Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  OZVĚNY

zpátky na seznam článků
Grindcore schizofrenie made in Japan: C.S.S.O.

Grindcore schizofrenie made in Japan: C.S.S.O.

Monachos5.8.2025
And Now for Something Completely Different...tak zní název skečového komediálního filmu z dílny fenomenálních Monty Python. Ale stejně tak by to mohl být popisek díla japonské grindové godzilly C.S.S.O. Jejich hudba je opravdu něco completely different a je škoda, že to po dvou albech zabalili. Čest jejich ostatkům.

// Počátek aneb tenkrát v Tokiu
Clotted Symmetric Sexual Organ (zkráceně C.S.S.O.) byla japonská experimentální noise/grindcoreová hudební skupina z Tokia založená v roce 1991 pod názvem Gastric Juice. Hlavními postavami a zakladateli kapely byli Sumito Sekine (kytara) a Takashi (baskytara). Později se přidal Sumitův mladší bratr Narutoshi Sekine jako zpěvák. Ačkoli se na nahrávkách vystřídalo několik bubeníků, tato trojice tvořila jádro a hlavní tvůrčí sílu kapely. Klíčovou osobností v hudebním směřování a experimentování C.S.S.O. byl již zmíněný Sumito alias Sumi Hendrix.


C.S.S.O. od počátku hráli grindcore, ale vždy s výraznými experimentálními prvky. Jejich jedinečný přístup kombinoval grindcore s prvky noise a psychedelického rocku. Již jejich rané nahrávky, včetně řady splitů a demo nahrávek, prezentovaly tento nekompromisní a žánrově neortodoxní přístup. Pokud jde o hudební vlivy, které formovaly zvuk C.S.S.O., v letáku k prvnímu demu sama kapela uvedla: „Hrajeme power grinding animation ve stylu EXIT-13, VOIVOD, CARCASS a IRON MAIDEN.“ Dalo by se říci, že C.S.S.O. je japonskou (velmi osobitou) odpovědí na tvorbu americké kapely EXIT-13, která byla dalším nadčasovým grindovým ansámblem, který zanikl po vydání tří alb pár let před koncem nového tisíciletí.



debutové demo C.S.S.O. z roku 1993

 

// Godzilla útočí...
Tvorba C.S.S.O. se odlišuje od jiných grindcore kapel mnohými aspekty. Na jedné straně se drželi brutálního grindcore základu, na druhé straně do své hudby aktivně zapojovali prvky noise, industrialu, psychedelického rocku a dokonce i náznaky jazzu, popu či manga témat. Výsledkem je chaotická, trippy a často až psychotická zvuková stěna, která přesahuje typické hranice grindcore. Jejich skladby jsou nekonvenční, plné náhlých změn tempa, atonálních riffů a disonantních pasáží, které posluchače neustále překvapují a udržují v napětí. Kromě toho C.S.S.O. často využívají samply a neobvyklé, rušivé zvuky, které jejich hudbě dodávají industriální a dekonstruktivní rozměr. Navzdory chaotickému projevu byli členové kapely technicky zruční, což jim umožňovalo realizovat komplexní a rychlé pasáže bez ztráty kontroly. I v oblasti vokálů byli jiní. Kromě typických grindcore vokálů experimentovali také s různými zvukovými manipulacemi a netradičními projevy.


// Knedlíčky plněné kyselinou boritou aneb odklon od dřívějšího obvyklého banálního složení 
Nadpis tohoto odstavce tvoří názvy dvou písní od C.S.S.O., které dost trefně ilustrují kacířský a maniakální přístup C.S.S.O. k hudbě. Navzdory tomu, nebo právě díky tomu, si kapela na undergroundové scéně poměrně rychle získala kultovní status. Mainstream C.S.S.O. samozřejmě ignoroval, ale v rámci grindcore, noisecore a experimentálních metalových kruhů byli vysoce respektovaní. Jejich split nahrávky a EP si rychle vybudovaly reputaci mezi fanoušky extrémní hudby, kteří hledali něco jiného, něco, co uráží „dobrý vkus“.


Dnes, 24 let po vydání svého druhého a zároveň posledního alba, má C.S.S.O. stále silný kultovní status a je považována za průkopníky experimentálního grindcore/noisecore. Jejich alba, zejména Are You Excrements? a kompilace Collection (2003), jsou vysoce ceněna sběrateli a fanoušky extrémní hudby. Často jsou zmiňováni jako vlivná kapela, která posunula hranice žánru a inspirovala mnoho umělců, kteří se snaží experimentovat s brutalitou a chaosem.



Ukázka z debutového alba Nagrö Läuxes VIII z roku 96

 

// Konec aneb Godzilla forever
C.S.S.O. byli aktivní přibližně do roku 2002. S fanoušky se rozloučili albem s půvabným názvem Are You Excrements? (2001). Po jejich rozpadu vyšly různé kompilace starších nahrávek, ale nového studiového materiálu se už zřejmě nedočkáme. Kapela pravděpodobně naplnila své umělecké záměry a řekla si, že je nejlepší skončit. Někteří bývalí členové C.S.S.O. zůstali hudebně aktivní na undergroundové scéně, především mozek kapely, kytarista Sumito působil v různých projektech, které však nepřekročily stín C.S.S.O.


V současné době Sumito působí v death/grindové kapele Butcher ABC, se kterou vystoupil na letošním Obscene Extreme. Není to zdaleka tak experimentální šílenství jako C.S.S.O., ale v rámci žánru mírně vyčnívají a rozhodně neurazí. Když už padla zmínka o Čurbyho festivalu, v roce 2015 se na Obscene Extreme Asia v Tokiu konal raritní vzpomínkový koncert C.S.S.O. Šest let bylo kolem nich absolutní ticho, a tak mnohé překvapilo, že v roce 2021 vydávají EP. Nejedná se ale o nový materiál v pravém slova smyslu, ale o záznam z improvizovaného koncertu, který se konal v roce 2002 v japonském Naganu. 13-minutová kakofonie sonického grindového třesku. A více než důstojná tečka za diskografií těchto šílených géniů ze země vycházejícího slunce.

 

 

// Grind boogie aneb Epilog
Album Are you exrements? je vrcholem - pro mnohé asi drzosti, pro pár zasvěcených odvahy a invence bez harnic. Je to skutečně úchylné a maniakální album, hudební „lynchování“. Stejně nepochopitelné a v některých (mnohých?) momentech nesmyslné jako filmová tvorba Davida Lynche. V případě takových uměleckých děl si člověk klade otázku, zda si z nás tvůrci dělají legraci, nebo to myslí vážně?



Ukázka z alba Are you exrements

 

Album je absolutně schizofrenní. Jako byste se ocitli v alternativním vesmíru, kde uprostřed vystoupení Jimiho Hendrixe na pódium vtrhnou opilí noise/grinderi a ubohého Jimmiho nemilosrdně vykopnou z pódia. Ten to však bere s humorem a o několik písní později si s nimi vesele jamuje. Podle mě se C.S.S.O. během celé své existence hlavně neskutečně bavili a bylo jim punkově jedno, jestli jejich dílo ocení pět set posluchačů nebo jen deset. Na druhou stranu, nepovažuji tvorbu CSSO za vyloženě „user-unfriendly“ muziku, žádné povýšené snobské orgie muzikantů, které předvádějí některé prog kapely. C.S.S.O. nás zvou do své špinavé zkušebny, kde si hrají tak, jak se jim zachce. Buď si s nimi zaskáčete nebo zhnuseně odplivnete.
Grind Godzilla is not dead... 

Země: Japonsko
Aktivní: 1993 – 2002 
Kompletní diskografie



  DISKUZE K ČLÁNKU

zrušit

Reagujete na komentář

stupor / 13.1.17 10:25

Keďže si myslím, že dobrý webzin by mal mať aktívnu čitateľskú základňu, tak prispievam aj mojim TOP 2016 (ktorý som si ale rozdelil po svojom): 1. MAJSTRI (obľúbené skupiny, ktoré v roku 2016 prišli s dokonalými albumami) IRKALLIAN ORACLE - Apollyon Ako napísal Garm – toto neurobili ľudia. Napriek mojim výhradám k mixu je to priam dokonalá nahrávka. DEATHSPELL OMEGA - The Synarchy of Molten Bones Paracletus som považoval za nápor na hranici jak hráčskych, tak poslucháčskych možností, teraz prišiel The Synarchy of Molten Bones, no a ja na Paracletus-e už oceňujem jeho melodickosť a poetický náboj. DEATH GRIPS – Bottomless Pit Vďaka Death Grips (a Trompe L´Oeil) som začal počúvať (noise/electro/industrial/psycho) hip-hop. ___________________________________________________________________________ 1.1 MAJSTRI N.2 (ktorým som nestihol venovať patričnú pozornosť, no už len s letmého kontaktu viem, že sa zaradia do kategórie 1) CULTES DES GHOULES - Coven, or Evil Ways Instead of Love WARDRUNA - Runaljod - Ragnarok TERRA TENEBROSA - The Reverses 2. ELITA (skupiny, ktoré som objavil vďaka ich debutom alebo radovým albumom z roku 2016 a ktoré ma posadili na riť, alebo vykopli zo stoličky) VEKTOR – Terminal Redux Masaker...masaker jak sviňa...proste masaker. THE ARCHAIC REVIVAL – Rock n Roll Holocaust „We have put everything we have into the the recording of this album. People have died. Cars have been crashed. Tears have been spilt and mixed with our whiskey. Virgins have been sonically impregnated in their sleep by the solos of Davo X, and bastard children have sacrificed themselves to Satan in our honour. So grab a drink, pack your bong and turn this fucker all the way up. Low volume will not suffice. Take drugs and worship Satan, rock n rollers!!!“ Smrdia tieto slová samochválou? Je to preexponované promo neodzrkadľujúce skutočnú kvalitu nahrávky? Nie. Je to len skromne opísaný rokenrolový holokaust, ktorý títo páni spáchali na tomto albume. ALTARAGE - Nihl Nihl je na prvý pohľad nenápadný – ako starý tichý sused, ktorý vedľa vás býva hádam od nepamäti. Potom, jedného dňa k nemu vtrhnú kukláči a v kamennej pivnici pod domom nájdu obskúrny oltár a pozostatky asi 150tich ľudí pokrytých rôsolom neznámeho, no organického pôvodu. YOUNG HUNTER – Young Hunter Absolvoval som prechádzku zimným lesom s týmto albumom v ušiach... dojatie, melanchólia, zlosť i očarenie krásou – nádherná eko-hipisáčina s úžasným zvukom. FYRNASK – Fórn Fyrnask som objavil až týmto albumom, ktorý mi úplne učaroval. Blackmetalový šamanizmus? Šamanistický blackmetal? OCCULTUM - Towards Eternal Chaos Poľsko je srdce (a maternica) stredoeurópskeho blackmetalu. Napadlo vás niekedy, ako by znel plod zakázanej lásky Gorgorothu a Mgly, keby ho vychovával Destroyer 666? Nie? Keď si pustíte tento album, tak vás hneď chytí za gule a začne s nimi mixovať v šialenom tempe. A keď si myslíte, že ste prežili peklo, príde pieseň Abomination a milý Occultum zosíli stisk a gule vám odtrhne. Potom s nimi začne okolo vás freneticky tancovať s výrazom a revom excitovaného psychotika v rauši... Nič originálne, len destilát toho najlepšieho, čo v blackmetale nórskeho strihu doteraz vzniklo. 3. AŠPIRANTI (albumy, ktoré sú veľmi dobré, no pri ich počúvaní som sa udržal na nohách) BAPTISM – V – The Devil´s Fire Tento album som otočil nespočetnekrát, veľmi rýchlo som ho „prečítal“, no baví ma stále. PROSTERNATUR – Abyssus Abyssum Invocat Okultistický blackmetal, o ktorý sa snažia Cult of Fire a už aj Inferno, no na rozdiel od týchto domácich skupín TO Prosternatur verím. TURNIP - Window Killer Šťavnatý a groovy hard-blues-rock lákavo smrdiaci 70tkami – jedna z najlepších vecí v rámci tejto retro vlny (spolu s Bautastor a Kadavar Za rok 2016 mám jediné hudobné sklamanie - TOOL STÁLE NEVYDALI NOVÝ ALBUM!

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

Bury / 7.8.25 16:02odpovědět

Krásná vzpomínka! Díky za ni!!! Ta hudba neomrzí ani po tolika letech a jsem moc rád, že jsem je mohl vidět naživo (5. 9. 1996) v Ostravě ... a měl s nimi i rozhovor v Buryzone zine č. 3 (leden 1998).

pan Kašička / 5.8.25 11:32odpovědět

Jéžiš, tuhle kapelu jsem v devadesátkách hojně poslouchal! Lišilo se úplně od všeho grindcoru, mělo to svý kouzlo. Šílenej mišmaš! Jsem rád, že si ještě někdo vzpomene - ta kapela úplně upadla v zapomnění.

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky