Keep Of Kalessin - Epistemology

Keep Of KalessinEpistemology

Mirek M5.4.2015
Posloucháno na: všem možném
VERDIKT: Co se stalo s kapelou, která kdysi se svou "Armadou" válcovala žánrovou konkurenci? Po několika bitvách a ztrátě klíčového člena působí unaveným, vyčerpaným a bezradným dojmem. Doufejme, že bude následovat důkladná regenerace a Keep of Kalessin se časem opět vrátí na výsluní.

Norští kovotepci Keep of Kalessin byli svého času považováni za jednu z největších nadějí severské black metalové scény. Koncem devadesátých let vydali v těsném sledu svá první dvě (skvělá) alba a poté se na delší dobu odmlčeli, aby předvedli triumfální návrat v podobě vrcholného počinu "Armada". Ten zaslouženě sklidil vesměs nadšený ohlas a popularita kapely šla strmě nahoru. Následující "Kolossus" na svého předchůdce navázal poměrně zdařile a i když jeho geniality už nedosahoval, nebyl žádný větší důvod se znepokojovat. Ten přišel až s další deskou "Reptilian", na níž se zabydlely heavy/power metalové pasáže, čisté zpěvy a také odrhovačka "Dragontower", se kterou se pánové účastnili bizarního klání s názvem Eurovize. Přes lehký počáteční šok jsem si ale na modifikovaný projev kapely opět zvykl a nakonec se mi pod kůži zažral i tento počin.

Novinka "Epistemology" sází na podobné zbraně a i když na ní už nenajdeme tak chytlavou hitovku, jakou byla právě "Dragontower", na první dojem působí poměrně uspokojivě. Pánové navázali tam, kde skončili předchozím albem a i hojně diskutovaný odchod zpěváka Thebona, jehož specifický projev zdobil tvorbu kapely právě od přelomové "Armady", se nezdá být až takovým průšvihem. Obsidian si s novou rolí hlavního zpěváka poradil celkem obstojně a zdánlivě je tedy vše v pořádku.

Problém nastává ve chvíli, kdy se rozhodnete desku prozkoumat pozorněji. Každým dalším poslechem se totiž její kouzlo vytrácí a na povrch se dere bezbřehá nuda. Jako by se Keep of Kalessin rozhodli udělat svou novinku jen tak na efekt a pro náročnějšího posluchače tam moc zajímavého tentokrát neschovali. A ani těch pár zdařilých pasáží v porovnání s předchozí tvorbou moc neobstojí. Hlavním problémem ale není ani tak absence Thebona, která je asi nejdiskutovanější slabinou počinu. Mnohem více mu škodí zjevný nedostatek skladatelské invence a nápaditosti. Kapela urputně recykluje sebe sama, tentokrát ovšem nepřidává prakticky nic navíc, neúměrně natahuje délku jednotlivých skladeb, v nichž se hudebně nic moc neděje a chybí aspoň pár opravdu silných motivů.

Hlavně v rychlejších pasážích působí současná tvorba spolku dosti monotónním a nápadů prostým dojmem, což paradoxně částečně zachraňují melodičtější heavy/power metalové momenty, v nichž se aspoň občas odehrává něco zajímavého. To ovšem platí spíše o první polovině alba, kde lze aspoň občas zaslechnout záblesk naděje. Čím více se ovšem deska blíží ke svému konci, tím větší máte chuť ukončit jí předčasně sami. Tady bohužel nic nezmůže ani skvělý zvuk, neoddiskutovatelný instrumentální um zúčastněných a naprosto profesionální produkce. Pánové by si zjevně měli dát delší pauzu a popřemýšlet o svém dalším směřování.

keep_of_kalessin

Neříká se mi to lehce, ale "Epistemology" je suverénně nejslabším albem Keep of Kalessin a doufejme, že zároveň i albem, od něhož už se mohou odrazit jen výš. Místy až ubíjející monotónnost a nedostatek skladatelské potence spolku logicky podráží nohy. A přijít s takto nezáživným materiálem v době, kdy v kapele čerstvě zeje díra po Thebonovi, jehož pěvecký projev se stal jedním z charakteristických znaků její tvorby, je téměř existenční sebevražda. Zbývá tak už jen teoretická naděje, že po novince masověji sáhne aspoň nenáročný mainstreamově-metalový posluchač, ale ani na to bych osobně příliš nesázel…