|
|
||||||||||
Nepříliš zmiňované, avšak výtečné je nové album nazvané Sounds That Can´t Be Made, se kterým v loňském září vyrukovali uctívaní veteráni Marillion. Pod vlajkou této kapely již celé generace procházejí branou rockového katechismu, který má v různých etapách zcela odlišnou příchuť. Proto byla povinnost se novinkou trošku probrat a nepřejít tento fakt zbabělým mlčením.
Album nabízí skoro hodinu a čtvrt poklidného rocku, který měl čas vyzrát a získat auru nadčasového alba. Ti, kteří s Marillion rostli a dospívali, možná budou hovořit ve smyslu nenápadného odcházení, ale já se nezatěžuji srovnáváním, protože tak dlouhý čas, jaký Marillion hrají, nelze pojmout do několika vět. Natož nelze předpokládat, že by se nynější tvorba mohla srovnávat s hudbou let sedmdesátých, osmdesátých či ještě pozdějších. Divokost, nasazení a elán musel být jednou nahrazen zkušeností, která přináší nadhled, klid a vyrovnanost. Kdyby to tak nebylo, tak bychom Marillion už asi neposlouchali. Ať tak či onak, já se tímto směrem ubírat nechci a prostě si užívám dobrou desku, jedinečné dílo, které obstojí samo o sobě. Celá deska se většinou nese na vlnách pohodového rozjímání, které Steve Hogart dolaďuje svým nenásilným přednesem. Hladce modeluje myšlenky, na které není třeba příliš zesilovat vokální aparát a jen velmi zřídka skladbu graduje emotivnějším křikem. Některé songy bych se nebál nazvat tím příšerným slovem ploužák, které opravdu nemám rád, ale které celkem výstižně popisuje vlny citů, jež se z desky valí. Určitě nejde o nějaké jednoduché a laciné popěvky s cílem utvořit pozadí pro zaláskovanou dvojici, ale věřím, že řada milenců by si intimní chvilky za zvuků Marillion mohla užít.
Za příklad mohu uvést romantický Móntreal anebo Pour My Love. Pro zdravé udržení rovnováhy se na druhou stranu vah pokládají dramatičtější kusy jako úvodní Gaza, která svojí délkou sedmnáct a půl minuty tvoří náročný vstupní epos, který je ale tak promyšlený, že fajnšmekrova duše zaplesá. Musím přiznat, že pro mě je Gaza luxusní kokino, které se na jazyku nestačí rozpustit. Tento fakt podporuje lehce orientální tón, který skladbě dodává na pikantnosti. Skladba mnohokrát mění směr, jednou se nabízí jako háravá fena na zádech, podruhé se po laskající ruce ožene zuby. Osobně mám nejraději pasáž na přelomu sedmé a osmé minuty, kde se krásně zviditelní kytara (nebo basa?) a sebevědomě doprovází Hogartův zpěv. Gaza je košatá jako ovocný strom, díky bohu za její délku. Jinak nevím, jak skloubit tolik různých motivů, těch poklidných i ostřejších. Dalším příkladem, který spadá do druhé misky vah je titulní song Sound That Can´t Be Made. To je typický představitel stylu, a klidně by se mohl vyskytnout v repertoáru Genesis nebo Pink Floyd. Ten rytmus, výrazné klávesy, je to tam cítit.
Zobáček vah se po odeznění celé hrací doby udržuje kousek vlevo, kde se načítají jemnější a citlivější aktiva desky. Takový je celkový dojem a předpovídá albu roli odpočinkové terapie, jakýchsi hudebních lázní. A když slyším hymnus spokojeného chlapa – A Lucky Man – tak se musím mimoděk usmívat. Prostě jen tak, obyčejným štěstím, které pramení jakoby z ničeho. Je to „jen“ pocit. Ale k sakru, tam kde je štěstí, to prostě musí být slyšet.
I truly am
a lucky man...
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Stick / 29.1.13 15:09odpovědět
Brilantní deska, asi to nejkrásnější, co loni vzniklo. Deska v sobě sdružuje všechny výrazné atributy muziky Marillion posledních let, což koření o některé netradiční postupy. Překvapivá je například tvrdost úvodní skladba Gaza. Na albu neshledávám jediný slabší moment, všechny skladby jsou dokonalé ale pro mě největší katarzi představuje samotný závěr alba, The Sky Above The Rain, tahle nádherně procítěná skladba mi hraje snad každý den a nemůžu se jí nabaži
-krusty- / 28.1.13 18:00odpovědět
Já myslím, že MARILLION budou zvyklí na leccos...a nějaká fena by je nerozhodila :-):-) To je fuk co jsi tím chtěl říct, je to v textu efektní :-):-)
Sorgh / 28.1.13 16:38odpovědět
Myslím, že ta fenka by zaskočila i samotné Marillion... Co jsem tím chtěl vlastně říct?:-)
-krusty- / 28.1.13 14:03odpovědět
"...háravá fena na zádech..." bože, co je to za slovní spojení ve spojitosti s tímto albem? :-):-):-) Ne, je to krásně napsaná recenze. Album znám tam i zpět dokonale.....souhlasím a už mám jasno, co dnes vložím do přehrávače! :-) DOKONALOST!
Label:earMusic
Vydáno:Září 2012
Žánr:prog rock
Steve (h) Hogarth - singer, backing vocals, keys, percussion
Mark Kelly - keyboards
Pete Trewavas - bass guitar, backing vocals
Steve Rothery - lead & rhythm guitars
Ian Mosley - drums
1. Gaza
2. Sounds That Can't Be Made
3. Pour My Love
4. Power
5. Montreal
6. Invisible Ink
7. Lucky Man
8. The Sky above the Rain
Marillion
F.E.A.R.
Grave Miasma
Endless Pilgrimage (EP)
Khanate
To Be Cruel
Krisiun
Mortem Solis
Dark Gamballe
Perpetuum Gamballe
In Vain
Currents
Pearl Jam
Lightning Bolt
Dinner auf Uranos
50 Sommer - 50 Winter
Graveworm
Scourge Of Malice
Satyricon
Deep Calleth upon Deep
Voivod
Dimension Hatrőss
Pražské metalové vydavatelství a čím dál aktivnější nakladatelství MetalGate ohlašuje další knižní titul, kterým se na konci dubna stane kniha americk...
18.4.2024Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.