7JK - Anthems Flesh

7JKAnthems Flesh

Victimer30.11.2013
Posloucháno na: JVC UX-H330, PC, KOSS KTX/PRO1
VERDIKT: Zajímavá kooperace, která dala vzniknout kvalitní elektronické nahrávce. Nemyslel jsem si opak.

Dnes se podíváme na album, které není úplnou novinkou, ale jeho vznik je datován do minulého roku. To však v této chvíli nebude nijak na škodu, protože podobně stavěná dílka se na našich stránkách donedávna objevovaly spíš sporadicky. Jde o spojení ambient - industriálního světa dvouhlavého projektu Job Karma se zpěvákem Mattem Howdenem, jenž je nejčastěji vnímán jako hlas sdružení Sieben. Odtud tedy logické vyústění v název 7JK. Sieben se na Echoes zatím neobjevili, ale to neplatí pro tvorbu Job Karma, jejichž recenzi na album "Tchernobyl" lze nalézt ZDE.

Dominantním prvkem alba je předpokládaně elektronika postavená na rozpoznatelných motivech typických pro wroclavské duo. Na tomto místě bych rád zmínil, že identita Poláků je sice stižena příbuzenstvím k tajemnému světu ambientu, ale i tak bych řekl, že patří mezi stravitelnější interprety. Album "Anthems Flesh" je možné chápat jako o to větší naklonění se k písničkovější formě elektronické hudby. Je tvořena tak, aby v ní neměly místo jen deklamace, ale klasický vokál a od toho se vše odvíjí.

7JK jsou zkrátka symbiózou postupů Job Karma a typického zpěvu Howdena. Ten se občas připomene i houslemi, takže jsou místa, kdy je propojení strojové hudby s hudbou klasickou poměrně svěží, ale neřekl bych nějak překvapivé, natož neotřelé. Navíc jde v případě houslového klíče o minoritní položku. Spíš tuhle nahrávku vnímám jako výzvu pro oba typy umělců a jejich vzájemné setkání jako poučné pro oba skladatelské tábory. Album se rozlívá od industriálních elementů, přes tklivé tóny ambientu, až po osmdesátkovou elektroniku a Kraftwerk situaci na německých dálnicích. Výsledek je harmonický a experimentální zároveň. Jsou zde skladby, které by mohly vést solidní dialog napříč rádii, pokud by tedy rozhlas podobně laděný projekt zachytil. Jsou zde ovšem i místa, kde je prostor na vyšší hru zkušebních manévrů kam až se lze v rámci (ne)stanovených možností pohnout. Osobně mě zaručeně dokáže nakopnout radiací Černobylu proložená elektronika, kterou sebou Job Karma chtě nechtě přitáhli i sem, a jen čekat co se s ní dnes stane v přítomnosti Howdenovic přednesu.

"Anthems Flesh" si dokáže udržet odstup od všeobecné líbivosti a přitom kolem ní neustále poletuje. Album má náboj, nutí k pozornosti a strnulost je mu cizí. Škoda, že jsem k němu došel tak trochu s křížkem po funuse. Pokud by měla spolupráce do budoucna pokračovat, očekávám další nadstandardní příspěvek. Pokud se pokračování nedočkám, budu se rád vracet k této nahrávce.