|
|
||||||||||
Švédský pianista, jeden z největších představitelů moderního jazzu, v letech 1995 a 1996 nominovaný na nejlepšího jazzového muzikanta Švédska, zakladatel uskupení e.s.t. - to byl Esbjörn Svensson. Těžko se domýšlet, kam až by vystoupala jeho již tak dost zářící hvězda, nebýt tragické události v roce 2008. Tehdy se Svenssonovi stala osudná jeho vášeň pro potápění a cesta čtyřiačtyřicetiletého talentu se uzavřela.
Přesto i posmrtně vychází desky s logem e.s.t. a kromě studiovky „Leucocyte“ ze srpna 2008, která vyšla několik měsíců po jeho úmrtí, a best of kompilace „Retrospective“ z roku následujícího, byla zatím poslední nahrávka vydána v březnu 2012. Její na první pohled nic neříkající název „301“ nás zavede do vyhlášených Studios 301 v australském Sydney, kde v lednu 2007 vznikl jakoby mimochodem materiál právě pro tuto a předchozí nahrávku (zmíněnou „Leucocyte“). Materiál vyšel díky snaze a úsilí zbylých dvou členů – basisty Dana Berlunda, hráče na bicí Magnuse Öströma a v neposlední řadě i mistra zvuku Åke Lintona – kteří uspořádali dlouhé hodiny australského jamu ve zcela celistvou a vynikající desku.
Vinylová edice německého vydavatele The ACT company působí sice strohým a studeným dojmem (zcela v souladu s předchozími dvěma vinyly), přesto jsem si v ní časem našel zalíbení; začínaje zvláštně neosobní grafikou artworku, obyčejným fontem a konče minimem obsažených informací. Naproti tomu černé a těžké desky jsou vyřezány a vylisovány velmi dobře. Zmiňovat se o zvuku by zabralo dva nebo tři další odstavce a tak snad postačí sdělení, že jde o mimořádně povedenou, přirozeně znějící a dynamickou záležitost, která ve spojení s hudebním obsahem naprosto odrovnává nepřipraveného posluchače ... a toho připraveného opakovaně dostává do kolen. Možná až tady si uvědomíte, jaký marasmus momentálně panuje v rock / metalovém světě, i když nepopírám, že jazzová měřítka jsou přeci jen o něco přísnější.
Vrcholem desky je beze sporu třetí strana a dvojice skladeb „Three falling free“, z nichž ta první připravuje půdu pro následnou část. Největší síla leží v postupném a téměř neznatelném rozvíjení jednoho motivu, velmi naléhavé vnitřní gradaci, která jde ruku v ruce s dynamickou hrou všech tří hlavních nástrojů, a která končí ve strhujícím finále na samé hranici snesitelnosti a fyzické únosnosti. Velmi rafinovaně je nakládáno s doprovodnými zvuky, marně pátrám, jestli táhlý tón v závěru, připomínající zpětnou vazbu elektrické kytary, vyluzuje basa a nebo jde o elektroniku. A podobných míst v běhu desek nacházím vícero. Jsou to takové malé reminiscence, jako když potkáte krásnou holku na chodníku a ten zlomek vteřiny vám nabourá myšlení celého zbytku dne. Její obraz z hlavy prostě nedostanete a právě tak tomu je i s drobnými detaily skvostně rozesetými v celém hracím čase desky. Vrátím-li se k třetí straně a zvukovým kvalitám, tak právě v těchto dvou skladbách si uvědomíte, že je rozdíl, jestli se činel uhodí u středu nebo při kraji – tak čistě a uvěřitelně tahle deska zní. „Inner city, city lights“ je naproti tomu skladbou téměř poklidnou, i když i v ní onu gradaci (zde velmi skrytou a lehkou) objevíte. Její atmosféra prosycená podzimním deštěm a hustou mlhou ztrápeného velkoměsta vám možná připomene „Riders on the storm“ od věhlasných The Doors, a byla to právě tato skladba, kterou jsem svého času slyšel první a jenž mě přivedla k této desce jako celku.
Za zmínku stojí i skladba „Houston, the 5th“, která do konceptu desky příliš nezapadá a její žánrové zařazení by mohlo spadat do noise projektů, ruchů a hluků všeho možného druhu. Volná improvizace, přesto smysluplná a fungující, připomínající předchozí "Leucocyte". Popravdě za zmínku stojí sklady všechny; opomenutá „The left lane“ s basovým sólem, které překrásným zvukem zašlapává basovou kytaru někam o tři patra níž, závěrečná „The childhood dream“, kteráž sice působí jako kavárenská poslechovka, ale po předchozím dramatu „Three falling free part II“ je její místo opodstatněné a skvělé, a jestli je nutný na konci desky oddech po předchozím nervovém vypětí, tak dětský sen je tou pravou zklidňující terapií.
Dost ale bylo slov. Album „301“ patří k tomu nejlepšímu, s čím jsem přišel v loňském roce do styku a jakkoliv nejsem příznivec vysokých hodnocení a absolutorií celkově, dávám podruhé plný počet.
P.S. Videoklípek obsahuje dvě skladby a vzhledem k posmrtnému stavu jde o starší věci.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Jirka D. / 12.1.13 9:04odpovědět
David - no nejen že mám tenhle vinyl, ale i předchozí dva :) Poslechneme... A sehnal jsem to v pražském distru jazzové / bluesové muziky ARTA (www.arta.cz)
-krusty- / 12.1.13 1:21odpovědět
nekecám....právě včera večer jsem se s tímhle tělesem poprvé hudebně seznámil, u vodní dýmky......to je náhodička. A samozřejmě to znělo hóódně drsně :-)
Radek Martínek / 11.1.13 21:32odpovědět
Díky za tip, Jiří :-) Doufám, že mi tu už komentář zůstane, píšu ho už podruhé. Ten dopolední zmizel.
David Kasík / 11.1.13 20:03odpovědět
By mě tedy zajímalo, kde jsi splašil ten vinyl... Já ho našel akorát u dvanácti měsíčků... tam ho mají skladem... skoro za litr:)
Label:The ACT music
Vydáno:Březen 2012
Žánr:moderní jazz
Dan Berglund - double bass, electronics
Magnus Öström - drums, electronics, voice
Esbjörn Svensson - grand piano, electronics
side A
1. Behind The Stars
2. Inner City, City Lights
side B
3. The Left Lane
4. Houston, The 5th
side C
5. Three Falling Free Part I
6. Three Falling Free Part II
side D
7. The Childhood Dream
Gojira
L´Enfant Sauvage
Vukari
Matriarch
Hyrgal
Serpentine
Grand Magus
Sword Songs
Blood Stain Child
Epsilon
Hacavitz
Darkness Beyond
Archivist
Construct
Marilyn Manson
We Are Chaos
California Breed
California Breed
Motherslug
Blood Moon Blues
Surgical Meth Machine
Surgical Meth Machine
Z nadcházející desky Holocene (vychází 19. května na Pelagic Records) byl právě vypuštěn další singl, videoklipem opatřená skladba Sea of Reeds. Aktu...
17.3.2023Jako předzvěst nového alba Black Medium Current (14. dubna) hodili avantgardní Norové Dødheimsgard do éteru novou skladbu Abyss Perihelion Transit. ZD...
16.3.2023Polští začernalí experimentátoři Entropia streamují své nové album Total (link), které vychází 17. břena pod značkou Agonia Records.
16.3.2023V pátek 26. května se v Dejvické Klubovně odehraje benefiční koncert pro neziskovku Pohoda, která už 25 let pomáhá lidem s mentálním postižením. Zahra...
15.3.2023Domácí vydavatelství Dead Maggoty Productions hlásí nová vydání, čtěte níže:
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.