Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  ROZHOVORY

zpátky na seznam rozhovorů
K-lxm

K-lxmInspirace je život a zvuky kolem mě

Victimer30.9.2013
Dnes se podíváme do Plzně, konkrétně do její industrial / noise lokace. Kdepak, nečeká nás žádná harmonie. Rád bych vám představil hlukový projekt Martina Klimeše, který má za sebou téměř deset let kompletování ruchových konstrukcí. Pokud tedy máte chuť si trochu zarezonovat a vnímat kouzlo spoře osvětlených opuštěných míst, tak se na chvíli zastavte. Je tu pár slov na vysvětlenou.

Ahoj Martine,‭ ‬jsem rád,‭ ‬že můžeme trochu představit tvůj projekt k-lxm.‭ ‬V jaké chvíli jsem tě vůbec přepadl‭ ‬-‭ ‬hlukově tvůrčí,‭ ‬nebo si teď dáváš trochu pauzu a k-lxm odpočívá‭?

 

Ahoj,‮ ‬v současné‮ ‬době‮ ‬je‮ ‬k-lxm‮ ‬funkční‮ ‬pouze‮ ‬v live‮ ‬podobě.‮ ‬Nějaké‮ ‬změny‮ ‬v pokračování‮ ‬a‮ ‬možná‮ ‬nějaký‮ ‬nový‮ ‬release‮ ‬je‮ ‬zatím‮ ‬ve‮ ‬fázi‮ ‬plánování.

 

Jakým stylem si dát dohromady ten podivný název k-lxm‭? ‬Prozradíš souvislosti‭?

 

Tak‮ ‬je‮ ‬to‮ ‬zkomolenina‮ ‬mého‮ ‬jména‮ ‬a‮ ‬přezdívky.‮ ‬Postupně‮ ‬se‮ ‬tento‮ ‬název‮ ‬vyvíjel‮ ‬z klimoně‮ ‬přes‮ ‬k1xm(‬oň) ‬až‮ ‬na‮ ‬k-lxm.

 

Svůj projekt představuješ jako přerod ze začátků do dnešní podoby,‭ ‬přechod mezi elektronikou a současnou industrial‭ ‬/‭ ‬noise podobou a hru na amplifikované kovy.‭ ‬Co za tím vším vězí?

 

Začínal‮ ‬jsem‮ ‬pokusama‮ ‬v počítači,‮ ‬kde‮ ‬jsem‮ ‬si‮ ‬osahával‮ ‬různý‮ ‬efekty‮ ‬a‮ ‬postupy.‮ ‬Používal‮ ‬jsem‮ ‬Nuendo,‮ ‬Reason,‮ ‬Fruity‮ ‬loops‮ ‬atd...‮ ‬V té‮ ‬době‮ ‬to‮ ‬byl‮ ‬asi‮ ‬nejjednodušší‮ ‬způsob‮ ‬jak‮ ‬začít.‮ ‬Od‮ ‬začátku‮ ‬ale‮ ‬bylo‮ ‬jisté,‮ ‬že‮ ‬naživo‮ ‬hrát‮ ‬s‮ ‬počítačem‮ ‬nebo‮ ‬používat‮ ‬předem‮ ‬nahrané‮ ‬samply‮ ‬nechci.

 

Zajímá mě ten pokrok od začátků v počítači až k dnešní podobě.‭ ‬Co všechno tvoří tvou současnou výbavu pro tvorbu k-lxm‭?

 

Při živém hraní používám jako základ mix, do kterého jdou jednotlivé nástroje snímané piezama.‭ ‬Z mixu mi pak jdou‭ ‬dvě ‬efektové jednotky.‭ ‬Jedna většinou obsahuje delaye a loopery a druhá je modulační.‭ ‬Takže ve druhé jsou různé kombinace distortionů,‭ ‬fuzzů,‭ ‬overdrivů,‭ ‬osc atd...


Do kterých let lze zařadit úplné začátky projektu k-lxm‭?

 

První‮ ‬věci‮ ‬jako‮ ‬k-lxm‮ ‬jsem‮ ‬udělal‮ ‬v roce‮ ‬2004. ‬Vše‮ ‬je‮ ‬veřejně‮ ‬k poslechu‮ ‬na‮ ‬bandcampu‮ ‬k-lxm.

 

Prozraď,‭ ‬které projekty z industrial‭ ‬/‭ ‬ambient ranku měly na tvé formování zásadní vliv‭?

 

Zásadně mě ovlivnili:‭ ‬Napalmed,‭ ‬Defektro,‭ ‬Einleitunszeit,‭ ‬Einsturzende Neubauten,‭ ‬Aphex Twin,‭ ‬Merzbow a Masonna.

 

Co říkáš na stav naší scény,‭ ‬přijde mi hodně zajímavá,‭ ‬od Akimbo,‭ ‬přes Tábor radosti až třeba k Semai.‭ ‬Existuje projekt,‭ ‬co tě tady za poslední dobu výrazněji dostal‭?

 

Naší scénu poslední dobou moc nesleduju.‭ ‬Mám pár oblíbenců,‭ ‬ale to už jsou spíš stálice naší scény.‭ ‬Např.‭ ‬Napalmed,‭ ‬Sklo,‭ ‬Garasu,‭ ‬Einleitungszeit.‭ ‬Mám rád ruční práci, což dneska už moc lidí nedělá.‭ ‬Z nových tváří mě docela oslovili bratři Mrvové v projektu‭ ‬Michael Jackson Pollock.

 

http://bzmedia.cz/band/kl/klxm/gallery/profile.default/324407.jpg

 

A co tvé osobní hudební začátky‭? ‬Jsou spjaté s elektronikou,‭ ‬nebo naopak zcela odlišnou scénou‭ ‬-‭ ‬např.‭ ‬metalem,‭ ‬punkem atd...‭? ‬Kde začal svou cestu Martin Klimeš‭?

 

Mé‮ ‬hudební‮ ‬začatky‮ ‬sahají‮ ‬k roku 1995. ‬Převážně‮ ‬k punkovým‮ ‬kapelám,‮ ‬kde‮ ‬jsem‮ ‬hrál‮ ‬na‮ ‬klávesy‮ ‬a‮ ‬kytaru.‮ ‬V současné‮ ‬době‮ ‬kromě‮ ‬k-lxm‮ ‬působím‮ ‬i‮ ‬v‮ „‬nic‮“ ‬jako‮ ‬kytarista.


Figuruješ v projektu zcela sám,‭ ‬nebo ti v určitém období někdo vypomáhal‭? ‬Pokud ano,‭ ‬na jaké bázi‭?

 

K-lxm‮ ‬je‮ ‬můj‮ ‬sólovej‮ ‬projekt.‮ ‬Jeden‮ ‬koncert‮ ‬jsme‮ ‬odehráli‮ ‬se‮ ‬Zbyňkem‮ ‬Pytelkou‮ ‬pod‮ ‬hlavičkou‮ ‬k-lxm‮ ‬než‮ ‬z toho‮ ‬vzniknul‮ ‬projekt‮ ‬Be‮ ‬aching‮ ‬to‮ ‬see.‮ ‬Bylo‮ ‬to‮ ‬úplně‮ ‬něco‮ ‬jinýho‮ - ‬power‮ ‬noise‮ ‬s dominantním‮ ‬vokálem,‮ ‬tak‮ ‬bylo‮ ‬vhodné‮ ‬tyto‮ ‬projekty‮ ‬od‮ ‬sebe‮ ‬oddělit.

 

Kde hledáš inspiraci ke tvorbě materiálu typického pro k-lxm‭? ‬Jde ve většině o vytváření‭ (‬hledání‭) ‬zvuků na dostupné nástroje nebo se nebojíš využití‭ (‬nahrání‭) ‬zvuků z různých prostředí a následných kombinací‭?

 

Něco‮ ‬jiného‮ ‬je‮ ‬tvorba‮ ‬na‮ ‬nahrávku‮ ‬a‮ ‬živé‮ ‬hraní.‮ ‬Na‮ ‬nahrávkách‮ ‬se‮ ‬nebojím‮ ‬použít‮ ‬cokoliv.‮ ‬Myslím to tak,‭ ‬že hudební nástroje jsou všude kolem nás a použít a nazvučit se dá opravdu skoro cokoliv.‭ ‬Naživo používám pouze zvuky, které vyrobím přímo na místě.‭ ‬A inspirace je život a zvuky kolem mě.

 

Jak bys popsal live produkci,‭ ‬kterou se prezentuješ‭? ‬Jde vidět,‭ ‬že je to poměrně intenzivní hlukařina.‭ ‬Projekce vybíráš sám‭? ‬Jsou pevnou součástí vystoupení‭?

 

Naživo‮ ‬se‮ ‬snažím‮ ‬postupovat‮ ‬vždy‮ ‬jinak.‮ ‬Většinou‮ ‬postupuju‮ ‬od‮ ‬ambietních‮ ‬ploch,‮ ‬přes‮ ‬industrial‮ ‬k japanoisu.‮ ‬Jde‮ ‬většinou‮ ‬o‮ ‬postupně‮ ‬se‮ ‬vyvíjející‮ ‬a‮ ‬gradující‮ ‬příběh.‮ ‬Projekce‮ ‬používám‮ ‬jen‮ ‬podle‮ ‬prostoru‮ ‬kde‮ ‬hraju.‮ ‬Nejsou‮ ‬nutnou‮ ‬součástí‮ ‬mého‮ ‬vystoupení.‮ ‬Projekce‮ ‬mám‮ ‬dvě‮ ‬a‮ ‬obě‮ ‬jsou‮ ‬má‮ ‬tvorba.

 

Poslední otázka. Jakého vystoupení si za dobu fungování na live akcích nejvíce ceníš‭? ‬Jsou to právě ty,‭ ‬které jsou obsahem nahrávky‭ "‬Live‭ ‬2013‭"? ‬

 

Mám za sebou spoustu zajímavých akcí na zajímavých místech.‭ ‬Zajímavé koncerty proběhly v Chapeau‭ (‬KlangUndKrach‭)‬,‭ ‬na Parukářce atd...



  DISKUZE K ROZHOVORU

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky