|
|
||||||||||
Novou nahrávku The War On Drugs mi někdy na jaře podstrčil kamarád s tím, že je to skvělá „springstínovská“ deska, ideální jako terapie hudbou pro všechny možné trable. Měl pravdu. Adam Granduciel složil a s pomocí dlouhé řady hostů nahrál vynikající, zasněné a nevtíravě pozitivní album pro chvíle, kdy máte dojem bezvýchodnosti všeho. A nejen pro ty.
Dopočítat se všech poslechů a společných chvil s „Lost in the Dream“ nedokážu. Seřadit, uspořádat nebo jen lehce přiblížit všechny svoje dojmy mi přijde nad vlastní síly a pokoušet se o to nebudu, byla by to fraška. Faktem ale zůstává, že po téhle desce jsem poslední dobou sahal pravidelně, což samozřejmě reflektovalo všechny životní průsery, kterých se vyrojilo víc než obvykle, ale především samotnou kvalitu nahrávky, jak taky jinak. Argumentovat vlastní vykolejeností možná není úplně košer, ale rámec životních událostí hraje důležitou a možná tu hlavní roli ve všech ostatních epizodách a příbězích, proč si to nepřiznat. Takže minulý čas si v klidu škrtněte, sahat po téhle desce budu i nadále.
Oproti tři roky staré „Slave Ambient“ je cítit citelný posun v tvůrčí jistotě, skladby na „Lost in the Dream“ jsou rozkročené více ze široka, mají propracovanější a nápaditější aranže a především díky skvělé rytmice výrazně lepší spád. Přitom není nic překombinované a zbytečně složité, nehraje se ani na přeslazenou podlézavost, ani na snahu přijít s něčím revolučně novým - produkce odkazuje někam do 80. let, bicí jsou třaskavě lehké, kytary oldfieldovsky vzdušné („An Ocean...“) stejně jako vokál, který celkovému mixu dominuje velmi citlivým a nekonfliktním způsobem. Velkou a na první pohled možná trochu skrytou úlohu na nahrávce hrají klávesové nástroje všeho možného druhu - jsou všude, jsou nádherné a jejich pestrost vyráží dech (podobně jako u kytar). A přesto, měl-li bych desku vystihnout jedním slovem, byla by to uvolněnost.
S každým dalším poslechem mě navíc překvapuje lehkost, s jakou jsou nahozeny poměrně dlouhé skladby, přitom tvořené poměrně jednoduchými postupy, velmi jednoduchou rytmikou (tím nijak nepopírám výše zmíněnou skvělost) a na první, mylný pohled nekomplikovanými aranžemi. Ani při sedmi či osmi minutách neztrácí písně na přitažlivosti a chytlavosti, nemají problém zaujmout a omotat si posluchače kolem prstu. Věřím jim. Slepě.
Vytahovat na světlo jednu reprezentativní skladbu nemá smysl, právě díky nemalému zástupu muzikantů, kteří se podíleli na jejich vzniku, je výsledná paleta neskutečně barevná a každá z nich má svůj vlastní výraz, svou osobitost, která se - a to si prosím podtrhněte - netluče s žádnou jinou. Album jako celek do sebe zapadá nadmíru přirozeně, tempa se střídají od lehkého poklusu k naprostému ultra light, proměňují se výrazy nástrojů, některé nástroje se objevují (kdo by nemiloval saxíky!), jiné zase mizí do ztracena a vše se přitom děje k posílení celku, ku prospěchu všem. Vyzkoušejte „Eyes to the Wind“, tu mám asi nejraději, ale stejně tak je možné, že si tu svou objevíte úplně jinde. A možná dáte vale závodům a pořadím, možná právě poslech celé hodinky bude tou jedinou a smysluplnou cestou, jak nejen přijmout „Lost in the Dream“ za svou, ale především jak na chvíli vypnout a zahodit každodenní problémy. Terapie hudbou.
Vinylový update 14. října 2014
Deska konečně dorazila. Čekání bylo dlouhé, ale trpělivost růže přinesla, především ve dvou rovinách - za prvé je edice pro gramofony krásně zpracovaná a za druhé výborně hraje. Pod prvním si představte kašírovaný gatefold a potištěné vnitřní kapsy, pod druhým prostý fakt, že si se zvukem pro vinyl dal někdo tu práci, aby výsledek hrál příjemně. Je radost narazit na tak krásně hrající desku s datem vydání 2014. Závislost se prohlubuje.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Majko / 25.7.15 11:17odpovědět
Prekvapivo podmanívý album. Pri každom ďalšom posluchu sa dostáva viac a viac pod kožu :) Nadčasové a časom to pochopíme všetci...
Ruadek / 10.9.14 8:53odpovědět
Album roku to pro mě není (už vím jistě jaké to je) ale má k tomu hodně blízko. Geniálně jednoduchá, skvěle načasovaná hudba s přesně dávkovanými porcemi všeho, co mé uši potřebují. Od chvíle kdy nám to pan David doporučil (což už je docela dlouho) to mám na uších poměrně často a dodnes se nemohu nabažit.
Victimer / 10.9.14 7:19odpovědět
Téměř genialita, skvost a takový ty slova pro pány ze špičky ligy :). Album roku? Možná jo.
David / 10.9.14 6:32odpovědět
Nádherné album:-)
Label:Secretly Canadian
Vydáno:Březen 2014
Žánr:indie rock / Americana
Adam Granduciel - klávesové nástroje, aranže, skladatel, elektronika, elektrické a akustické kytary, harmonika, piano, synths, zpěv, slide kytara
Dave Hartley - baskytara, bezpražcová baskytara, prekuse, synths
Robbie Bennett - klávesové nástroje všeho druhu
Pat Berkery - bicí
hosté:
Jon Ashley - bicí
David Fishkin - saxofon
Charlie Hall - bicí, perkuse
Ricky Ray Jackson - pedal steel
Michael Johnson - klávesy
Jon Natchez - saxofon
Joseph Shabason - saxofon
Mike Sneeringer - bicí
Mike Sobel - lap steel kytara
Paul Sukeena - kytara
Carter Tanton - kytara
Nicolas Vernhes - organ, tamburína
Gabe Wax - efekty
1. Under the Pressure
2. Red Eyes
3. Suffering
4. An Ocean in Between the Waves
5. Disappearing
6. Eyes to the Wind
7. The Haunting Idle
8. Burning
9. Lost in the Dream
10. In Reverse
The War On Drugs
I Don't Live Here Anymore
The War On Drugs
A Deeper Understanding
Umbrtka
Komíny smrti
Adversarial
Solitude with the Eternal...
Ram-Zet
Freaks in Wonderland
Greg Dulli
Random Desire
Aosoth
III
Mord’A’Stigmata
Hope
Plešatá zpěvačka
Vlasy dievčat
Decline of the I
Johannes
Olaf Olafsonn And The Big Bad Trip
Temple Of Serenity
Hanging Garden zveřejnili lyric video ke skladbě To Seize The Night z EP The Unending, které vyšlo 14. března u Agonia Records.
14.3.2025Pod pořadatelskou záštitou kapely Crippled Fingers se 7. června odehraje další ročník jednodenního festivalu Fury Over Prague, který letos na dvou pód...
13.3.2025Dva mistři baskytarové hry, Steve Di Giorgio (Testament, atd.) a Jeoren Paul Thesseling (Obscura, Pestilence) spojili své síly v instrumentálním progr...
13.3.2025Čertovští atmosférici Lucifer's Child natočili klip ke skladbě Ichor. Tu najdeme na připravované řadovce The Illuminant s plánovaným vydáním 28. březn...
11.3.2025V pravidelné roční periodicitě vychází nové číslo Telepatie. Jako již tradičně je obsah naplněný převážně (ale nejen) rozhovory s kapelami a osobnostm...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.