piano, kytara, klávesové nástroje
Charlie Hall – bicí a perkuse
Anthony LaMarca - bicí a perkuse, kytara, klávesové nástroje
Jon Natchez – saxophone, Hammond organ, Wurlitzer
+ hosté
1. Living Proof
2. Harmonia's Dream
3. Change
4. I Don't Wanna Wait
5. Victim
6. I Don't Live Here Anymore
7. Old Skin
8. Wasted
9. Rings Around My Father's Eyes
10. Occasional Rain
The War On Drugs
A Deeper Understanding
The War On Drugs
Lost in the Dream
Beyond The Event Horizon
Leaving the 3rd dimension
Konkhra
Alpha And The Omega
Debauchery
Kings Of Carnage
Master's Hammer
Mantras
Suffocation
...of the Dark Light
XIII. Století
Gotika
Kylesa
Exhausting Fire
Dodecahedron
Kwintessens
Epoch
Sacrosanct
17. května vyjde páté řadové album pražských retropsychedeliků pojmenované Weird In A Weird Way. Křest proběhne 24.5. v Praze (Kasárna Karlín) a den n...
24.4.2024Psychedeličtí prog/blackers Hail Spirit Noir vydají 28. června u Agonia Records své páté dlouhohrající album, pojmenované Fossil Gardens. V současné c...
21.4.2024Pražské metalové vydavatelství a čím dál aktivnější nakladatelství MetalGate ohlašuje další knižní titul, kterým se na konci dubna stane kniha americk...
18.4.2024Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.