Aorlhac - L

AorlhacL'esprit des vents

Garmfrost2.4.2018
Zdroj: CD, 6-panelový digipack / promo od vydavatele / mp3
Posloucháno na: phone, mini věž, SoundMagic ES18
VERDIKT: Stylově se Aorlhac pohybují ve světě epického vyprávění, bardských zpěvů a melodického black metalu. Dobrých nápadů mají pánové dost, ale špatných či průměrných ještě víc. Daleko od průměrné šedi se nevzdalují.

Vybral jsem si promo Aorlhac, abych podpořil začínající kapelu francouzského černě kovového podzemí. O to větší bylo mé překvapení, jakmile jsem zjistil, že kapela existuje víc než deset let a na kontě má tři dlouhohrající desky tvořící s tou čerstvou kompletní trilogii. A kupodivu i obstojné kvality. Řeknete si, se divíš – Francie, ne? Není to tak jednoduché a určitě neplatí, že vše, co přichází ze země galského kohouta, musí být za každou cenu geniální.

Aorlhac

Aorlhac od začátku věnují pozornost epickému vyprávění podpořené zdatnou instrumentací. Letošní nahrávku s názvem L'esprit des Vend završují triumvirát tématu spojujícího celé dílo. Do takřka skočného blacku vmíchali velkou porci melodií epického charakteru s menším ovlivněním folkovou hudbou. Tento příměr berte s rezervou. Aorlhac milují svůj kraj, o něm hrají a zpívají.

Lespirt des vents

L'esprit des Vend je hodinová nálož o deseti chodech. Chtěl-li bych jejich hudbu připodobnit, napadá mě hned několik jmen. Kolega Jirka D. vzpomněl Moonsorrow, mě napadají Belenos, ale i Darkenhöld. Od každého slyším něco a nic zároveň. Aorlhac hledají vlastní cestu k vyjádření. Nebojí se hrábnout do strun a zrychlit. Nikdy ale nezapomínají na bardskou roli a proto i Spellboundův vokál více přednáší, než zpívá a více zpívá, než řve. Připomíná mi vynikajícího Phillpa Courtoise z Misanthrope. Má v hrdle tutéž dramatičnost a vyšinutou teatrálnost. Zatím má do jeho umění hodně daleko a kdoví, jestli se to někdy změní. Přece jen jsou Aorhlac deset let na scéně a za tu dobu už asi své místo našli. Respektive měli by…

Osobně bych se pro příště nebál použít aranžérské nůžky a slabší místa bez milosti vystřihnout. Pak by se vyvarovali šedivé nudy. Každá skladba je víceméně dobrá, dohromady je ale vše moc natahané a opakující se. Nenáročnému posluchači může připadnout deska L'esprit des Vend velkolepá a nebude se mnou souhlasit. Myslím si ale, že na poli epického a melodického blacku bylo už stvořeno nemálo geniálních děl, ke kterým má novinka Aorlhac ještě hodně daleko. Zakončím recenzi jalovým konstatováním – nebýt to promo, ani bych o L'esprit des Vend nezakopl.