|
|
||||||||||
Nezpochybnitelný fenomén King Diamond po zdravotních problémech opět pilně koncertuje, maká na koncertním DVD, ale nová deska se na obzoru ne a ne objevit. Prvotní nadšení z uzdraveného mistra metalového hororu se u mnohých fanoušků postupně změnilo na nervózní očekávání, neboť hlad po jeho příbězích je stejně mučivý jako touha po krvi jeho svérázných postav. A zatímco poslední studiovce táhne na desátý rok, neviditelná ruka trhu šmátrá a slídí všude možně, neboť hladové ovečky je třeba nakrmit.
Hleďme, na scéně se v roce 2008 objevují Them. A vypadá to, že mají slušné ambice. První chod servírují v podobě živých vystoupeních, kde zní skladby z Kingovy tvorby. Na pódiu se kromě veskrze neznámých muzikantů prohání též Mike Wead a Hal Patino - známé to tváře z Mercyful Fate a King Diamond. Časem to ale principálovi Them Troy Norrovi přestává stačit, chce víc. Po údajné procházce po hřbitově s již zmiňovaným Halem pokládá základy ryze autorské nahrávky Sweet Hollow, a vydává se tak na dosud nejtenčí led, na jakém kdy stál. Proč? Inu, lezte Kingovi do zelí!
Debut Sweet Hollow staví posluchače od prvních vteřin před citlivé rozhodnutí - akceptovat či neakceptovat nastavená pravidla, která vpodstatě nabodávají na dýku Kingův pomyslný copyright? Sám jsem nad tím dumal nesčetněkrát. Ale podobně jsem předtím často uvažoval i o tom, jak je možné, že se z takto pojaté hudby už dávno nestal subžánr. Myšlenka úzce spojit hudbu s dějem příběhu není nic převratného, ale celistvý koncept, scéničnost a fluidum hororových povídek ze žazloutlých stránek paperbackových antologií se na různých nahrávkách potkávají spíše zřídka. Takže co vám mám povídat, Them mi svým debutem udělali radost.
Největší styčný bod (leckdo by mohl namítnout, že spíše “třecí plocha”) je Norrův vokální projev. Norr (zde vystupující jako King König) se v tolik povědomém ječáku a vysokých fistulích vyžívá jako hrobník v toulání mezi svými záhonky. Jeho zpěvové kreace zkrátka nepřipouštějí pochyby o tom, kde “čerpal inspiraci”. Na druhou stranu jeho rejstřík disponuje polohami, které jsou mu ryze vlastní, např. pěkně zemitý thrashový hrdlobol. Ve všech fázích působí naprosto suverénně, má potřebné charisma a jako zkušený průvodce vypráví mrazivý příběh ze záhrobí s vrozenou přirozeností.
Jak už zaznělo dříve, velkou předností nahrávky je souhra děje s hudbou a různé scénické až filmové momenty. Album uhání kupředu, protože se v každé skladbě něco děje a pokud se zrovna neběží lesem, nebo se nekoná vražda sekerou, v mezihrách si můžete být jistí, že za rohem na vás nějaká akce teprve čeká. Paradoxně není nutno znát příběh dopodrobna, důvtipně vystavené skladby a jejich gradace podněcují fantazii dostatečně silně, aby si časem každý "vyrobil" vyprávění vlastní.
Oceňuji, že album ve svém průběhu neztrácí dech. Dokonce si dovolím tvrdit, že v druhé polovině, kdy dojde k přišlápnutí plynu k podlaze, je ještě o stupínek zajímavější. Pomyslný předěl pro mě představuje skladba Dead of Night, jejíž kolovrátkovitě opakovaný refrén je to jediné, co bych na albu eliminoval. Nahrávka graduje nenápadně a citlivě a když dojde na velkolepé obřadní finále v podobě When the Clock Struck Twelve, každé power metalové srdce musí tlouci jako o život. Nebýt závěrečný výkřik z ženského hrdla, měl bych strach, že je to můj vlastní.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
-Ruadek- / 28.11.16 10:49odpovědět
Ta deska je na poměrně obsáhlou studii toho, jak neskutečně dobře tu Them prezentují postupy, jaké ve své době strhly a pobláznily davy posluchačů. Ano, příběh provázaný s hororově pojatým metalem, jehož koncept a struktura dodnes nemá obdoby. A tohle není jen opakování postupů, tohle je dokonalé nastudování materiálu a vlastní prezentace, která je zdařilou poklonou a navíc něčím, v co jsem ani nedoufal, že kdy vznikne. Nakonec nepřekvapí, že to vzniklo z úzké spolupráce Patina s Norrem, že vymysleli příběh a že tomu dali punc starých Diamondovek. Tuhle nahrávku bych bez otálení pustil hned po Them a Conspiracy a dokonale by to navazovalo. Sólová kytara perfektně řve a zároveň vrství melodické linky, stejně jako kdysi Andyho kytara. Prostor pro basu a bicí, všechno má svůj prostor no a zpěv? Tohle je hodně doslova Diamond, přesně jak je i v recenzi – s nadstavbou vlastní invence navíc. Pro mě osobně výjimečná deska, pokud ale bude nějaké další pokračování, už bych se toho obával. 80%
Label:Empire Records
Vydáno:Září 2016
Žánr:heavy metal
Troy Norr - zpěv
Markus Johansson - kytary
Markus Ullrich - kytary
Mike LePond - baskytara
Kevin Talley - bicí
Richie Seibel - klávesy
1. Rebirth
2. Forever Burns
3. Down the Road to Misery
4. Ghost in the Graveyard
5. The Quiet Room
6. Dead of Night
7. FestEvil
8. The Crimson Corpse
9. Blood from Blood
10. The Harrowing Road to Hollow
11. Salve
12. When the Clock Struck Twelve
Them
Manor of the Se7en Gables
Them
Return to Hemmersmoor
Clan of Xymox
Matters of Mind, Body and Soul
Tomáš Kočko & Orchestr
Velesu
Progenies
Beings Of Flesh
Aluk Todolo
Occult Rock
Alastor
Šumava
Bigelf
Into The Maelstrom
LLNN / Wovoka
Marks / Traces (split)
Oblivion (PL)
Xenopath
Vaura
The Missing
Goregrindová kapela Sick Sinus Syndrome vydává na značce Obscene Productions své druhé album nazvané Sick Sinus Syndrome. K dispozici bude na CD a MC ...
23.3.2023Pozvánka na brněnskou Sibiř v rámci temně metalového večera dvou rakouských kapel v doprovodu domácího industrialu. Akce se koná 9.dubna a vystoupí Ne...
23.3.2023Z nedávného rozhovoru (ZDE) bylo celkem patrné, že Tamás Kátai je stále plný elánu, o čemž svědčí i aktuálně ohlášené vydání nové desky jeho stěžejníh...
23.3.2023Z nadcházející desky VIII: Selenotrope zahradníků Botanist byl zveřejněn druhý singl, a to skladba Epidendrum Nocturnum - slyšte ZDE. Celé album pak o...
21.3.2023Z nadcházející desky Holocene (vychází 19. května na Pelagic Records) byl právě vypuštěn další singl, videoklipem opatřená skladba Sea of Reeds. Aktu...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.