Aborym - Dirty

AborymDirty

Victimer19.6.2013
Zdroj: mp3 (320 kbps) // promo od vydavatele
Posloucháno na: JVC UX-H330, PC, KOSS KTX/PRO1
VERDIKT: Milovníky žánru musí fascinovat, nás ostatní potěší, ale také nevykolejí.

Pod křiklavě žlutou obálkou by se měl ukrývat nechutně špinavý materiál pobuřující jak svou provokativní seberealizací, tak surovým kloubením noční směny chemického závodu za neustávajícího včelího bodání. Aborym - jedna ze zásadních kapel nemající v lásce uhlazenost ani lásku samotnou, symbol těžké disciplíny industriálního black metalu, připravila nové album Dirty. Po patřičném úklidu regálů s vyřazenými kondíky a vymetení šupin z pod drtičů, vyslechněte příběh, kterak je ten náš svět špatný sám o sobě, netřeba zvláštního rozhledu ani pobuřujících zážitků. Šestá kapitola spojení strojírenství s pudovou smyslností skrytých chlípností a rajcem black metalu je na světě. Přesně na tom samém, na který plive a močí.

Pokud se bavíme o šesti albech kapely, je z čeho vybírat. A já si vybral už v minulosti, což další a další alba jen potvrzují. Na nesvatou trojici Kali Yuga Bizarre, Fire Walk with Us a With No Human Intervention sice dopustit dám, ale jako správná definice Aborym mi úplně stačí. Nezříkám se děl následujících, jen už se mírním v očekáváních a vidím vše s dávkou většího nadhledu. Neřekl bych, že by mi postupem času Aborym vyloženě přerostli přes hlavu, jen s nimi společné chvíle nesdílím s takovým nadšením jako ve dnech minulých. Nevyčpěli, svým způsobem se sunou kupředu, ale ne natolik zásadně, abychom mohli mluvit o experimentálním počínání v experimentální hudbě jako takové. Spíš existuje několik variací na téma neradostného bytí a o továrních přestávkách prezentovaného satanismu.

Novinka Dirty mě dohnala ke konstatování, že není vše špatné, co vypadá tak ostře žlutě, až z toho rudnou oči a bělá obličej. Nahrávku o špíně bych si ovšem představoval krapet špinavější a odpudivější. V otázce zvrácenosti jsem ale plně spokojen, neboť tohle album je zvrácené až až. Jako když vám na zádech klečí cizí podivín a s neskrývaným potěším vám na ně zvrací, což mu nečiní problém se ukojit. Tohle bych řekl, že tam má být a také tam je. Co na Dirty ovšem nevidím, ba ani neslyším, je celkový stimul, který by album vyhnal do výšek, na něž lze z kabiny nákladního výtahu expedice zboží koukat s pootevřenými ústy. Je tu pouze zlomek věcí, z nichž bych cepeněl a mluvil o vynikající práci patřící mezi nejlepší ve svém oboru, i když pro vytrvalejší strojníky s firemním trikem Aborym to tak zřejmě bude. Mně se na podobné závěry Dirty jeví až příliš normální a postrádající něco navíc. Až na jednu výjimku (pulsující a mimořádně povedenou šílenost jménem Across the Universe), se totiž nové album tváří sice neúprosně, přitom melodicky, tvárně i elektronicky toporně (přesně jak by mělo), ale především skoro pořád stejně. Kompozicím samotným není co vytknout, ale celek tělo nebolí jak by měl a pamatuje si jej jen v mlhavé paměti.

Bavme se spíš o standardním splnění svých vysokých nároků, než o revolučním albu. Společnými chvilkami s Dirty se nepřipravíte o drahocenný čas, naopak pocítíte, že Aborym zdaleka neřekli své poslední slovo, že se stále pohybují v pozicích, o kterých se většině může jen zdát a třeba ve finále objevíte ten zdroj špíny, který mi tak trochu proklouzl mezi prsty. Pokud podlehnete, zkuste mrknout také na bonusové CD, které je složeno z nových verzí starých skladeb, jedné písně, co se nevešla na disk 1 a coververzí Pink Floyd, Nine Inch Nails nebo Iron Maiden.