|
|
||||||||||
Ahoj Martine, jsem rád, že můžeme trochu představit tvůj projekt k-lxm. V jaké chvíli jsem tě vůbec přepadl - hlukově tvůrčí, nebo si teď dáváš trochu pauzu a k-lxm odpočívá?
Ahoj, v současné době je k-lxm funkční pouze v live podobě. Nějaké změny v pokračování a možná nějaký nový release je zatím ve fázi plánování.
Jakým stylem si dát dohromady ten podivný název k-lxm? Prozradíš souvislosti?
Tak je to zkomolenina mého jména a přezdívky. Postupně se tento název vyvíjel z klimoně přes k1xm(oň) až na k-lxm.
Svůj projekt představuješ jako přerod ze začátků do dnešní podoby, přechod mezi elektronikou a současnou industrial / noise podobou a hru na amplifikované kovy. Co za tím vším vězí?
Začínal jsem pokusama v počítači, kde jsem si osahával různý efekty a postupy. Používal jsem Nuendo, Reason, Fruity loops atd... V té době to byl asi nejjednodušší způsob jak začít. Od začátku ale bylo jisté, že naživo hrát s počítačem nebo používat předem nahrané samply nechci.
Zajímá mě ten pokrok od začátků v počítači až k dnešní podobě. Co všechno tvoří tvou současnou výbavu pro tvorbu k-lxm?
Při živém hraní používám jako základ mix, do kterého jdou jednotlivé nástroje snímané piezama. Z mixu mi pak jdou dvě efektové jednotky. Jedna většinou obsahuje delaye a loopery a druhá je modulační. Takže ve druhé jsou různé kombinace distortionů, fuzzů, overdrivů, osc atd...
Do kterých let lze zařadit úplné začátky projektu k-lxm?
První věci jako k-lxm jsem udělal v roce 2004. Vše je veřejně k poslechu na bandcampu k-lxm.
Prozraď, které projekty z industrial / ambient ranku měly na tvé formování zásadní vliv?
Zásadně mě ovlivnili: Napalmed, Defektro, Einleitunszeit, Einsturzende Neubauten, Aphex Twin, Merzbow a Masonna.
Co říkáš na stav naší scény, přijde mi hodně zajímavá, od Akimbo, přes Tábor radosti až třeba k Semai. Existuje projekt, co tě tady za poslední dobu výrazněji dostal?
Naší scénu poslední dobou moc nesleduju. Mám pár oblíbenců, ale to už jsou spíš stálice naší scény. Např. Napalmed, Sklo, Garasu, Einleitungszeit. Mám rád ruční práci, což dneska už moc lidí nedělá. Z nových tváří mě docela oslovili bratři Mrvové v projektu Michael Jackson Pollock.
A co tvé osobní hudební začátky? Jsou spjaté s elektronikou, nebo naopak zcela odlišnou scénou - např. metalem, punkem atd...? Kde začal svou cestu Martin Klimeš?
Mé hudební začatky sahají k roku 1995. Převážně k punkovým kapelám, kde jsem hrál na klávesy a kytaru. V současné době kromě k-lxm působím i v „nic“ jako kytarista.
Figuruješ v projektu zcela sám, nebo ti v určitém období někdo vypomáhal? Pokud ano, na jaké bázi?
K-lxm je můj sólovej projekt. Jeden koncert jsme odehráli se Zbyňkem Pytelkou pod hlavičkou k-lxm než z toho vzniknul projekt Be aching to see. Bylo to úplně něco jinýho - power noise s dominantním vokálem, tak bylo vhodné tyto projekty od sebe oddělit.
Kde hledáš inspiraci ke tvorbě materiálu typického pro k-lxm? Jde ve většině o vytváření (hledání) zvuků na dostupné nástroje nebo se nebojíš využití (nahrání) zvuků z různých prostředí a následných kombinací?
Něco jiného je tvorba na nahrávku a živé hraní. Na nahrávkách se nebojím použít cokoliv. Myslím to tak, že hudební nástroje jsou všude kolem nás a použít a nazvučit se dá opravdu skoro cokoliv. Naživo používám pouze zvuky, které vyrobím přímo na místě. A inspirace je život a zvuky kolem mě.
Jak bys popsal live produkci, kterou se prezentuješ? Jde vidět, že je to poměrně intenzivní hlukařina. Projekce vybíráš sám? Jsou pevnou součástí vystoupení?
Naživo se snažím postupovat vždy jinak. Většinou postupuju od ambietních ploch, přes industrial k japanoisu. Jde většinou o postupně se vyvíjející a gradující příběh. Projekce používám jen podle prostoru kde hraju. Nejsou nutnou součástí mého vystoupení. Projekce mám dvě a obě jsou má tvorba.
Poslední otázka. Jakého vystoupení si za dobu fungování na live akcích nejvíce ceníš? Jsou to právě ty, které jsou obsahem nahrávky "Live 2013"?
Mám za sebou spoustu zajímavých akcí na zajímavých místech. Zajímavé koncerty proběhly v Chapeau (KlangUndKrach), na Parukářce atd...
Lento
Hodně nápadů v hodně partech a to vše ve třech minutách
Krusty a Forgotten Silence
Podtitul alba by mohl znít "staří páni se baví"
Taje Skal
Název vystihuje ony taje přírody, přírodních zákonů, mysli a nitra člověka
Origin Of Infinity
Nechceme nikoho poučovat
Echoes Of Yul
Echoes Of Yul je druh osobního dialogu mezi doomem, sludge a dalšími žánry pomalé hudby
Shibalba
Vědomá duše vytvoří most mezi světy, aby se spojila s věčností
Tengri
Zavřít oči, zastavit mysl a nechat energii samovolně proudit
Supreme Conception / Sepp
Impéria budoucnosti budou impéria mysli
Bloody Obsession
Jádro skladeb zůstane vždy ve staré škole death metalu...
Jeden Kmen
Hudba vždycky vypravuje příběhy
Naxatras
Proces analogového nahrávání krásným zážitkem od svého začátku až do úplného konce
Na gramodesce vyšla zatím poslední deska kapely Ramchat pojmenovaná Krveľ, a to v limitovaném počtu sta kusů. Všehny jsou ručně číslované, vylisované ...
29.9.2023Pravě dnes vychází díky Bizarre Leprous Production a Monkey Puss Productions MCD navrátilců Disfigured Corpse s názvem "Sick World MMXXIII".
29.9.2023Norští raraši Aeternus vydají v říjnu následovníka pět let staré Heathen. Novinka ponese název Philosopher a vydá ji Agonia Records 17. října.
28.9.2023Brněnská deathmetalová kapela Vanguard po více jak čtyřech letech vydává novou desku, která se bude jmenovat III: Pyrrhic Sequence a kterou 2. prosinc...
25.9.2023Na PHR vychází ve vinylové reedici album Life And Death (původně 1997) HC-metalové bratislavské kapely Testimony. Slyšte ZDE a kupujte ZDE, bližší inf...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.