Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  RECENZE

zpátky na seznam recenzí
Lingam - Behind The Scene

LingamBehind The Scene

Bhut28.4.2018
Zdroj: CD //promo od kapely
Posloucháno na: Sony CMT-NEZ3
VERDIKT: Je-li chuť na klávesový black podpořený jak mužským, tak ženským zpěvem, Behind The Scene je možnou volbou. Úderná salva bicích, nápadité kytary jen možná trochu více rozplizlé klávesy. Vše tvoří melodický celek, kterým lze doplnit vzdělání v rozhledu po tuzemském hájemství.

Znáte Lingam? Je to black metal z Moravy, který tu s námi hraje od nějakého roku 2002. Moc toho o sobě veřejně neříká, jelikož podle jistě dobře známých archivů (Metal-archives), byla již činnost ukončena. Oficiální web kapely zamrznul někdy v roce 2008, facebook je de facto nefunkční, takže jen bandzone kanál je jediné internetové spojení se světem. A právě dle tohoto profilu se můžeme dozvědět, že kapela byla aktivní naposledy před rokem (únor 2017) a to i koncertně. Letos nám do naší Echoes schránky přistála poptávka po recenzi na poslední desku, která vyšla v roce 2015. Řekl jsem si proč ne, tak to tady máte.

 

Těžko říct, jestli to nazvat retro recenzí, nebo prostě přijmout podivnou kapelní aktivitu, která funguje na bázi náhodných a pozvolna uvadajících výpadů směrem do éteru. Dnešní fanoušek (nejen black) metalu je vystaven nehoráznému množství novinek a neustálých vln muziky, kterou si hodlá vychutnat, poslechnout, či se o ni jinak zajímá. Jste-li kapela a chcete se mezi tenhle dav vejít a snad být i viděni, musíte tomu jít trochu naproti. Tomu asi nepomáhá fakt rozesílání promo nahrávek tři roky starých kousků. Ale třeba Lingam chtěli z jakési nostalgie číst názory na svá hudební dítka i takto zpětně. Proč ne, konec konců komu to vadí?

 

Lingam je kapelou spadající pod black metal a v době jejich vzniku jsem se o ně rovněž otřel v rámci pokoutného lovení všeho, co smrdí štítkem black. Tehdy mě zaujalo jejich křížové logo, které je však jedinou stopou, která se mi kdy na počest skupiny vryla do paměti. S poslechem alba Behind The Scene jsem si hned osvěžil proč. Kapela jednoduše staví svůj black na hojné podpoře kláves, umělých symfonií a ženském, řekněme, operním zpěvu ve střídání se s klasickým chroptěním a sypáním běžného blacku. Mně se tenhle model už celkem přejedl a jsem jej schopen jakž takž tolerovat snad jen u vybraných jmen. Mezi nimi jsou třeba Cradle Of Filth, od kterých se tu a tam zaleskne nějaká ta inspirace i v rámci Behind The Scene. Rád bych přihodil další srovnávací jména, ale z téhle černé odnože jsem už skutečně vypadl. V tuzemských kruzích můžeme kapelu srovnat s takovými Nocturnal Pestilence. Jsou zde jisté styčné body, které můžeme seznat jako shodné, ačkoliv výsledný výraz kapel je vcelku odlišný.

 

 

Lingam se snaží být náležitě bohatí a své kompozice tak nešetří množstvím použitých melodií, riffů a jiných zprvu nenápadných vsuvek. Třeba kytary tu mají skvělou úlohu a jejich vybrané party jsou povedené. Dojem mi však následně kazí zpěv, či hojně využité klávesy. Různé sólo klávesování mi pak přijde vyloženě otravné, zdržující a tím pádem nežádoucí. Ale to je věc, která je pro žánr vlastně typická a zároveň vede i k tomu, proč se tak snadno oposlouchá. Bicí i kytary však krásně valí, kdyby se ještě trochu víc přitlačilo na pilu a kladl důraz na špinavost, mohl by být výsledek o něco zajímavější. Ty nápady tam jsou, stejně jako šikovnost všech hráčů, jen by možná chtělo trošku otočit kormidlem. Ta patetičnost mi přijde zbytečná a kapele ani moc nesluší, ale třeba jsem to celé jen nepochopil. Ostatně i motiv obalu je takový, že bych měl přimhouřit oči a očekávat nějakou melancholii a snad i trochu té procítěnosti, když tam ta slečna tak ležérně čeká na rozpadlých schodech a v protějším rohu na ni civí obrovská růže.

 

Nemá smysl to lámat přes koleno. Deska osloví ty, kteří vnímají a chápou určitou atmosférickou polohu blackových klávesových skupin. Lingam však nemůžeme řadit mezi nejlepší tuzemské black metaly, natož pak světové. Přestože kapela hraje i zní celkem přesvědčivě a efektivně, stále postrádám smysl, oč jim jde. Veškeré možné komunikační kanály mlčí, či nejsou nijak aktualizovány. Beru to tak, že si prostě hrají, co je baví a baví tím i své okolí. Do jisté míry určitě fajn a pokud jsou všichni spokojeni, pak je svět vlastně v pořádku.


Autor hodnotí:

Čtenáři hodnotí:

Tvoje hodnocení:


  DISKUZE K RECENZI

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

insun / 4.5.18 10:09odpovědět

ok..v pořádku jen 45% nemá se 100 % nic společného...něco co dostane 45 % vyvolává pocit podprůměrnosti...ale nechme to už být...CD jsem poslal, recenze je napsána... snad jen neodradí čtenáře dřív, než se dostane k poslechu, by si mohl úsudek udělat sám...

insun / 3.5.18 12:25odpovědět

...ještě k tomu množství použitých melodií, ted to čtu znova a vidím, že jsem si to vyložil špatně, tak tedy za to autorovi pardon...

insun / 3.5.18 11:40odpovědět

...jen k upřesnění:váš zin je jediný do kterého jsme CD poslali a to jen proto, že si ho tady pan Bhut vyžádal po našem optání redakce a když se ho tento model už přejedl jak píše(téměř celé CD je umístěno na našem Bandzone-kde jsem v prvním kontaktním emailu nasměroval) , neměl se k tomu logicky hlásit...pak recenze vypadá tak jak vypadá..přes většinu plochy tu pan Bhut polemizuje nad tím, jak kapela funguje nebo nefunguje, místo aby se věnoval nahrávce, kterou chtěl zrecenzovat..a hazí do prostoru fráze o použitých melodiích-jako že jsme je od někud vzali?.. a pokud ano, tak odkud a prosím konkrétně?!..dále o ženském zpěvu, který má být dle jeho slov operní.., dále se tu dočítám o klávesových solech, které ale ve skutečnosti jako klasické klávesové solo na nahrávce nenajdete byt' v jediném zastoupení..ovšem ano.. klávesy jsou u nás plnohodnotný nástroj, který často obohacuje harmonii a tudíž je často slyšet a místy vytváří, jak se tu píše, až umělé symfonie, což je dnes vlastně u kapel, které si nemohou dovolit orchestr, vlastně standart a často je tomu i u kapel, které si ho dovolit mohou, avšak není to při dnešních možnostech zvukových bank kláves nutnost, ale i u těchto umělých symfonií musíte party nástrojů, které ji tvoří, vytvořit, aby vám to výslednou symfonii dalo...takže ano jsou tam často slyšet klávesy a je to záměr!!...kdyby nebyl...věřte, bylo by tomu jinak..tak tedy dík za recenzi...hodit to CD do kanálu udělal bych líp a ještě bych ušetřil za poštovné a ve finále bych nemusel číst, jak jsme vám to vlastně vnutili... a přebal ..ano nevyšel tak, jak jsme si představovali...nemyslím ted předlohu, nýbrž její zpracování, ale přece..jde hlavně o hudbu a o to nám i šlo na tomto CD...tím pádem záhada, o co nám vlastně jde nebo šlo vyřešena jest.. takže bud'te zdrávi a už nikdy víc!

Milan "Bhut" Snopek / 4.5.18 8:38odpovědět

Předně děkuji za reakce a poznámky. Jen bodově zareaguji: 1) nabídka CD byla akceptována, nikoliv vyžádána, v tom je rozdíl; 2) popis umělých klávesy a orchestrace byl čistě věcný, rozhodně neměl být myšlen jako degradující, je mi jasné, že nejste Haggard; 3) u zpěvu jsem se chtěl vyhnout oblíbenému sousloví "kráska a zvíře", protože není úplně na místě. Rovněž jsem mohl napsat "rádoby operní", každý snad pochopí o jakou zpěvnou podobu jde; 4) zda hodit CD do kanálu, či nikoliv je zbytečná křeč. Nemám problém CD zaslat zpět, ale pokud jej zpět nevyžaduješ, bude na konci roku nabídnuto v tradičním Echoes blešáku; 5) tuhle reakci jsem přesně očekával, však, co jiného číst od kapely, která se nedočká stoprocentního hodnocení a cítí se ublížená. Jestli nejste schopni nést kritiku, pak se nedivím, že v internetovém éteru působíte jako nečinní. Nic ve zlém, jen fakta. Vaše muzika není špatná, jen jsem poukázal na náležitosti, které mi nesedí. Je to pohled jednotlivce (pokud komukoliv ještě nedošlo o čem recenze jsou). Kdyby byla deska +- rok stará, asi by na poptávku recenze kývlo více zinů a vzniklo by tak lepší srovnání. Takže doporučuji jít trochu do sebe a hlavu vzhůru, z jedné recenze se svět snad ještě nezbořil ;) Držím palce.

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky