|
|
||||||||||
Tedy nepravidelného jen částečně, protože při bližším zkoumání lze snadno dojít k závěru, že nejedna deska z dnešního čtyřlístku by se do standardní rubriky recenzí vešla. Jenže času je omezeně, vlastních sil taky, a tak je občas potřeba přistoupit k zjednodušení si života.
// Ljungblut - Villa Carlotta 5959
alternative rock
listopad 2018
Karisma Records
10 skladeb, 43 minuty
facebook // homepage // bandcamp
Hned na začátek si dáme pohodu, které sice v informacích výše připisuju žánr alternative rock v souladu s tím, co mi přišlo poštou, ale pokud máte tenhle žánr spojený s Pixies a třeba s kapelami, kterým se pak říkalo grunge, budete vedle. Ljungblut jsou sice rock, ale rock zasněný, melancholický, s nádechem romantiky, vintage synťáků a popíku ve stylu ospalých U2.
Ljungblut jsou z Norska a je to pětičlenná kapela poskládaná kolem Kima Ljunga, který to zpočátku táhl sám, sólově, ale pak došel k závěru, že pět je akorát. Současná deska je pak jejich šestá v pořadí a současně deska uzavírající trilogii nahrávek v rodném jazyce (ty předtím byly v angličtině). Nic z toho předchozího neznám a neptejte se mě na to. Deska současná je hodně soft, melodická, uhlazená a rock připomíná jen díky nástrojovému obsazení, které má kytaru, má bicí, má basu, ale to vše utopené v mlhovině synťáků s dominujícím Kimovým hlasem. Je jasné, kdo je šéf.
Poslechově je to pohodička a v podstatě bych proti tomu nedokázal říct ani popel, kdyby to byl můj šálek čaje. Z alba je ve všech ohledech slyšet jistota a profesionalita, písně mají hlavu a patu a předložených třiačtyřicet minut nemá slabých míst. Deska plyne naprosto harmonicky, nekonfliktně a pro snílky a lenochy bude představovat skvělého společníka. Vlastně si skoro říkám, jaká je to škoda, že jsem se odnaučil snít, protože byly časy, kdy mi to šlo skvěle.
// Spectrum Orchestrum - It’s About Time
improvisation / experimental
září 2018
Atypeek Music / L’Étourneur / La Société du Spextral / Bang Bang Booking / Do It Yourself!
3 skladby, 44 minuty
Jestli byla předchozí deska pohodička pro lenochy, je album It’s About Time výzva pro ty, které omrzelo všechno standardní, klasické a předvídatelné. O nahrávce se píše, že all sounds improvised by Spectrum Orchestrum at Jean-Pierre’s Mansion from March 10 to 12, 2017 a pokud jde o první tři slova, není problém tomu uvěřit. A je úplně jedno, jestli takovou produkci nazveme free jazz nebo nějak úplně jinak, ve výsledku to stejně vypadá, jako každý hrál něco úplně jiného.
Nahrávka sestává ze tří skladeb, ale v podstatě stojí a padá pouze s druhou, víc jak 33 minuty dlouhou kompozicí About Time. Rozluštit bicí, basu, saxofon, kytaru a cosi jako klávesy není problém, ten nastává až v okamžiku, kdy se budete snažit pochopit smysl, proč se to všechno děje. Se vší možnou upřímností a snahou přiznávám, že jsem to nepochopil, a to jsem se o to pokoušel během tří (opakuji tří) poslechů, byť vydržet jen jeden byla síla.
Překážka pro mě nebyla ani tak v tom, že by kapela ujížděla na nějaké skladatelské a instrumentační kakofonii, ale právě naopak - utápí se v minimalismu, staví na jednoduché a neustále se opakující smyčce, vedle níž povrzává kytara a saxofon, dokonce někdo píská (proboha proč?!) na píšťalku. Je to ztělesněná nuda, u které se neumím tvářit jako přemýšlivý intelektuál v roláku, protože zhruba pro takové publikum je (mám ten dojen) tahle produkce určena. Nic proti, nemusím být všude.
// The Entrepreneurs - Noise & Romance
noise rock / shoegaze
únor 2019
Tambourhinoceros
10 skladeb, 38 minut
Zaslané promo materiály jásají nadšením, jak kdyby na svět přišla nová Nirvana, aspoň tak to na mě působí po letmém pročtení. Odkazy na Sonic Youth, Deftones nebo Jeffa Buckleyho překypují vším možným, ale skromností ani omylem. Přitom jde zatím o kapelu, která toho mnoho nedokázala a pokud jde o její aktuální, debutní desku, tak první silný dojem je především ze strašně přehuleného zvuku, který ve sluchátkách působí slušnou bolest hlavy. Dlouho jsem neslyšel takovou hrůzu.
Jinak muzika The Entrepreneurs je takový neortodoxní rock, možná s přívlastkem noise, možná trochu shoegaze, trochu rocková alternativa, kde ty Sonic Youth v klídku přiznávám. Objevného? Nic ani omylem. Ten zvukový bordel různého původu je prostě jen bordel, na kterém nelze stavět žádné velké závěry. Základ je takový garážově působící alt rock, který hrálo už moc kapel před nimi a nejspíš se na tom nic nezmění ani po nich. Zaplať pánbů zato.
Malé plusové body přiznávám za snahu experimentovat, i když zatím snahu těžce kočírovanou, místy přehnanou jak co do tvrdosti synťáků, tak co do narušování přirozeného spádu kompozic. Z celé nahrávky je popravdě cítit skutečnost, že ji má na svědomí mladá kapela, která zatím neví přesně, co by ráda, a tak raději přehání všechno s nadějí, že se něco chytne. Je to takový ten zmatek, z něhož možná časem vyplyne nějaký směr a myšlenka, která se ujme a bude řádně rozvinuta. Potud snad jsem schopen kapele přiznat potenciál do budoucna, s nímž lze pracovat.
// Wooden Peak - Yellow Walls
indie / electronica
leden 2019
Kicktheflame
10 skladeb, 42 minuty
facebook // homepage // bandcamp
První slova v promo materiálech hovoří o německém indie / elektronickém duu, pod čímž jsem si raději nic nepředstavoval a poslech upřímně docela odkládal. Čtvrté místo v pořadí je tedy nejen díky abecedě, ale i s ohledem na obezřetnost předcházející poslechu téhle v pořadí už čtvrté desky Wooden Peak.
Co je k mání? Absolutně nejsem odborník na podobnou produkci, a tak to vezmu od lesa: mám rád desku Sound of Unrest od slovenských Autumnist a s trochou fantasie bych si troufl aktuální album Yellow Walls s nimi srovnat. Elektronika obou je lehounká a snivá, absolutně ne taneční, ale poslechová, plná ambience a takového uvolněného, lenošivého pocitu. Wooden Peak nicméně využívají i klasické nástroje, ale ve zvuku snadno rozpoznáte pouze jeden z nich - kytaru. Bicí jsou přehnány přes elektronické obvody a rozlišit umělé beaty a beaty vyrobené z poctivého lidského úderu by byla trochu dřina. K tomu zpěv - příjemný, nekonfliktní, bezstarostný zpěv.
Oproti počáteční ostražitosti je tahle deska pro mě nejpříjemnějším překvapením z uvedeného kvarteta. V tomto směru nerozlišuju, jestli kytara prohrává v souboji s loopy a bicí nepoznávají samy sebe. Celková nálada nahrávky mi sedla skvěle, její poklidné plynutí je dostatečně nápaditě rytmicky rozrušováno, napadáno různými zvuky a ruchy, aranže kvetou pod rukama a přitom je celý poslech jaksi přirozený, bez postranních úmyslů.
Ozvěnový čtyřlístek Creative Eclipse PR 8
Ozvěnový čtyřlístek Creative Eclipse PR 7
Ozvěnový čtyřlístek Creative Eclipse PR 6
Diagnóza 19932020: Syndrom zapomenutého ticha
Nedělní poslech 108
Redaktorské ozvěny - duben 2024
Redaktorské ozvěny - říjen 2017
Nedělní poslech 105
Sky Burial Echoes 2
Jukebox
Nedělní poslech 24
Redaktorské ozvěny - leden 2024
Po sedmi letech o sobě dávají vědět s novým albem chebští Esazlesa. Osm skladeb na desce Dokud vím, co mám vyšlo v pátek 13. září na Indies Scope, kde...
12.9.2024Na lebelu Dead Maggoty Productions vychází bilanční kazetový komplet Forgotten Silence nazvaný Arte-faktum-XXX, který obsahuje materiál ze všech šesti...
12.9.20245. října se ve Žďáru nad Sázavou v klubu Hanuman (znáte jako Batyskaf) odehraje 21. ročník oslavy extrémní hudby Krátký, rychlý a hlasitý, který se po...
10.9.202421. září se v plzeňském klubu Parlament odehraje společný koncert německých Infestus a domácích Mallephyr. Zahraniční hosté přivezou svou novou desku ...
9.9.2024Poslední nahrávka Skylor od Dying Passion doputovala do černých oběžných drážek. Detaily ohledně edice vydané pod patronací Magick Disk Musick čtěte n...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.