Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  ROZHOVORY

zpátky na seznam rozhovorů
Frederyk Rotter

Frederyk RotterUž od počátku vydavatelství jsem si nechtěl dávat žánrové hranice

Jirka D.8.6.2014
Frederyk Rotter je českému fanouškovi dostatečně známý působením na postu zpěváka a kytaristy švýcarské kapely Zatokrev, která už se na koncertních pódiích naší zemičky objevila nejednou. Kromě dalších muzikantských aktivit (Crown, The Leaving) je rovněž hlavním a v podstatě jediným představitelem UG labelu Czar of Cricket Productions, o němž bude dneska řeč především.

Ahoj Frederyku, dřív než se pustíme do podrobností, mohl bys v krátkosti říct pár úvodních slov o Czar of Crickets Productions?

 

Ahoj Jirko. Czar Of Crickets Productions (dále COCP) je nezávislé švýcarské vydavatelství, které jsem založil v roce 2006 v době, kdy jsme vydávali CD “Bury The Ashes” mé kapely Zatokrev. Záměr byl především podpořit i další kapely, se kterými hraju, ale nejdřív jsem použil vlastní kapelu, abych se seznámil s problematikou vydavatelské činnosti. Od té doby jsem vydal nejrůznější interprety velmi rozdílných žánrů. Ačkoliv šlo především o metalový label, nikdy jsem si nedával žádné hudební hranice, takže jsem už vydal i kapely jiných než metalových žánrů a v budoucnosti tomu bude nejinak. Zatím to jde od nejtemnějšího metalu, přes rock’n’roll / punk, rock, folk až po cover band Franka Zappy. Právě díky skutečnosti, že řada těch kapel zní naprosto odlišně, jsem se později rozhodl založit dva menší sublabely - Czar Of Bullets pro skutečně metalové nahrávky a Czar Of Revelations pro všechny ostatní, které se do metalového žánru nevejdou.

 

 

Promítá se do vydavatelské práce i Tvůj vlastní posluchačský vývoj? Například posun od striktního metalu směrem k jiným žánrům?

 

V tom to tak úplně nebude. Už od samotného počátku vydavatelství jsem si nechtěl dávat nějaké žánrové hranice, právě proto jsem zvolil i jméno, které v podstatě není jménem skutečně metalového labelu. Klidně to celé mohlo začít tak, že bych si zvolil jméno přísně sludge vydavatelství jako Apocalypse Cunt Distortion Records nebo něco takového a za pět let bych narazil … a pak by bylo pozdě cokoliv měnit, protože bych měl vytvořenou fanouškovskou základnu pro sludge. Pravděpodobně bych byl nucen začít s novým labelem pod novým jménem. A já se nechci nudit a chci se proměňovat kdykoliv potřebuju.

 

Proto jsem se rozhodl už od začátku nevydávat desky, které jsou čistě trendové. Samozřejmě se tak může stát, ale neměl by to být ten hlavní směr. Nespolupracuji s kapelami kvůli nějaké finanční návratnosti, na scéně je dost velkých vydavatelů, kteří to dělají velmi dobře za mě. Jsem přesvědčen, že každý skutečný umělec je unikátní a nemůže být nahrazen nikým jiným. A COCP má svou vlastní dynamiku, kterou lze tak nějak srovnat s některými open-minded kapelami. Většinu kapel pod COCP znám osobně, takže často znám jejich osobní motivace a vím, proč dělají to, co dělají. Což mi umožňuje nahlédnout hlouběji do jejich hudby a dává mi motivaci k tomu, abych s nimi spolupracoval. Každá z těch kapel má svůj absolutně unikátní příběh.

 

Na některých nahrávkách COCP se dokonce podílím jako muzikant, takže se to někdy může působit dojmem takové velké rodiny. Takže bych to shrnul asi tak, že v mé vydavatelské práci se víc než posluchači odráží umělci a kapely, což je taky ten hlavní důvod pro jeho nedávné rozdělení na dva sublabely. Ti hlavní, pro které to všechno dělám, jsou muzikanti, ale samozřejmě jsem víc než šťastný a vděčný, když se najdou posluchači, kteří to ocení.

 

Daří se Ti při takto nastaveném modelu fungování labelu najít dostatečnou odezvu u fanoušků? Dokázal bys nějak odhadnout poměr mezi těmi ze Švýcarska a ze zahraničí?

 

V dnešní době, kdy je všude kolem tolik skvělých kapel, je obvykle těžké prosadit mezi posluchače nové jméno, bez ohledu na to kde a s jakým modelem labelu pracuješ. Navíc nemáme tak velký rozpočet, abychom si mohli dovolit zaplatit reklamu v časopisech, dostat se k větším rozhovorům a tak podobně. S tím, jak jsem si nastavil vydavatelskou práci, je to celé asi podstatně složitější, jenže něco jednoduchého jsem ani nechtěl vytvořit :) Být aktivní v tolika rozdílných žánrech vyžaduje nemalé úsilí, nehledě potom k tomu, že kromě kapel samotných nemám nikoho dalšího k ruce. Tenhle label se nezaměřuje jen na jeden žánr, jeho známkou je hlavně ukázat otevřenou mysl a energii. Celý ten koncept je dost nový a potřebuje hlavně čas, aby získal podporu lidí. V tom jsem si jistý.

 

Mezi odezvou švýcarských a dalších evropských posluchačů nevidím velký rozdíl. Kapely mají samozřejmě větší fanouškovskou základnu v zemi, ve které žijí, ale ani to není pravidlo. Brzy se chystáme digitálně vydat singl Serafyn, což je mladá a velmi talentovaná folk popová kapela ze Švýcarska. Když bys navštívil jejich Soundcloud profil a podíval se na skladbu “Take To The Skies”, zjistíš, že nejvíc posluchačů je ze Spojených Států. Každá z kapel má svůj vlastní příběh a ten se jistě odráží i v mé práci. Tenhle label je absolutně DIY a jeho kapely rovněž. Když se nějaká kapela dostane k Czar Of Bullets nebo Czar Of Revelations, přinese svůj vlastní příběh a své zkušenosti. Já se pak snažím dobře poznat styl a dynamiku těch kapel, abych je mohl vhodně podpořit a přispět svou vlastní zkušeností do celku. Kde ve výsledku najdeme posluchače, je velmi různé a často záleží taky na tom, do jakých médií se dostaneme. A to může být všude.

 

Jaký typ nosiče je pro Tebe jako pro vydavatele prioritní? Zůstáváš věrný klasickému CD, nebo hledáš i alternativy v podobě gramodesek nebo dnes pozvolna převažujících čistě digitálních edicí?

 

Osobně mám rád obojí, ať už CD nebo gramodesky. Svým způsobem je pro mě nejjednodušší podpořit album na CD, ale některé kapely chtějí jít do vinylu a já vinyl miluju. Samozřejmě všechno vydáváme i čistě digitání cestou, ale obvykle to není jen a pouze digitálně. V případě digi singlu Serafyn půjde o výjimku, jejich plánované album bude pak dostupné na CD.

 

Hodně mladých lidí dnes vidí CD jako přežité médium, gramodeska je otázkou více méně undergroundu a dle trendů se prosazuje stále více čistě digitální podoba (nejen) hudby. Jak Ty osobně vidíš vývoj v nejbližších letech?

 

Zatím to nevypadá, že by se brzy něco změnilo. Kompakty i gramodesky v malém zůstanou. Proč by vlastně měli mladí lidé, kteří ještě nemají tolik peněz, kupovat drahá CD a vinyly, když se téměř ke všemu dostanou levně nebo zdarma na internetu? Naprosto to respektuju, pro mladé duše je hudba dobrá a přínosná. Fyzická vydání, ať už CD nebo vinyly, jsou dnes především pro starší generaci, sběratele a skutečné hudební nadšence. Na druhou stranu si dokážu představit, že se budou měnit zákony řešící digitální šíření hudby, možná i několikrát. Zatím to vypadá na dost zamotaný byznys s dírami v zákoně o autorských právech.

 

V souvislosti s tím mě napadá otázka, jaká forma propagace je pro dnešní UG vydavatelství nejúčinnější? Má smysl ještě posílat promo nahrávky, nebo si vystačíš s Facebookem a streamováním na Bandcampu?

 

Řekl bych, že nejúčinnější je tohle všechno dohromady. Propagace na webu je samozřejmě důležitá, v minulosti to byl vlastně koncept většiny vydavatelů - uvolnit jednu dobrou skladbu, díky které by si fanoušci koupili celou desku. V dnešní době něco takového v podstatě postrádá smysl, protože naprostou většinu všeho lze někde na webu dohledat. Kapely by měly ukázat, co udělaly a měly by svůj materiál šířit všemi možnými způsoby. Všechno je to o tom dostat kapely na koncerty. Živé hraní je pro kapely stále největší promo, jakkoliv dobré recenze, rozhovory, články nebo prostor v magazínech a rádiích jsou samozřejmě důležité rovněž. Kapelám výrazně pomáhá, když je hudební posluchači, bookingoví agenti a samozřejmě i hudební průmysl berou vážně. Osobně se snažím pro propagaci kapel využívat tolik kanálů, kolik je možné.

 

Jak moc je pro Tebe těžké si uchovat dobrou mysl? Nemáš občas pocit, že bys nejraději se vším praštil a čas trávil něčím úplně jiným?

 

Společně s prací muzikanta se moje vydavatelská činnost stala součástí mého pravidelného příjmu. Někdy si ale hledám nějaké bokovky. Mimo tuto práci žádný volný čas nemám, miluju hudbu a mám hodně rád svou vydavatelskou práci. Navíc nemám žádné pořádné vzdělání, takže co jiného bych mohl dělat?

 

Plánuješ do budoucna nějaké změny v chodu vydavatelství? Je teď něco aktuálního, nějaká novinka, na které pracuješ, nebo současný model pokládáš za konečný a postačující?

 

V budoucnu by žádné větší změny být neměly. V plánu mám akorát nějaké drobnosti, například na našich oficiálních webových stránkách. Poslední velkou inovací bylo již zmíněné rozdělení labelu na dva menší.

 

Jakou nahrávku, která vyšla pod Tvým vydavatelstvím, bys doporučil někomu, kdo se chce blíže seznámit s Czar Of Cricket? Nebo je pro Tebe těžké vybrat jednu?

 

Je to přesně, jak píšeš, jednu nahrávku vybrat nelze. Žádná nahrávka, která by reprezentovala všechny ostatní, prostě neexistuje, každá z nich je unikátní. Ale pro první krok při seznamování se s labelem doporučuju vyzkoušet jednak poslední věc, která vyšla pod Czar Of Revelations, a to eponymní album Zlang Zlut, a potom poslední LP album pod Czar Of Bullets, kterým je deska Fragments od The Burden Remains.

 

Poslední otázkou bych rád zamířil k Zatokrev a zeptal se na aktuální dění v kapele? Co můžou fanoušci očekávat v nejbližší budoucnosti? Na závěr rovněž děkuju za fajn rozhovor a zdravím Tě do Švýcarska.

 

Aktuálně pracujeme na novém albu, které bude hotové ještě tento rok. Zatím doufám, že se podaří vydat ho na podzim. Na příští rok bychom rádi opět vyrazili na evropské tour, letos chystáme jen několik málo vystoupení - zahrajeme na islandském festivalu Eistnaflug, chystáme se na týdenní tour po Irsku a zatím to vypadá, že se v srpnu objevíme i v Česku na jednom malém open air festu. Hlavní snahou ale je se příští rok opět vydat napříč Evropou.

 

Jirko, i Tobě díky za čas, který jsi strávil nad tímhle rozhovorem a hlavně za zájem.

 

// ENGLISH VERSION

 

Hi Frederyk, before we start with details, can you briefly say a few introductory words about the Czar of Crickets Productions?

 

Hello Jirka. Czar Of Crickets Productions is an inependent label based in Switzerland. I founded it in 2006 when I released the CD Bury The Ashes of my band Zatokrev. The idea was to support mainly other bands than those I play with, but I used my own band to get familiar with the label work. Since then I released various artists from different genres. Although it was mainly a metal label, I always tried to not put myself into musicial boundaries. So bands from other styles have been released and will be released in future as well. So far it goes from darkest Metal, Rock'N'Roll/Punk, Rock, Folk over to a Frank Zappa Cover Band. Due to the the fact that many artists are sounding very different I founded two sub labels lately. Czar Of Bullets for the real metal stuff and Czar Of Revelations for all the others that don't really fit into that genre.

 

Is in your label’s work reflected your own listeners progress? For example a shift from strict metal into other musical genres?

 

It's not the main reason. Since the beginning of the label, I didn't want put any boundries regarding the genres - In fact I chose a name which is actually not a name for a real metal label. You know it could have happened that I'd have started a pure Sludge label called Apocalypse Cunt Distortion Records or whatever and after 5 years I get bored by that.. on that point it's tough to change the face for a label because you have that Sludge fanbase. I would probably need to start a new label under a new name. I don't wanna get bored and I wanna change the face whenever I want.

 

So I decided from the beginning to not focus on releasing records that fit in trends. It can happen of course, but it shouldn't be the main aspect. I don't work with bands to reach a financial overdose. There are enough big labels out there who are doing it very well. I think that every true artist is unique and can't be replaced by another one. Czar Of Crickets Productions has it's own dynamics. You can compare it to an openminded band somehow. For example a death metal band is writing a new song and plays a funk riff which feels fucking great, then why not using it in this song? Let's follow our feelings. Most of the Czar bands I know personally, so I often know their personal motivations why they do what they do, which makes me see deeper into their music and gives me motivation to work for them. Every of those bands have their totally unique story.

 

On some albums on Czar Of Crickets Productions I am even involved as a musician or guest musician. Sometimes it feels like a big family in a way. So I'd say in my label work the artists are probably more reflected than the listeners, which is probably the main reason for this switch with the two new sub labels. The main people I work for are the artists and of course I am more than happy and thankful if some listeners are getting into their music.

 

Are you succesfull with finding adequate response of listeners and fans with such a model of labes’s work? Could you somehow estimate the proportion between Switzerland and abroad ones?

 

It's usually hard to make the right people recognize new artists especially nowadays when so many great bands are around, no matter where and no matter with what kind of model a label is working with I guess. We don't have the budget to pay for expensive adverts in big magazine to get big interviews, features on samplers and all that. Probably pretty much everything is harder with the kind of model I am running. I didn't create anything simple through that, haha. It's quite a big effort being active in different genres, especially because I don't have any real help except from the bands themselves. This label does not have any stamp which is focusing on a genre, but a stamp that should mainly show our openminded energy. The whole concept is brandnew and needs certainly time to reach more people. I am confident.

 

I can't really tell any big differencies between Switzerland and other European countries regarding the listeners' response. Of course bands usually have more listeners in the country they live in, but that's not a general law. Soon we're gonna release a digital single for Serafyn. A young and very talented swiss folk-pop band. If you go to their Soundcloud profile and check out their new song "Take To The Skies" you'll see that most of their listeners are from US. So every band brings it's own story which reflects certainly my work as well. This label is totally DIY and its bands too. When a band joins Czar Of Bullets or Czar Of Revelations they bring their own story and experiencies. What I am trying to do is to recognize an artis' style and dynamic to support that in a for me best possible way and ad my own experience to fulfill the circle. The results where we find new listeners is pretty different and depends often on the press we get. That can be everywhere.

 

What kind of edition is a priority for you, as a publisher? Staying true to common CDs, or looking for alternatives like vinyl records or gradually prevailing pure digital releases?

 

I personally like both, CD and of course vinyl. In a way it's probably the easiest for me to promote a CD album. But some bands want vinyl and I love vinyl. We do always everything do release digital as well, but I usually would not like to do pure digital releases. For Serafyns' single it will be an exceptation. If they release an album it will be on CD.

 

For many young people is CD out of date, vinyl records are more or less a domain of underground and according to current trends the digital way (not only) of music is asserting itself more and more. How do you personally estimate this trend in the next few years?

 

It does not look like that it will change soon. CDs and vinyl will stay small. Why should young people with no money buy expensive CDs and vinyls when they can purchase nearly everything for free on the internet? I respect that. Music is good and healthy for young souls. CDs and vinyls nowadays are probably mainly for people from earlier generations, collecters and true passionate music freaks. But I can imagine that laws regarding the digital spreading of music will change, maybe even several times. It seems to be a complicate business with gaps in the copyright law.

 

One question comes to my mind in this context - what kind of propagation is nowadays more effective for UG label like yours? Does make a sense to send promo copies of CD, or using Facebook and streaming on Bandcamp is sufficient propagation of new records?

 

I think it's the whole everything which makes it most effective. Promo on the web is of course important. In the past it was the concept of most labels to show one good song to make people wanna buy the whole record. Nowadays I think this became pretty much senseless, because you can find nearly everything on the web for free. Bands should show what they have and spread their material as much as possible. It's all about making it easier for a band to get shows. Playing live is still the best promotion for bands. Getting promo like good reviews, interviews, articles, airplay in distinguished magazines and radios is of course important as well. It helps the bands as they will be taken more serious by some music listeners, bookers but also by the music industry. I try to use as many channels as possible to promote bands.

 

How much difficult is for you to keep a good mind? Do you sometimes feel that it will be the simplest to hit with everything and spend your time with something totally different?

 

My label work became a part of my regular income together with my work as a musician. Sometimes I use to have sidejobs. There's not much free time beside that. I love music and I like my label work. I have no approved education. What else could I do?

 

Do you plane any changes in your label’s work for the future? Is there anything actual, any innovation that you are working on? Or do you find a current model as final and sufficient?

 

There won't be any big changes in the near future. Just some amendments will be done, for example for our official website. The latest innovation I did was creating the sub labels.

 

Which release would you recommend for someone, who would like to be acquainted closer to Czar Of Cricket releases. Is it difficult for you to choose one?

 

Yes of course. There is not one release which represents all the other bands as well, it's impossible. They are all unique. But to get warm with this label I'd recommend to check out the latest release on Czar Of Revelations, the selftitled CD album rerelease from Zlang Zlut and the latest LP release on Czar Of Bullets, which is The Burden Remains - Fragments.

 

In my final question I’d like to ask about Zatokrev and current events in the band? What can fans expect in near future? In conclusion, thank you for fine interview and Greetings to Switzerland.

 

We're working on the new album which is gonna be finished certainly this year. I hope for a release in autumn. Next year we want to tour again across Europe. For this year there are only few shows planned. We'll play at the Eistnaflug Festival in Iceland, we'll do a one week tour in Ireland and it looks like we'll also come over in August to appear at a small Czech Open Air. We definitely want to tour more next year across Europe again.

 

Many thanx for your interest and the time you took for this interview, Jirka.



  DISKUZE K ROZHOVORU

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky