|
|
||||||||||
Na recenzi je z mého pohledu nejtěžší začít a pak nějak smysluplně skončit. S tím začátkem to bývá tak, že buďto mě nenapadá nic, anebo toho mám na jazyku strašně moc a vnitřně bojuju s automatickým reflexem to všechno vypálit ven hned v prvním odstavci. Přesně to je případ nové desky The War On Drugs, což je kapela omotaná kolem solitéra Adama Granduciela, takové méně známé obdoby Briana Adamse. I když méně známé... Předchozí deska, kterou jsem mimochodem nepochválil tak moc jako tu ještě předchozí, tak ta předchozí deska z roku 2018 dostala za ten rok Grammy v kategorii Best Rock Album. Z toho jasně plyne, že mi nemáte věřit.
I přesto nicméně doporučuju se trochu prohrabat historií a začíst se jak do recenze alba A Deeper Understanding (2018, ZDE), tak do alba Lost in the Dream (2014, ZDE), které pro mě bylo zlomové a zásadní a určující a ... no však to znáte, když vás nějaká deska posadí na prdel. Prostě se mi líbila moc a líbí se mi moc dodnes. V těch recenzích se dočtete, na čem stojí muzika The War On Drugs, v čem je tak moc dobrá, v čem se to třeba minule nepovedlo tolik jako předminule a tak podobně. Dejte se do toho.
V pořadí páté album dostalo jméno I Don’t Live Here Anymore, vyšlo loni v říjnu na Atlantic Records a v řadě časopisů, včetně bašty levičáckého pominutí smyslů The Guardien, obsadilo pěkná místa v zúčtování s rokem 2021. U nás ne. Těžko říct proč, poslouchám ho prakticky od vydání a postupně docházím k tomu, že je dobré, místy hodně dobré. Možná prostě proto, že se mnohem víc podobá desce z roku 2014, je energičtější než jeho předchůdce, je v něm víc rocku a méně snů, i když těch si můžete přidat celou fůru jako bonus. Jde to snadno.
Pokud mě deska v něčem upřímně překvapila, tak v tom, jak snadno se poslouchá. Zní to možná banálně, ale když si vedle sebe vysázíte rozhodující argumenty, je to naprostý div. Nahrávka vznikala postupně během tří let v sedmi různých studiích, každý ze stálých členů kapely hrál na celý arzenál nástrojů, každý z obrovské dávky hostů k tomu přidal arzenál svůj vlastní, deska se několikrát míchala, masterovala, pak znovu přemíchávala, pak znova masterovala. Prostě porod v přímém přenosu. Přesto to dohromady funguje naprosto přirozeně a hladce, ani stopa po krkolomnosti, ani závan přešlechtěného kusu. V tomhle bodě se vlastně dají vystopovat dva hodně odlišné přístupy k desce, z nichž mám hodně zatěžko zvolit jeden, který by v mém případě dominoval nebo mi prostě jen vyhovoval.
Ten první je čistě hudební a posluchačský ve smyslu „užít si muziku a moc nad tím nebádat“. V tomto ohledu album funguje skvěle, dávkuje emoce v míře větší než malé, ale současně se v nich netopí, chvíli tlačí na pilu slušným rockovým nábojem, chvíli vykresluje fantaskní říši snů, v níž je báječné lenošit. Tohle je vlastně copyright Adama Granduciela, tohle on umí strašně dobře a naprosto se nedivím tomu, jaký věhlas a respekt si během posledních let získal.
Druhý přístup je drobnohled dovnitř alba, odhlédnutí od zastřešujícího dojmu skvělé muziky a zacílení na jednotlivé součástky a na to, jak je někdo dal dohromady. I tady to začíná skvěle a doporučuju začít počítat jednotlivé stopy, zvuky, plochy, syntezátory, Hammondy, mellotrony, vocodery a všechny další nástroje. Je to famózní přehlídka, kterou podrobně můžete nastudovat ZDE. Problém začne v momentě, kdy si to celé pustíte na trochu lepším zařízení, než jaké představuje mobilní telefon nebo autorádio. V ten moment vyleze na povrch dost zásadní přepálenost zvuku, jeho rozpad ve vypjatějších pasážích, jeho plochost a schopnost vás hodně rychle unavit. Nemusí to být nutně vaše kritérium, ale moje je. Je navíc dvojnásob, protože si v téhle době současně dopřávám v neřízené míře novou desku Crazy Horse, která je v tomto ohledu úžasná, a právě při porovnání s ní lze rychle dojít k závěru, že tady je něco špatně. Něco zbytečně, opět, opět špatně...
V mém případě je to limit, který ode mně odřezává velkou spoustu desek, které bych si jinak užíval naplno. Do auta, k práci, kulisa k umývání nádobí ... tam všude tohle album rezonuje a nemám problém šetřit superlativy. Ale představa, že bych si k němu večer sednul, hodně ho zesílil a fakt se zaposlouchal? To si bohužel představit neumím.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Atlantic Records
Vydáno:Říjen 2021
Žánr:indie rock
Adam Granduciel – zpěv, kytara, piano a další nástroje
Dave Hartley – baskytara, klávesové nástroje
Robbie Bennett – piano, kytara, klávesové nástroje
Charlie Hall – bicí a perkuse
Anthony LaMarca - bicí a perkuse, kytara, klávesové nástroje
Jon Natchez – saxophone, Hammond organ, Wurlitzer
+ hosté
1. Living Proof
2. Harmonia's Dream
3. Change
4. I Don't Wanna Wait
5. Victim
6. I Don't Live Here Anymore
7. Old Skin
8. Wasted
9. Rings Around My Father's Eyes
10. Occasional Rain
The War On Drugs
A Deeper Understanding
The War On Drugs
Lost in the Dream
The Pighounds
Phat Pig Phace
Darkstar
News From Nowhere
ACxDC
Antichrist Demoncore
L'Ira Del Baccano
Terra 42
Barracuda
Humanimal
Macbeth
Neo-Gothic Propaganda
Rivers Of Nihil
Monarchy
Infernal Execrator
Obsolete Ordinance
Moto Toscana
Moto Toscana
V polovině listopadu vyšla druhá deska domácí thrashmetalové kapely 1000bombs, která debutovala deskou Peace Is Dead v roce 2014. Novinka se jmenuje S...
27.11.2023V neděli v Praze zemřel jeden ze stálých členů Killing Joke, kytarista Kevin Walker zvaný Geordie.
27.11.2023Během října vyšlo nové EP domácí deathmetalové kapely Supreme Conception, které obsahuje sice jedinou, ale zato 12-minutovou skladbu The Post-Humanist...
27.11.2023Debutní album Zbojnický tanec bratislavské thrashové kapely Catastrofy vychází v gramodeskové reedici na labelu Papagájův hlasatel. Poslouchat můžete ...
25.11.2023Domácí vydavatelství Dead Maggoty Productions pouští do světa tři nová vydání, čtěte níže:
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.