|
|
||||||||||
Ahoj Martine, jsem rád, že můžeme trochu představit tvůj projekt k-lxm. V jaké chvíli jsem tě vůbec přepadl - hlukově tvůrčí, nebo si teď dáváš trochu pauzu a k-lxm odpočívá?
Ahoj, v současné době je k-lxm funkční pouze v live podobě. Nějaké změny v pokračování a možná nějaký nový release je zatím ve fázi plánování.
Jakým stylem si dát dohromady ten podivný název k-lxm? Prozradíš souvislosti?
Tak je to zkomolenina mého jména a přezdívky. Postupně se tento název vyvíjel z klimoně přes k1xm(oň) až na k-lxm.
Svůj projekt představuješ jako přerod ze začátků do dnešní podoby, přechod mezi elektronikou a současnou industrial / noise podobou a hru na amplifikované kovy. Co za tím vším vězí?
Začínal jsem pokusama v počítači, kde jsem si osahával různý efekty a postupy. Používal jsem Nuendo, Reason, Fruity loops atd... V té době to byl asi nejjednodušší způsob jak začít. Od začátku ale bylo jisté, že naživo hrát s počítačem nebo používat předem nahrané samply nechci.
Zajímá mě ten pokrok od začátků v počítači až k dnešní podobě. Co všechno tvoří tvou současnou výbavu pro tvorbu k-lxm?
Při živém hraní používám jako základ mix, do kterého jdou jednotlivé nástroje snímané piezama. Z mixu mi pak jdou dvě efektové jednotky. Jedna většinou obsahuje delaye a loopery a druhá je modulační. Takže ve druhé jsou různé kombinace distortionů, fuzzů, overdrivů, osc atd...
Do kterých let lze zařadit úplné začátky projektu k-lxm?
První věci jako k-lxm jsem udělal v roce 2004. Vše je veřejně k poslechu na bandcampu k-lxm.
Prozraď, které projekty z industrial / ambient ranku měly na tvé formování zásadní vliv?
Zásadně mě ovlivnili: Napalmed, Defektro, Einleitunszeit, Einsturzende Neubauten, Aphex Twin, Merzbow a Masonna.
Co říkáš na stav naší scény, přijde mi hodně zajímavá, od Akimbo, přes Tábor radosti až třeba k Semai. Existuje projekt, co tě tady za poslední dobu výrazněji dostal?
Naší scénu poslední dobou moc nesleduju. Mám pár oblíbenců, ale to už jsou spíš stálice naší scény. Např. Napalmed, Sklo, Garasu, Einleitungszeit. Mám rád ruční práci, což dneska už moc lidí nedělá. Z nových tváří mě docela oslovili bratři Mrvové v projektu Michael Jackson Pollock.
A co tvé osobní hudební začátky? Jsou spjaté s elektronikou, nebo naopak zcela odlišnou scénou - např. metalem, punkem atd...? Kde začal svou cestu Martin Klimeš?
Mé hudební začatky sahají k roku 1995. Převážně k punkovým kapelám, kde jsem hrál na klávesy a kytaru. V současné době kromě k-lxm působím i v „nic“ jako kytarista.
Figuruješ v projektu zcela sám, nebo ti v určitém období někdo vypomáhal? Pokud ano, na jaké bázi?
K-lxm je můj sólovej projekt. Jeden koncert jsme odehráli se Zbyňkem Pytelkou pod hlavičkou k-lxm než z toho vzniknul projekt Be aching to see. Bylo to úplně něco jinýho - power noise s dominantním vokálem, tak bylo vhodné tyto projekty od sebe oddělit.
Kde hledáš inspiraci ke tvorbě materiálu typického pro k-lxm? Jde ve většině o vytváření (hledání) zvuků na dostupné nástroje nebo se nebojíš využití (nahrání) zvuků z různých prostředí a následných kombinací?
Něco jiného je tvorba na nahrávku a živé hraní. Na nahrávkách se nebojím použít cokoliv. Myslím to tak, že hudební nástroje jsou všude kolem nás a použít a nazvučit se dá opravdu skoro cokoliv. Naživo používám pouze zvuky, které vyrobím přímo na místě. A inspirace je život a zvuky kolem mě.
Jak bys popsal live produkci, kterou se prezentuješ? Jde vidět, že je to poměrně intenzivní hlukařina. Projekce vybíráš sám? Jsou pevnou součástí vystoupení?
Naživo se snažím postupovat vždy jinak. Většinou postupuju od ambietních ploch, přes industrial k japanoisu. Jde většinou o postupně se vyvíjející a gradující příběh. Projekce používám jen podle prostoru kde hraju. Nejsou nutnou součástí mého vystoupení. Projekce mám dvě a obě jsou má tvorba.
Poslední otázka. Jakého vystoupení si za dobu fungování na live akcích nejvíce ceníš? Jsou to právě ty, které jsou obsahem nahrávky "Live 2013"?
Mám za sebou spoustu zajímavých akcí na zajímavých místech. Zajímavé koncerty proběhly v Chapeau (KlangUndKrach), na Parukářce atd...
Stolen Lives
Stojíme nohama pevně na zemi
Animé
Nová deska jako dobré znamení
Soulburner pro Žrec přímo hoří
Večer u sklenky špiritusu a cigarety nemám co dělat a tudíž přemýšlím o tom, co udělat a zlepšit.
Dan Swanö
Moje workoholické dny jsou už minulost
Necrocock
Mám rád, když během jednoho houbaření zažiju desítky příběhů
Område
Metal je pouze součástí, nikoli celkem
Safety First
Když tlačíš na pilu, tak se brzo otupí zuby
Jakub Uhlík
Celý Neurotic team a lidé okolo zase pokročili dále...
Dying Passion
Na vesmírné misi s astronautem Skylorem
Social Party
Pořád se snažíme vycházet z hudby 70. a 90. let
Evil
Sme nerozlučná dvojica, kde funguje chémia na 120%
Dvojice kanadských kapel Miserere Luminis a Givre se představí 13.11. v pražské Modré Vopici a 14.11. v brněnském Unleaded Coffee.
2.11.2024Blind Ruler Cursed Land je projekt Willhelma Grasslicha a spojuje v sobě ethno ambient, neofolk, martial industrial a world music, což nám 23. listopa...
31.10.2024Metalová kapela Welicoruss hledá novou krev na pozici kytaristy a basáka. Pokud to pro vás zní zajímavě, pište na TENTO mail.
31.10.2024Domácí metalové duo Ánni zveřejnilo svůj nový singl, který je tematicky věnovaný islandské přírodě. Sklada se jmenuje Echoes (děkujeme) a v podobě vid...
27.10.2024Sváteční pondělí 28.10. bude mít v Brně příjemnou doom metalovou koncovku. Na Melodce se představí trio žánrovek Woe Unto Me, Guyod a Futile Mourning.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.