|
|
||||||||||
// Action & Tension & Space - Explosive Meditations
instrumental post-rock / experimental
říjen 2019
Kapitän Platte
3 skladby, 40 minut
facebook // soundcloud // bandcamp
O této norské kapele jsme na Echoes už psali, a to konkrétně o albu Skåredalen Funhouse (ZDE), které je aktuálně rok staré mladé. Pro základní info o souboru, a především o nástrojovém obsazení odkazuju na text recenze, kde se vše podstatné dozvíte a možná tak líp pochopíte tuhle novou desku. Ta vznikla během dvou dnů na norském ostrově Karmøy a v zaslaných promo materiálech se k tomu navíc dočtete, jaké bylo počasí, kolik toho napršelo a jak to samozřejmě mělo zásadní dopad na unikátnost nahrávky. (Je docela zajímavé sledovat, jak se často, když muzika nic zásadního nepřináší, odvádí pozornost k úplně podřadným věcem. Níže v textu o Törzs je to úplně stejné).
Explosive Meditations je mnohem víc improvizační než promyšlená deska, což má svůj půvab a samozřejmě i svoje limity. V tomhle případě berte žánrové zařazení do instrumentálního post-rocku jako možnou pomůcku a pouze přibližné určení směru, protože ATC jsou mnohem víc volnomyšlenkářská kapela, která se v tomto ohledu blíží současnému jazzu víc než klasickým poučkám o post-rocku. Za mě to není vůbec špatně, protože klasických kopírek jsou davy, kdežto odvážných experimentátorů jen pár.
Tři skladby na ploše čtyřiceti minut jsou dlouhý čas a ten není zdaleka naplněn tradicemi a zažitými zvyky. Žádná klasická stavba kompozic, žádná jednoduchá pravidla, žádné snadné poučky a snadné odmítnutí. ATC si jedou svůj svět, který vám v mnohém připomene Pink Floyd v psychedelickém období, někde kolem desek Ummagumma a Soucerful of Secret, a možná také něco dalšího. A možná taky nic. Poslech není snadný a není vděčný, ale když o tom tak přemýšlím, stojí za to. Jednou, dvakrát, s ručením omezeným.
// Electric Litany - Under A Common Sky
post-rock / synth pop
listopad 2019
Apollon Records
9 skladeb, 40 minut
facebook // homepage / discogs
Electric Litany patří z dnešního čtyřlístku ke zkušenějším kapelám a jejich aktuální deska Under A Common Sky je už jejich třetí. Předchozí nahrávky vyšly v letech 2014 a 2010 a je docela zřejmé, že s vydáváním nového materiálu tahle kapela nespěchá. Slušelo by se ještě napsat, že EL jsou čtyřčlenná formace z Londýna a že jejich verze post-rocku je z dnešní čtveřice asi nejmíň post-rocková. Což je úplně jedno, jsou to jen slova a strefovat se přesně do žánrových pravidel je stejně dobré jen pro ty, co si nevědí rady sami se sebou.
Muzika téhle kapely nezapře silný dotek elektroniky a dejme tomu synth popu, stejně tak místy až cinematickou rozmáchlost a snahu vykreslovat široká rocková prostranství. V kontrastu s tím se v mnoha pasážích kapela stahuje sama do sebe, působí intimně a procítěně a snaží se hrát na posluchačovy emoce. Ostatně tematicky, pokud jsem to celé pochopil dobře, se deska věnuje nejen přírodním scenériím, ale i lidem, humanitární krizi a skladby nazvané jako Sealight, Under A Common Sky (Refugee), England a podobně mi snad dávají za pravdu.
Naproti ušlechtilým záměrům se ale nedokážu zbavit pocitu jistého patosu a přeslazenosti, která z desky během poslechu odkapává v různé intenzitě a velikosti kapek. Tempo je úměrně tomu pomalé, klávesy hlaďoučké a produkce načančaná jak cukrová vata a je to přesně ten důvod, proč našince docela brzo začne pálit žáha. Můj šálek anglického čaje to rozhodně není.
// Noorvik - Omission
instrumental post-rock
říjen 2019
Tonzonen Records
4 skladby, 35 minut
Noorvik je jméno jednoho města na Aljašce a taky jedné kapely z Německa, která hraje od roku 2016 a aktuálně vydala svou druhou desku. Ta první se jmenovala stejně jako kapela a podle slov, co si lze přečíst na síti a na všech možných profilech, lze vydedukovat, že zní úplně stejně jako ta aktuální. Ono taky co vymýšlet v mantinelech instrumentálního post-rocku, kdy se sice rozhodnete naplno využít hranice stylu, když všechno myslitelné už udělali jiní před vámi?!
Tahle parta má jednu velkou kliku v tom, že jsou čtyři a mají dvě kytary, takže jejich zvuk je plnotučnější a kytary se skutečně snaží jet si každá vlastní cestu. Tím rozhodně netvrdím, že mají vyhráno, ale potenciál tam je a kapela se sem tam snaží jej naplnit. Sice ničím objevným, pouze standardním řemeslem, které si představíte, když se řekne jméno žánru, a které za pár let bude dávat dohromady umělá inteligence během polední pauzy. Tak neinvenční to je.
Omission je jako deska v podstatě v pořádku, pro méně vyposlouchaného fanouška může představovat docela příjemný poslech, ale pro zorientovaného jedince bude rutinním příběhem bez překvapení a jediné silné zápletky, u které by povolil pásek své citové výbavy a trochu se rozněžnil. Nene, ledovec na obálce nedojme, ani když taje, možná proto, že vypadá jak hromádka koksu. Omission je příliš tradiční a příliš obyčejné album, než aby jakýmkoliv způsobem zaujalo.
// Törzs - Tükör
instrumental post-rock
listopad 2019
vlastní vydání
6 skladeb, 41 minuta
Podle názvu kapely i desky snad nebude tak velké překvapení, že Törzs jsou z Maďarska a konkrétně z Budapešti. Doplním k tomu tu věc, že jde o trio hrající čistě instrumentální post-rock a aby to neznělo tak nezajímavě a otřepaně, nahráli svou aktuální desku v jeskyni jménem Baradla, která se nachází v maďarském národním parku a jeskynním systému zvaném Aggteleki cseppkőbarlang. Zní to možná zajímavě, ale bohužel je to jediná zajímavost, kterou tahle deska přináší. Všechno ostatní je tradiční, všední a jen těžko to obstojí v konkurenci žánrových soudruhů.
Psal jsem to už mockrát a napíšu to klidně ještě jednou - instrumentální post-rock je naprosto vyčerpaný žánr a přijít s něčím novým a svěžím je téměř nemožný úkol. Mistři svého řemesla (a jména si klidně dosaďte podle libosti ... Mono, Russian Circles, Explosions In The Sky,...) dokážou posunovat žánr v rámci malých krůčků a žádné revoluce vymyslet nelze. Všechno ostatní byly, jsou a budou napodobeniny, které občas dosáhnou na slušný standard, ale většinou zní všechny naprosto stejně, neidentifikovatelně a bohužel v mnoha případech nudně.
No a nějak tak lze pohlížet na Törzs. Jejich desku jsem poslouchal při pročítání kolegova reportu z Mayhem a vlastně jsem si nevšiml, že něco hraje. Jeskynní potenciál naprosto nezasáhl do hudební stránky, která je předvídatelně snadná a naprosto nekonfliktní. Pokud třeba od post-rocku čekáte rozevřená křídla mezi lehkou kytarovkou a vygradovanými pasážemi, budete naprosto zklamaní z unifikovaného a nedynamického soundu téhle desky. Ta prostě plyne, kytara lehce čeří hladinu a jediná odezva na ni je pocit ospalosti. Nemám nic proti, svoje fanoušky si tahle kapela asi najde, ale máte v rockové muzice rádi trochu adrenalinu, tady ho nenajdete.
Nahrávky byly redakci poskytnuty hudební agenturou Creative Eclipse PR.
Ozvěnový čtyřlístek Creative Eclipse PR 7
Ozvěnový čtyřlístek Creative Eclipse PR 6
Ozvěnový čtyřlístek Creative Eclipse PR 5
Prague Death Mass trochu jinak
Nedělní poslech 85
Blešák VII
Fanánek: Tak to bylo, tak to je... Járo, kakao!
Soutěž - Dawn of Heathen Warriors vol. 2
Akercocke // profil
Nedělní poslech 56
Nedělní poslech 102
Echa v barvách CZ scény 05
Letos v prosinci bude ukončeno dlouhé čekání na novou desku The Old Dead Tree, jejichž doposud poslední album The Water Fields včera oslavilo neuvěřit...
18.9.2024Z chystaného alba XII: A gyönyörü álmok ezután jönnek, které vyjde 15. listopadu na Season of Mist, zveřejnili Thy Catafalque další singl, a to skladb...
17.9.2024Kapela Insania ohlásila koncerty na podzim tohoto roku, během kterých oživí stále aktuální album Grrrotesky (psali jsme o něm ZDE). Rozpis zastávek má...
17.9.2024Slovenská deathmetalová kapela Perversity zveřejnila svůj nový videoklip, který vznikl ke skladbě Venom Divine. Tu byste dohledali na letošním albu Sp...
16.9.2024Po sedmi letech o sobě dávají vědět s novým albem chebští Esazlesa. Osm skladeb na desce Dokud vím, co mám vyšlo v pátek 13. září na Indies Scope, kde...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.