Anna von Hausswolff - All Thoughts Fly

Anna von HausswolffAll Thoughts Fly

Victimer22.10.2020
Posloucháno na: notebook / minivěž / phone
VERDIKT: Tiché prostředí kostela, v něm ztvárněné temné písně beze slov a tamní varhany jako zdroj veškerých zvuků.

V rámci nového alba švédské umělkyně Anny von Hausswolff je třeba brát v potaz tři důležitá fakta. V první řadě je dobré vědět, že jde o čistě instrumentální desku, na které hrají hlavní roli varhany a jejich zvuk a roli vedlejší pár doprovodných efektů. Albu jsem si dovolil přidat stylové ohraničení "pipe organ drone", což je velmi zjednodušené, ale taky docela reálné a účinné spojení. Abychom se posunuli dál, musíme se zaměřit na zdroj inspirace a místo samotného nahrávávní.

Lokalita zvaná Sacro Bosco je zahradou plnou soch mytologických bytostí a nestvůr situovanou do střední Itálie, přesněji do provincie Viterbo. Tento prostor vznikl již v 16. století a dnes funguje jako turistická atrakce. Právě tohle místo posloužilo coby hlavní prostředek pro představivost Anny von Hausswolff, kdy se jako malá blonďatá víla procházela v obklopení soch a skalních výjevů, aby si uvědomila, že právě tato zahrada je pro vznik nového alba ideální. Působí v něm ztraceně jenom svou postavou, jinak to vzala za správný konec a snaží se objevit netušené.

Dalším bodem k zastavení je místo nahrání alba All Thoughts Fly. Je jím kostel v Göteborgu, kde se nacházejí speciální varhany, jejichž zvuk a hlavně jeho možnosti překvapily i samotnou autorku. Tyhle varhany jsou celosvětově vůbec ty největší a nenabízí jen klasický zvuk nástroje, ale také jeho další fáze, pro takto pojatou instrumentální desku zcela ideální. Tedy pro směs temnoty, melancholie a jisté obskurnosti. A i tyhle možnosti dostaly svůj zasloužený prostor. Zmiňovat podrobné mechanismy hudebního nástroje a počítat jeho další výhody mi přijde zbytečné, stejně jim nerozumím a nejspíš ani většina z vás. Důležité je pojetí All Thoughts Fly jako celku a to není vůbec marné.

Jeho mediativně temná atmosféra nabízí specifické prostředí. Můžeme ho chápat jako neoklasické, religiózní, nebo prostě a jednoduše hloubavé. Kolik klasicky varhanních alb se nám dostane pod ruku? All Thoughts Fly je deska, která si udržuje vnitřní napětí a určitou úroveň překvapivosti a přitom nepůsobí jako někdo na hony vzdálený temnému blouznění Sunn O))). Jako dokonalý příbuzný tohle trio asi nezapůsobí, ale jisté styčné body tu jsou.

All Thoughts Fly je taková hodnější a přijatelnější verze dalekých zvukových ploch vedoucích do zdánlivě nekonečného labyrintu temné psychedelie. Její stopy jsou o mnoho jasnější a určitější. Tam, kde Sunn O))) působí jako nesouvisle masívní drsnění minimálního momentu, tam Anička rozkrývá velké množství nálad a postupů. Je to jejich hodná mladší sestra. Ta, která se s chichotáním probíhá mezi skalami, pak se na ně dlouze zadívá a tuší něco nad rámec běžného uvažování.

Úvodní skladba Theatre Of Nature rozezní varhany dramatickým způsobem, který není úplně známý. Ten silný a neustále opakovaný motiv nejde vyndat z hlavy. Dolore di Orsini je zřejmě ten nejkouzelnější moment alba, ve kterém se promítá úzkost i krása okamžiku. Nechat si zahrát na pohřbu právě tuhle skladbu nebude úplně marná volba, ačkoliv už v onu chvíli uslyším leda pendrek. Krásná sváteční záležitost. Vedle takové působí Sacro Bosco jako do běla rožhavená strojírna a titulní skladba (ta jediná mi na albu nesedí) zase jako zvesela trylkující orchestr plný vzbouření a naděje. Závěrečná cesta za brány parku má opět tendenci dojímat, vrací se blízká důvěrnost a cit pro nekonečno. Temná krása.

All Thoughts Fly je zajímavý projekt a ne úplně běžné album. Je to hra se zvukem varhan a jeho využití pro tu mystičtější povahu hudebního spektra. Anna von Hausswolff nezklamala a podala nám svou novou výpověď velmi specifickým způsobem. Patří jí za to dík.