|
|
||||||||||
Německou kapelu Radare jsem nikdy moc nesledoval, i když jejich předchozí desku Im Argen (2015) jsem díky jejímu vydání na Golden Antenna Records a pěknému obalu zachytil. Obal té aktuální by mě k poslechu nikdy nepřiměl, nicméně pravda je, že mnohem většího kýče po stejné linii dosáhli finští Besra se svou nahrávkou Anhedonia. Čest každému, komu se líbí. K poslechu měl přiměl prostý fakt, že se deska s podivným německo-anglickým názvem Der Endless Dream objevila v poště a na jakékoliv výmluvy bylo najednou pozdě.
V promo řečech se píše o tom, že tohle album prozkoumává zmatek adolescentních tužeb a představuje příběh o útěku a touze být součástí něčeho smysluplného a pravdivého, pod čímž si samozřejmě můžete představit tisíc a jednu pikantní story ze života s větší či menší porcí reálného základu, naivity, hlouposti, čehokoliv. Co konkrétně měla kapela na mysli a jak s tím záměrem naložila, můžeme jen spekulovat, protože deska je komplet instrumentální a veškeré své sdělení předává pouze prostřednictvím kytar, baskytary, bicích, synťáků, saxofonu a klarinetu. A není to snadná práce ... myšleno pro posluchače, protože deska je to ultra pomalá, ospalá a celou dobu mám pocit, že by jí prospěl nějaký vizuální doprovod. Plátno za kapelou, projekce aspoň s detailem na letícího motýla, protože hudba sama o sobě postrádá naprosto jakékoliv ambice zaujmout na první dobrou. Je to post-rock bez gradací a bez dynamiky, post-rock velmi komorní a natolik citlivý, že při jakékoliv vaší hlasitější odezvě se všichni hráči utečou schovat kamsi za oponu.
Dominantou zvuku Der Endless Dream jsou především syntezátory a současně s nimi kytary většinou protáhlé přes nějaké efekty a pedály (něco jako wah wah, nejsem kytarista...), což obojí vytváří ambientně laděnou náladovou hudbu, u níž rytmika nehraje zásadní roli. Jde prakticky o přesný opak takových Maserati, s nimiž by šlo díky zmíněným syntezátorům najít nejedno pojítko, ale narozdíl od kterých Radare netančí, ale lehce pospávají a dumají nad problémy dospívajícího jedince. Vlastně mi přijde docela divné, že celé toto bouřlivé téma (co si vzpomínám na svoje období) je zhudebněno tak nekonfliktně, přemýšlivě a evidentně dost promyšleně.
Bez ohledu na ústřední téma desky a jeho překvapivé uchopení se mi ale líbí, že Radare nejsou pokustóni hrající na náhodu s velkými řečmi okolo, ale technici s velkým citem pro to, jaký zvuk použít, jak ho po cestě do reprobeden rozebrat, jaký efekt k němu přidat, kdy lehounce přitlačit a kdy se naopak stáhnout hluboko do sebe. Z tohoto pohledu je Der Endless Dream silně promyšlenou deskou, jejíž minimalismus nemá základ v lenosti a v neschopnosti, ale v jasné myšlence vedené cílevědomým uměleckým záměrem. A stejné je to s hostujícími nástroji (saxofon, klarinet), které by šly zneužít a vyždímat do mrtě, ale nic takového se neděje - záměrně se jejich role omezuje na malé střípky dobře zakomponované do celkové hudební mozaiky.
Rozhodně si nemyslím, že k téhle desce si budete hledat cestu nějak snadno nebo že jsme se já sám při jejím poslechu dobral absolutního pochopení. Nejspíš nedobral a vlastně mi je to svým způsobem jedno. Její poslech si umím užít, když na něj mám zrovna náladu (netvrdím, že kdovíjak často), její limity beru celkem přirozeně a třeba akusticky zahrané bicí si vyloženě užívám, jakkoliv jejich role nepatří k hlavním. Der Endlees Dream jsem se naučil brát jako citlivý a nekonfliktní soundtrack určený ke kontemplaci a rozjímání. O zmatku adolescentních let samozřejmě nemůže být řeč.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Golden Antenna Records
Vydáno:Březen 2019
Žánr:slow instrumental post-rock
Henrik Eichmann - bicí, synths, klarinet
Dominik Fink - baskytara, saxofon
Fabian Bremer - kytara, synths
Jobst M. Feit - kytara, synths, piano, organ
hosté:
Matthias Jurisch - trombon
Dondgerd Gardocelli - struny
1. Loup De Mer
2. Stalked
3. Eternal Love
4. Der Endless Dream
5. Who Put The Fear In You
Room
7. Second Son
Queensrÿche
American Soldier
post-hudba
Svět na konci roku nula
Assort Plastic
Akta X
Oblivium Regnum
Zrádce
Twelve Diversions
Forwards Becomes Backwards
Dying Fetus
Make Them Beg For Death
Red Fang
Only Ghosts
Epitome
ROTend
Clouds Taste Satanic
Your Doom Has Come
Cradle Of Filth
Live Bait For The Dead (live)
Laibach
Also Sprach Zarathustra
Francouzská náladovka Alcest zveřejnila nový singl s názvem Flamme Jumelle, ke kterému vznikl i videoklip. Skladba se objeví na chystaném albu Les Cha...
26.4.2024Nová deska The Way Forward kapely Black Tusk je aktuálně celá k poslechu, klikejte SEM.
24.4.202417. května vyjde páté řadové album pražských retropsychedeliků pojmenované Weird In A Weird Way. Křest proběhne 24. 5. v Praze (Kasárna Karlín) a den ...
24.4.2024Psychedeličtí prog/blackers Hail Spirit Noir vydají 28. června u Agonia Records své páté dlouhohrající album, pojmenované Fossil Gardens. V současné c...
21.4.2024Pražské metalové vydavatelství a čím dál aktivnější nakladatelství MetalGate ohlašuje další knižní titul, kterým se na konci dubna stane kniha americk...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.