|
|
||||||||||
Ahoj Martine, jsem rád, že můžeme trochu představit tvůj projekt k-lxm. V jaké chvíli jsem tě vůbec přepadl - hlukově tvůrčí, nebo si teď dáváš trochu pauzu a k-lxm odpočívá?
Ahoj, v současné době je k-lxm funkční pouze v live podobě. Nějaké změny v pokračování a možná nějaký nový release je zatím ve fázi plánování.
Jakým stylem si dát dohromady ten podivný název k-lxm? Prozradíš souvislosti?
Tak je to zkomolenina mého jména a přezdívky. Postupně se tento název vyvíjel z klimoně přes k1xm(oň) až na k-lxm.
Svůj projekt představuješ jako přerod ze začátků do dnešní podoby, přechod mezi elektronikou a současnou industrial / noise podobou a hru na amplifikované kovy. Co za tím vším vězí?
Začínal jsem pokusama v počítači, kde jsem si osahával různý efekty a postupy. Používal jsem Nuendo, Reason, Fruity loops atd... V té době to byl asi nejjednodušší způsob jak začít. Od začátku ale bylo jisté, že naživo hrát s počítačem nebo používat předem nahrané samply nechci.
Zajímá mě ten pokrok od začátků v počítači až k dnešní podobě. Co všechno tvoří tvou současnou výbavu pro tvorbu k-lxm?
Při živém hraní používám jako základ mix, do kterého jdou jednotlivé nástroje snímané piezama. Z mixu mi pak jdou dvě efektové jednotky. Jedna většinou obsahuje delaye a loopery a druhá je modulační. Takže ve druhé jsou různé kombinace distortionů, fuzzů, overdrivů, osc atd...
Do kterých let lze zařadit úplné začátky projektu k-lxm?
První věci jako k-lxm jsem udělal v roce 2004. Vše je veřejně k poslechu na bandcampu k-lxm.
Prozraď, které projekty z industrial / ambient ranku měly na tvé formování zásadní vliv?
Zásadně mě ovlivnili: Napalmed, Defektro, Einleitunszeit, Einsturzende Neubauten, Aphex Twin, Merzbow a Masonna.
Co říkáš na stav naší scény, přijde mi hodně zajímavá, od Akimbo, přes Tábor radosti až třeba k Semai. Existuje projekt, co tě tady za poslední dobu výrazněji dostal?
Naší scénu poslední dobou moc nesleduju. Mám pár oblíbenců, ale to už jsou spíš stálice naší scény. Např. Napalmed, Sklo, Garasu, Einleitungszeit. Mám rád ruční práci, což dneska už moc lidí nedělá. Z nových tváří mě docela oslovili bratři Mrvové v projektu Michael Jackson Pollock.
A co tvé osobní hudební začátky? Jsou spjaté s elektronikou, nebo naopak zcela odlišnou scénou - např. metalem, punkem atd...? Kde začal svou cestu Martin Klimeš?
Mé hudební začatky sahají k roku 1995. Převážně k punkovým kapelám, kde jsem hrál na klávesy a kytaru. V současné době kromě k-lxm působím i v „nic“ jako kytarista.
Figuruješ v projektu zcela sám, nebo ti v určitém období někdo vypomáhal? Pokud ano, na jaké bázi?
K-lxm je můj sólovej projekt. Jeden koncert jsme odehráli se Zbyňkem Pytelkou pod hlavičkou k-lxm než z toho vzniknul projekt Be aching to see. Bylo to úplně něco jinýho - power noise s dominantním vokálem, tak bylo vhodné tyto projekty od sebe oddělit.
Kde hledáš inspiraci ke tvorbě materiálu typického pro k-lxm? Jde ve většině o vytváření (hledání) zvuků na dostupné nástroje nebo se nebojíš využití (nahrání) zvuků z různých prostředí a následných kombinací?
Něco jiného je tvorba na nahrávku a živé hraní. Na nahrávkách se nebojím použít cokoliv. Myslím to tak, že hudební nástroje jsou všude kolem nás a použít a nazvučit se dá opravdu skoro cokoliv. Naživo používám pouze zvuky, které vyrobím přímo na místě. A inspirace je život a zvuky kolem mě.
Jak bys popsal live produkci, kterou se prezentuješ? Jde vidět, že je to poměrně intenzivní hlukařina. Projekce vybíráš sám? Jsou pevnou součástí vystoupení?
Naživo se snažím postupovat vždy jinak. Většinou postupuju od ambietních ploch, přes industrial k japanoisu. Jde většinou o postupně se vyvíjející a gradující příběh. Projekce používám jen podle prostoru kde hraju. Nejsou nutnou součástí mého vystoupení. Projekce mám dvě a obě jsou má tvorba.
Poslední otázka. Jakého vystoupení si za dobu fungování na live akcích nejvíce ceníš? Jsou to právě ty, které jsou obsahem nahrávky "Live 2013"?
Mám za sebou spoustu zajímavých akcí na zajímavých místech. Zajímavé koncerty proběhly v Chapeau (KlangUndKrach), na Parukářce atd...
Lišaj
Na břehu moře a v přilehlých lesích
Avvika
Asi bychom nedělali kapelu, která zpívá o autech
Les
Z pocitových útržků vlastního mikrosvěta
October Tide
Žádné čisté zpěvy je jediná cesta October Tide
Nimbrethil
Hudba nabízí možnost vypořádat se s věcmi, které mi dávají zabrat
Endless
Prioritou bylo opustit zaběhané postupy, překonat se.
Forgotten Silence
Metalový underground nás vždycky podržel, fandil nám a byl nám věrný
Dimonsium Chaotic
Michalovce? To je “Země lítajících nožů"
Tomáš Vlček ze Status Praesents
DIY? Rádi si zajišťujeme všechno sami, nemáme ani externího manažera.
Kaviar Kavalier
Krásná hudba z divného světa
Semai
Osobní soundtrack k výjevům z Bílé Velryby
Pražské metalové vydavatelství a čím dál aktivnější nakladatelství MetalGate ohlašuje další knižní titul, kterým se na konci dubna stane kniha americk...
18.4.2024Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.