|
|
||||||||||
Nezpochybnitelný fenomén King Diamond po zdravotních problémech opět pilně koncertuje, maká na koncertním DVD, ale nová deska se na obzoru ne a ne objevit. Prvotní nadšení z uzdraveného mistra metalového hororu se u mnohých fanoušků postupně změnilo na nervózní očekávání, neboť hlad po jeho příbězích je stejně mučivý jako touha po krvi jeho svérázných postav. A zatímco poslední studiovce táhne na desátý rok, neviditelná ruka trhu šmátrá a slídí všude možně, neboť hladové ovečky je třeba nakrmit.
Hleďme, na scéně se v roce 2008 objevují Them. A vypadá to, že mají slušné ambice. První chod servírují v podobě živých vystoupeních, kde zní skladby z Kingovy tvorby. Na pódiu se kromě veskrze neznámých muzikantů prohání též Mike Wead a Hal Patino - známé to tváře z Mercyful Fate a King Diamond. Časem to ale principálovi Them Troy Norrovi přestává stačit, chce víc. Po údajné procházce po hřbitově s již zmiňovaným Halem pokládá základy ryze autorské nahrávky Sweet Hollow, a vydává se tak na dosud nejtenčí led, na jakém kdy stál. Proč? Inu, lezte Kingovi do zelí!
Debut Sweet Hollow staví posluchače od prvních vteřin před citlivé rozhodnutí - akceptovat či neakceptovat nastavená pravidla, která vpodstatě nabodávají na dýku Kingův pomyslný copyright? Sám jsem nad tím dumal nesčetněkrát. Ale podobně jsem předtím často uvažoval i o tom, jak je možné, že se z takto pojaté hudby už dávno nestal subžánr. Myšlenka úzce spojit hudbu s dějem příběhu není nic převratného, ale celistvý koncept, scéničnost a fluidum hororových povídek ze žazloutlých stránek paperbackových antologií se na různých nahrávkách potkávají spíše zřídka. Takže co vám mám povídat, Them mi svým debutem udělali radost.
Největší styčný bod (leckdo by mohl namítnout, že spíše “třecí plocha”) je Norrův vokální projev. Norr (zde vystupující jako King König) se v tolik povědomém ječáku a vysokých fistulích vyžívá jako hrobník v toulání mezi svými záhonky. Jeho zpěvové kreace zkrátka nepřipouštějí pochyby o tom, kde “čerpal inspiraci”. Na druhou stranu jeho rejstřík disponuje polohami, které jsou mu ryze vlastní, např. pěkně zemitý thrashový hrdlobol. Ve všech fázích působí naprosto suverénně, má potřebné charisma a jako zkušený průvodce vypráví mrazivý příběh ze záhrobí s vrozenou přirozeností.
Jak už zaznělo dříve, velkou předností nahrávky je souhra děje s hudbou a různé scénické až filmové momenty. Album uhání kupředu, protože se v každé skladbě něco děje a pokud se zrovna neběží lesem, nebo se nekoná vražda sekerou, v mezihrách si můžete být jistí, že za rohem na vás nějaká akce teprve čeká. Paradoxně není nutno znát příběh dopodrobna, důvtipně vystavené skladby a jejich gradace podněcují fantazii dostatečně silně, aby si časem každý "vyrobil" vyprávění vlastní.
Oceňuji, že album ve svém průběhu neztrácí dech. Dokonce si dovolím tvrdit, že v druhé polovině, kdy dojde k přišlápnutí plynu k podlaze, je ještě o stupínek zajímavější. Pomyslný předěl pro mě představuje skladba Dead of Night, jejíž kolovrátkovitě opakovaný refrén je to jediné, co bych na albu eliminoval. Nahrávka graduje nenápadně a citlivě a když dojde na velkolepé obřadní finále v podobě When the Clock Struck Twelve, každé power metalové srdce musí tlouci jako o život. Nebýt závěrečný výkřik z ženského hrdla, měl bych strach, že je to můj vlastní.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
-Ruadek- / 28.11.16 10:49odpovědět
Ta deska je na poměrně obsáhlou studii toho, jak neskutečně dobře tu Them prezentují postupy, jaké ve své době strhly a pobláznily davy posluchačů. Ano, příběh provázaný s hororově pojatým metalem, jehož koncept a struktura dodnes nemá obdoby. A tohle není jen opakování postupů, tohle je dokonalé nastudování materiálu a vlastní prezentace, která je zdařilou poklonou a navíc něčím, v co jsem ani nedoufal, že kdy vznikne. Nakonec nepřekvapí, že to vzniklo z úzké spolupráce Patina s Norrem, že vymysleli příběh a že tomu dali punc starých Diamondovek. Tuhle nahrávku bych bez otálení pustil hned po Them a Conspiracy a dokonale by to navazovalo. Sólová kytara perfektně řve a zároveň vrství melodické linky, stejně jako kdysi Andyho kytara. Prostor pro basu a bicí, všechno má svůj prostor no a zpěv? Tohle je hodně doslova Diamond, přesně jak je i v recenzi – s nadstavbou vlastní invence navíc. Pro mě osobně výjimečná deska, pokud ale bude nějaké další pokračování, už bych se toho obával. 80%
Label:Empire Records
Vydáno:Září 2016
Žánr:heavy metal
Troy Norr - zpěv
Markus Johansson - kytary
Markus Ullrich - kytary
Mike LePond - baskytara
Kevin Talley - bicí
Richie Seibel - klávesy
1. Rebirth
2. Forever Burns
3. Down the Road to Misery
4. Ghost in the Graveyard
5. The Quiet Room
6. Dead of Night
7. FestEvil
8. The Crimson Corpse
9. Blood from Blood
10. The Harrowing Road to Hollow
11. Salve
12. When the Clock Struck Twelve
Them
Return to Hemmersmoor
Them
Manor of the Se7en Gables
Paradise Lost
Medusa
Airbag
All Right Removed
Egypt
Endless Flight
Sunnata
Burning in Heaven, Melting on Earth
Those Poor Bastards
God Awful
Donarhall
Helvegr
Høstsol
Länge Leve Döden
Žrec
Klíč k pokladům (EP)
Lo-Ruhamah
Anointing
2. prosince proběhne v Potrvá křest nového EP pražské kapely Neuro Bats, které se jmenuje Noble Roses in the Midst of Weeds a poslechnout si ho můžete...
28.11.2023V polovině listopadu vyšla druhá deska domácí thrashmetalové kapely 1000bombs, která debutovala deskou Peace Is Dead v roce 2014. Novinka se jmenuje S...
27.11.2023V neděli v Praze zemřel jeden ze stálých členů Killing Joke, kytarista Kevin Walker zvaný Geordie.
27.11.2023Během října vyšlo nové EP domácí deathmetalové kapely Supreme Conception, které obsahuje sice jedinou, ale zato 12-minutovou skladbu The Post-Humanist...
27.11.2023Debutní album Zbojnický tanec bratislavské thrashové kapely Catastrofy vychází v gramodeskové reedici na labelu Papagájův hlasatel. Poslouchat můžete ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.