Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  ROZHOVORY

zpátky na seznam rozhovorů
Elementary a Petr Hyldebrant

Elementary a Petr HyldebrantJsem hodně náročný posluchač. Přesně vím, co bych rád slyšel a jdu si za tím.

Jirka D.18.12.2011
S Petrem Hyldebrantem jsme se probírali především posledním albem kapely Elementary, které nyní vchází do druhého roku svého života. V rozhovoru se dozvíte i to, že Petr není jenom zpěvák a kytarista ve zmíněné kapele, ale že má ambice i na poli malířském, neřku-li textařském. Prostě co skladba na Horizontu lidskosti, to kus práce na vícero frontách. Víc už ale neprozradím, vše podstatné se dočtete v následujících řádcích.

Zdravím, Petře, na začátek nebudeme představovat kapelu ani line-up, každý si jej určitě dohledá. Zeptám se ale na post basáka, na kterém byl do nedávné doby zmiňován (a na posledním albu je rovněž uveden) Michal Faukner, ale v poslední době jsem zachytil nějaké nové jméno. Jaká je teda situace u baskytary?

 

Ahoj, je pravda, že jsme museli v nedávné době řešit post baskytary. Michal Faukner, kterého jsi zmínil, s námi natočil obě Elementary alba. Bohužel jeho pracovní a rodinné vytížení nebylo v posledním období dost dobře možné skloubit s plnohodnotným fungováním kapely. Naštěstí jsme rychle našli novou, čerstvou náhradu v podobě Zdeňka Martínka a počítáme s tím, že složení se v této podobě ustálí.

 

Když o tom tak přemýšlím, Elementary fungují ve třech. Přitom vaše hudba obsahuje řadu samplů, dalších zvuků a podobných vychytávek – dá se něco takového zahrát hodnověrně na živo i v tomto počtu muzikantů?

 

Vždy nám šlo v první řadě o to, aby naše živá vystoupení nebyla ochuzena ani o jeden jediný pazvuk, který může posluchač slyšet z obou našich CD. V praxi to znamená, že během koncertů využíváme sampler, ve kterém jsou zvukové stopy samplů přímo z našich studiových písní opatřené příslušným BPM klikem. To samozřejmě vyžaduje naprostou přesnost, se kterou musí být písně odehrány.

 

A neuvažoval jsi někdy o rozšíření sestavy o DJe? Základy hudby Elementary bych stopoval někde v nu metalu a u těchto kapel dost často býval tento post samostatný a jeden člověk se staral všechnu elektroniku. Takže by se tahle rovina vaší hudby dala rozšířit o další dimenzi.

 

Neuvažoval. Většina samplů co používáme, jsou různé efektové, kytarové vsuvky, které připravuji hned ve stádiu předprodukce písní. Dále pak několik ryze alternativních zvuků a ambientních ploch. Klasické elektroniky a různých smyček je v naší hudbě minimum. DJ, coby samostatný post v kapele, by u nás vlastně jen stiskl na začátku písně PLAY a na konci STOP.

 

Vaše aktuální deska vyšla v závěru loňského roku a její jméno zní „Horizont lidskosti“. Co si pod tímto slovním spojením má posluchač představit?

 

Všechny texty na tomto albu popisují závažná témata naší společnosti. Témata, o kterých se moc nemluví. Různé paradoxy  a události, jenž svým morálním potenciálem balancují na hraně něčeho, co muselo být výstižně pojmenováno jako "Horizont lidskosti".

 

Můžeš být trochu konkrétnější? O jaká témata se jedná, proč si myslíš, že se o nich nemluví? Snažíš se v textech na tyto problémy jen poukázat nebo i ukazuješ možnou cestu jak z té šlamastyky ven?

 

Mohl bych vypisovat u každé písně zvlášť, na jaké téma jsem chtěl upozornit, nebo mi přišlo tak zajímavé, že jsem se rozhodl převést ho do textové formy. Ale konkrétně např.: "Křídla v kleci" o vědomém či nevědomém ubližování zvířatům. "Indigo" o nesmyslném nadřazování jistých osob. "Kuru" o paradoxu, kdy až moderní společnost zabránila vyhubení kmene na Nové Guineji, který se oddával rituálnímu kanibalismu. Mimochodem, u některých obzvlášť zapeklitých názvů písní najdou posluchači v bookletu praktické vysvětlivky:-)

 

Myslím, že by si některá témata zasloužila mnohem více pozornosti a to ve všech rovinách, nejen na mediální úrovni. Bylo by hrozně troufalé dávat nějaký manuál na řešení tak složitých problémů. V textech do nich různě rýpám, snažím se o jiný náhled a vyvolat náladu k zamyšlení.

 

Z Tvé odpovědi mě asi nejvíc zaujalo vysvětlení skladby Indigo o „nesmyslném nadřazování jistých osob“. Jednak jsem nedávno četl nesmírně zajímavý článek o lidském sebevědomí od Jana Menděla a potom mě trochu překvapilo užití právě barvy indigo. A tak se možná trochu záludně ptám, jak podle Tebe souvisí ono nesmyslné nadřazování a indigo aura?

 

Odstínem modré indigo barvy prý září aura tzv. "Indigových dětí". I když nebyla tato teorie nikdy vědecky podložena, obletěl tento mýtus celý svět. Vznikají dokonce speciální soukromé školy pro tyto  "výjimečné" děti, které místo jisté "vyvolenosti" trpí autismem a dalšími mozkovými neduhy, které mylně jejich fanatičtí rodiče považují za projevy "nadřazené osobnosti".

 

No však jedno takové dítě je namalované i v bookletu, namalované Tvým pohledem. Vlastně každé skladbě byl v bookletu přiřazen obrázek, takže se zdá, že nejsi jen hudebník a textař, ale i malíř. Je to tak?

 

Je to tak. Sice v opačném pořadí než píšeš, ale dá se to tak říct. O výtvarné umění jsem totiž projevil zájem už jako dítě v mateřské školce, až pak se dostavily choutky dělat a umět ještě něco dalšího. Možná bych jen opatrněji volil výrazy jako: malíř, hudebník a textař, protože abych naplnil význam těchto slov, bude třeba ujít ještě dlouhou cestu.

 

Jednotlivé obrázky probírat nebudeme, ať se každý podívám, kdo má tu možnost. Ale zeptal bych se na jeden a to přímo na titulní stránce – co je to za vopici? :-) Má něco naznačovat nebo se Ti tento motiv prostě líbil?

 

Ano je to vopice:-) Přesněji je to "preparovaná" a rituálně nazdobená gorilí hlava u jednoho afrického kmene. Přišlo mi zajímavé a příznačné použít tento motiv společně s prolnutím složitých technických nákresů právě jako titulní výjev k "Horizontu lidskosti".  Na jedné straně zde vidíme primitivní zvyky společností téměř neposkvrněných kultur, a na straně druhé technické schéma jaderného reaktoru.

 

Někdy si říkám, že bych raději kácel stromy a preparoval opice, než kreslil schémata a platil účty. Nepřijde Ti někdy ta naše „západní“ společnost zařízená nějak blbě?

 

To je hrozně těžká otázka. Myslím, že je celá společnost "zařízená" blbě. Vystavěná na různých předpokladech. Systémová mašinérie zcela převrátila žebříček hodnot. Směnný obchod ztratil svůj původní význam v době, kdy je mezi prodávajícím a kupujícím dalších X příživníků. Nelze ukázat prstem na jedno konkrétní shnilé jablko v nůši. Museli bychom začít hezky ze široka. Zkusit celkově změnit náš postoj v tom, co se dětí učí ve školách, které dnes plní většinou účel „připravit dítě na zařazení do systému“. Přiznat si, že žijeme "nad poměry" a kupujeme si věci, které vlastně nepotřebujeme. Je toho opravdu mnoho, co by stálo za diskuzi a několik samostatných rozhovorů na toto téma :-)

 

Napadá Tě nějaké východisko z této šlamastyky? Je fakt, že znám několik (a ne málo) lidí, kteří se snaží některé věci a problémy řešit po svém, řekněme v souladu s jakousi vyšší přirozeností, ale nejsem si jistý, jestli v globálu bude stačit.

 

Žádné obrození nikdy nezačalo samo od sebe. Vždy se stalo něco, co dalo věci do pohybu, a my nemůžeme čekat, že teď to bude jiné. Proto si myslím, že osvědčený recept na to, jak z téhle "šlamastiky" není. Napíše se sám a my se budeme muset podle něj řídit.

 

Něco pozitivního by nebylo? :-) Vrátím se k jedné Tvé odpovědi, kde píšeš, že je třeba „ujít dlouhou cestu“, než se naplní slova jako muzikant, textař a malíř. Zeptám se ale na cestu minulosti. Když se ohlédneš za těmi roky s Elementary – co se podařilo, čeho si vážíš, co byl naopak průser a podobně?

 

Asi nemá cenu vyjmenovávat nepatrné střípky úspěchů. Koho naše existence zajímá, tak si to jistě zjistí. Spíš mám radost z toho, že i přes nevelkou podporu tvrdé hudby se nám povedlo vydržet a s chutí produkovat materiál, který dělá radost nejenom nám, ale podle kladných ohlasů i hrstce náročnějších posluchačů. Přemýšlím, ale žádný vysloveně "průser" mě nenapadá, takže přeci jen přišlo něco pozitivnějšího:-)

 

Sám sebe považuješ za náročného posluchače? Pokud bych měl soudit podle muziky, kterou děláš, tipoval bych Tě na nějakou kombinaci nu metalu a Meshuggah...

 

Dá se říct, že jsem hodně náročný posluchač. Přesně vím, co bych rád slyšel a jdu si za tím. Tipuješ docela přesně :-) Mám rád hudbu postavenou na jisté alternativě, noblese, vážnosti a o to je pak zajímavější v ní zaslechnout nějaký emotivně zabarvený prvek. V současné době to jsou hlavně zmiňovaní Meshuggah, Vildhjarta, ale sem tam zabrousím i do vážnějších vod filmové nebo ambientní muziky.

 

Našlo by se v rockových / metalových vodách naopak něco (žánr, období, kapela), co opravdu slyšet nemusíš?

 

Tak tady by to už na seznam bylo:-) Je toho hrozně moc, co opravdu nemusím...

 

No dobře, nebudu Tě lámat :-) Zkusím na to jít odjinud – když se podíváš nazpět, do historie metalové a rockové muziky, je nějaké období, do kterého by ses rád vrátil a prožil si ho, jak se říká, na vlastní kůži?

 

Možná bude trochu vtipný, když odpovím jen stroze. NE:-)

 

V rozhovoru jsme se točili kolem desky Horizont lidskosti, která teď někdy oslaví první narozeniny. Máte rozdělaný už nějaký nový materiál? Co mohou fanoušci očekávat?

 

Nějaký materiál rozdělaný máme. Dvě písně dokonce již hrajme živě. Fanoušci mohou očekávat opět kompaktní záležitost plynule navazující na Horizont lidskosti. Texty se posunou ještě dále a pokusíme se více zaměřit na alternativní stránku naší hudby.

 

Vždycky když někde vidím / čtu „alternativní“ hudba, pokládám si otázku „k čemu“ vytváří alternativu? A tak se ptám i Tebe, co si pod oním slůvkem můžu představit v souvislosti s Elementary?

 

Asi je to právě v přístupu k tvorbě hudby jako takové. Pokus vymanit se ze škatulek a nutnost dát každé písni, riffu, textu -"elementary obličej". Nechám na každém, ať si ono slůvko spojí s tím, co mu na naší tvorbě přijde odlišné. Pro někoho to může být právě textová stránka, použití různých pazvuků, náš sound nebo třeba jen odlišná kompoziční kostra.

 

No asi nezbývá než popřát vše dobré do další tvorby. Díky za rozhovor a pokud bys rád sdělil našim čtenářům něco na úplný závěr, máš prostor.

 

I já přeju spousty kvalitně napsaných recenzí, článků a rozhovorů. Moc rád jsem odpovídal na zajímavé a inteligentní otázky. Poselství asi tentokrát vynecháme, protože bych se jen opakoval :-)



  DISKUZE K ROZHOVORU

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky