|
|
||||||||||
Anglické kapely Akercocke je mi svým způsobem líto. Našlápnuto totiž měla věru slibně a stopy, které po sobě zanechala, mají taktéž citelný otisk. Ale jak to tak chodí – činnost byla ukončena. Na druhou stranu můžeme v této situaci použít věrné nehořlavé úsloví – v nejlepším se má přestat. Nebude od věci si nyní trochu zavzpomínat na samotné řadové desky.
V roce 1997 se setkává pětice muzikantů, která zakládá formaci Akercocke. Název vyznívá dost podivně, ale za jeho autorstvím stojí básník a spisovatel Robert Nye, který takto pojmenoval jednu z postav ve své satanisticky a eroticky hojně zabarvené knize Faust. Kapela dělá odkazu na tento počin z roku 1980 čest a její lyrika se motá právě kolem satanistických a sexuálních témat. O rok později tak hned vydává své první demo Promo 1998, kde představuje dvojici skladeb, jež byla následně použita i na samotném debutovém albu.
Rape Of The Bastard Nazarene //1999, Goat of Mendes
Jason Mendonca – zpěv, kytara; David Gray – bicí; Paul Scanlan – kytara; Peter Theobalds – basa a Martin Bonsoir – klávesy, samply.
První zásek znamenal trochu šok. Hrubý death metal charakteristického vzezření, kdy bicí měkce klepou rytmus, strunné nástroje jsou zahaleny dekou a zpěv je škrcený growl. Ačkoliv délka desky má něco málo přes půl hodiny, z počátku jsem měl potíž se do ní prokousat. Ale na druhou stranu zde bylo několik vsuvek a drobných prvků, které práci oživovaly a probouzely pozornost. Zejména když si poslechnete prodlouženou verzi alba (+ 4 skladby). Avšak tyto bonusové věci jsou z dílny někdejšího předchůdce Akercocke skupiny Salem Orchid. Můžeme album pochválit pro jeho neotřelost, kterou zejména díky zvuku vesměs vyniká. Jeho pojetí je zvláštní a kombinuje perverzi s drsností. To je poměrně citelný jev, který může působit až trochu roztěkaně. Asi i proto byly mé prvotní pocity takové nejisté, rozhádané a nervózní. Každopádně to chce čas, tlecí i zrající doba je důležitá při každém procesu.
Ukázka: Hell
The Goat Of Mendes //2001, Peaceville Records
Jason Mendonca – zpěv, kytara; David Gray – bicí; Paul Scanlan – kytara; Peter Theobalds – basa a Martin Bonsoir – klávesy, samply.
O poznání líbivější je však hned deska druhá, která sice trochu vybírá z alba předchozího, ale zároveň přináší dostatek nových neslyšených kompozic. Především je nekompromisní a agresivní. Co je však na albu jedinečné, je jeho skrytá pestrost. Tu a tam se objeví trumpeta, saxofon a další nástroje, které na malý moment vykouzlí určité sólo, nebo jinak podbarví atmosféru a zase zmizí. Jen takové drobné zjevení, které vykoukne a opět se schová do tajemna. Právě toto netradiční, a snad i technické uchopení nahrávky, se mi na ní líbí nejvíce. Stále je co objevovat a na co se zaměřovat. Hrubý death black pak kolem drtí a posluchač jej obdivuje jak honosné malířské dílo středověkého umělce.
Ukázka: Infernal Rites
Choronzon //2003, Earache Records
Jason Mendonca – zpěv, kytara; David Gray – bicí; Paul Scanlan – kytara; Peter Theobalds – basa a Martin Bonsoir – klávesy, samply.
Takový Choronzon jen prohlubuje myšlenky a předem načrtnuté plány, jež se probíraly na desce minulé. Jde trochu dál, více využívá čistých zpěvů a zároveň si zanechává hnusné dekórum. Dokonale staví na kontrastu divokých sypanic zběsilého black metalu s grindovým nádechem, čímž nám dnes může nejvíce připomínat takové Anaal Nathrakh. Naproti tomu obsahuje i množství pomalých a středních pasáží, které dávají člověku patřičně oddechnout. Neméně bravurně zachází i s doprovodnými prvky kláves, či různých samplů apod. Kapela jednoduše našla styl, který jí sluší a obohatila tak svou diskografii o další šílenou porci muziky, která dozajista nebude všem po chuti. Výtečná práce.
Ukázka: Leviathan
V mezidobí kapelu opouští kytarista Paul, který je nahrazen Mattem Wilcockem, jenž přichází z kapely The Berzerker.
Words That Unspoken, Deeds That Go Undone //2005, Earache Records
Jason Mendonca – zpěv, kytara; David Gray – bicí; Matt Wilcock – kytara; Peter Theobalds – basa a Daniel Reeves – klávesy, samply.
Svým způsobem mohu říct, že tahle deska je jen dalším stupínkem kam až se šlo. Čili dál, hlouběji a celkově se atmosféra desky uchopovala daleko více avantgardně a šíleně. Co je však drobet citelnější rozdíl, je především její zvuk, který je více čistší a osobně mi ladí snad nejvíce z dosavadních děl. Hrátky s náladou posluchače jakoby neznaly mezí. Jemné tóny kytar střídají tvrdé boostery a nejinak tomu je i v samotném tempu. Muzika, která se po prvním poslechu jeví jako trhavá šlapanice, má po x-tém studování daleko složitější schéma. Touha dále šokovat publikum se stupňuje, což dává za důsledek zrození nápaditého a složitého jádra desky. Tvrdě metalová kostra je ozdobena jemnými prvky, které strhnou pozornost už při prvním záblesku. Právě díky těmto jemným vsuvkám vzniká v člověku pocit se k nahrávce vracet a znovu objevovat.
Ukázka: Intractable
V této chvíli odchází baskytarista Peter, na jehož pozici nastupuje Peter Benjamin z kapely Corpsing.
Antichrist //2007, Earache Records
Jason Mendonca – zpěv, kytara; David Gray – bicí; Matt Wilcock – kytara; Peter Benjamin – basa.
Dle mého soudu je tohle špice pyramidy. Vrchol, který byl dosažen. Kapela se potýká s ostrými verdikty i fanatickými ovacemi. Hudba je vyzrálá a její sebevědomí čiší silou i dnes. Na kapelu je uvaleno obrovské množství osočení ze satanismu a nařčení ze zkaženosti, což se později snad stává neúnosným. Dokonce i vydavatel odmítá vytisknout odvážný booklet, neboť se mu zdá být až za hranicí tolerance. To víte, konzervativní Spojené království… Nicméně i přes nevole všemožných odpůrců deska vychází a opět nabízí pestrou škálu nálad, zvrácených proměn a těžko předvídatelných pasáží. Třeba taková prvotní věc (nepočítám intro) Summon The Antichrist si pěkně pohraje s vaší trpělivostí. Od dob začátků lze pozorovat postupný vývoj, který se zde rozvinul do nádherného květu. Naštvanost a pohrdání je dost cítit z každé vteřiny, však to kapela v této době neměla jednoduché. Kostrbatý obsah se v konečném výsledku srovnává a nakonec si jej snad nelze představit jinak. Téhle desce opravdu věřím vše, co se mi snaží sdělit. Tak to má být, protože tak je to správné.
Ukázka: Axiom
Po odjetí turné a oslavení 10. letého výročí kapela pozvolna usíná. Došlo i na plánování šestého alba, ale i to se nakonec ruší. Matt a David se pouští do kapely The Antichrist Imperium. Peter a opět David zase zakládají skupinu Voices. Jason se věnuje vlastní rodině a hraní dává k ledu. To vše se děje kolem roku 2012, kdy se kapitola Akercocke definitivně uzavírá.
Victimer / 25.12.14 9:10odpovědět
Těch posledních pár dní v roce strávím s těmito blázny v uších. Nelze jinak, zase mě dostali!
medvěd / 30.4.14 10:42odpovědět
...jj...skvělá kapela,která v nejlepším skončila...
Victimer / 26.4.14 11:37odpovědět
Podepisuji :)
-krusty- / 26.4.14 8:44odpovědět
AKERCOCKE byli výteční. Kapela, která stojí za tu chvíli hledání a následný poslech!!!!!!!! To si potom jeden uvědomí kolik mnohem všednějších blbostí se vydává a zahlcuje trh :-)
Akercocke
Renaissance in Extremis
Brutal Assault 23 (2/2)
8.8. - 11.8.18, Pevnost Josefov
Hidden Orchestra - profil kapely
Kittie // profil
Thee Maldoror Kollective // profil
Zapomenutá dema? 4. díl: česká alternativa
Národní satanista
Redaktorské ozvěny - leden 2020
Kaple 12
Premiéra Filmmusik
Black Sabbath dnešní, neposlouchatelní
Nedělní poslech 61
Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
29.9.2024Forgotten Tomb vyrazili na turné, kde budou podporovat nové studiové album Nightfloating, které vyšlo u Agonia Records.
27.9.2024Avantgardisté Five the Hieorphant sdílí singl (link)se skladbou Moon Over Ziggurat, který je předzvěstí připravovaného alba Apeiron, které vyjde 18. ř...
26.9.2024Hail of Bullets znovu vydají nedostupné eponymní debutové EP. Album vyjde 22. listopadu prostřednictvím Agonia Records na CD, vinylech, kazetách i dig...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.