Bratrstvo Luny - Decade / Gotická duše 2006 - 2016

Bratrstvo LunyDecade / Gotická duše 2006 - 2016

Garmfrost13.2.2017
Zdroj: 2CD 8-panelový digipak / mp3 // promo od kapely
Posloucháno na: Sony CMT-SBT100, Mp3 player Sony Ericsson a PC, Koss Spark Plug
VERDIKT: Písničky v obou verzích jsou vlastně stále stejné, ale pár změn v aranžích a lepší výkony všech zúčastněných činí z některých písní zdá se až silné hity. Bratrstvo Luny toho za deset let dokázalo dost a já k recenzi přidám přání i s gratulací k minimálně další dekádě existence plné vzrušujících inspirací či zhmotnělých přání.

Nechci se pouštět do detailního rozboru jednotlivých písní a srovnávání původní i současné tváře osobitého spolku domácí gotické scény Bratrstva Luny. Kdysi před lety jsem slyšel kousek dema Gotická duše a bohužel kapelu zavrhl. Absolutně mi nesedlo vůbec nic. Ačkoliv jsem ponětí o krocích BL měl, kudy mě hudební kroky vedly, nic mě nenalákalo k poslechu dalších počinů. Ani přátelské propojení s XIII. Stoletím, kteří po čtvrt století patří mezi moje nejmilejší kapely, mě nedokázalo navnadit. Zároveň jsem si s chutí prolistoval jejich gothic magazin Trubadúr, přišel-li mi do rukou, a všímal si uměleckého přístupu ústřední dvojice Hraběte R.X.T. a Lorda Darkthepa ke svému projektu, potažmo celé scéně. Tohle vše mi bylo nesmírně sympatické, ale zarputile jsem se bránil s obav z marného prazážitku s kapelou. Jaká to chyba… Po kapelou zaslaném promu výročního dvojcédé Decade: Gotická duše 2006 – 2016 jsem sáhl ze zvědavosti a možná podprahově vtažen do vlčího světa jsem tušil, že teď už by to mohlo vyjít.

bratrstvo

Uvědomil jsem si, že vlastně uteklo deset let od onoho poslechu, který mi zavřel cestu k jinak velice originálnímu spolku. Bratrstvo Luny mezi tím získalo punc kultu, rozeběhlo se po temných cestách do odlišnějších vod, než nabízelo neučesané demo Gotická duše. Důvodem k poslechu byl fakt, že druhé CD obsahuje kompletně znovu nahrané demo a nabízí i zajímavé bonusy v čele s hostováním samotného Petra Štěpána. Netušil jsem, že Maestro Xpíl je Matěj Lipský, kterého znám z Negative Face a grindových Masturbace. Všechny tyto reálie byly okouzlující a pro Garmfrosta více než lákavé. A tak to vyšlo…

Ptáte se, jak se výroční dílo povedlo? Nu, významně! První CD pod názvem Rudá růže je demo v neupravené podobě. Pro fans počinem důležitým. Gotickou duši nelze totiž sehnat. Jeden poslech mi stačil a vzpomněl jsem si na kopřivku, která mi spálila pocity. Jalové, naivní, zvukově chudé, klávesy nebrat, pěvecká nejistota… Jediný song, který mi sedl, je úvodní Bratrstvo Luny s opravdu nádhernou kytarovou melodií. Zbytek mě stále nesedí.

O to víc je zajímavé srovnání s novou verzí druhého disku Modrá růže. Zdá se, že kapela nebyla spokojena z vyzněním starého materiálu a popasovala se s ním vskutku příjemně. Zpěvy jsou náhle zajímavěji pojaté, bicí automat je pozapomenut, zvukové ošetření rovněž vytáhlo ostřejší drápky z jinak mdlého snění. Písničky jsou vlastně stejné, ale pár změn v aranžích a lepší výkony všech zúčastněných činí z některých písní zdá se až silné hity. Viz parádní Trubadúr. Fanoušci budou asi nejvíce zvědaví na bonusy, což jsou nové skladby, jeden cover a starší věc, přezpívaná Petrem Štěpánem. Tato část Decade se mi líbí nejvíc.

Přímočaré nářezy absolutně sebevědomě pojaté si prakticky na první zátah získaly moje srdce. Největší z Pierotů je rockový hit jako hrom, který mi náladou připomněl Matějovy Negative Face. Song Valkýry se bojí jde v koketování s metalovým stylem ještě dál než předchůdce. Tvrdá kytara se zde pojí s rockovou stavbou a možná až hardcorovým drajvem. Přitom se nebojí zapojit akustické kytary v refrénu. Třetím bonusem je Vampyrismus Psyché. Tento song zazněl už na debutu Goethit, ale se zpěvem pana Štěpána dostal novou dimenzi. Jeho hostování je dárkem jak fanouškům, tak i tvůrčí dvojici samotné. Aby nebylo otisku Štěpánovců málo, závěr disku patří předělávce od HNFPochod hrdinů. Což je kult jak prase! Bratrstvo Luny se ke cover verzi postavilo po svém a vtisklo ji svoji vlastní tvář. Tak si představuju přístup k předělávkám ... což potvrzují i slova chvály bratrů Štěpánových v osobních zprávách, otištěných v bookletu.

Dílem samostatným je pak krásné a výpravné zpracování digipaku i bookletu s tunami fotek, úryvků z historie, nějaké to povídání členů kapely atd. Výroční komplet se povedl na výbornou, a když nic, tak si získal nového fanouška v mé osobě. Ale vážně: Decade: Gotická duše nesmí chybět ve sbírce žádného z fans, neboť není pouhou kompilací, best-off nebo jen znovu nahranou starou deskou. Už jen pro pikantní bonusy a bohatě pojatý digipak se koupě dárku k výročí existence jedné zajímavé kapely se srdcem na dlani hodí.

decadedigipack

Bratrstvo Luny toho za deset let dokázalo věru dost a já k recenzi přidám přání i s gratulací k minimálně další dekádě existence plné vzrušujících inspirací a zhmotnělých přání. Hodnocení nepřikládám, protože každý bude k dílu přistupovat jinak citově zabarvený a hodnotit odlišné detaily než autor recenze. Za mě jednoznačně palec nahoru.