|
|
||||||||||
Nepříliš zmiňované, avšak výtečné je nové album nazvané Sounds That Can´t Be Made, se kterým v loňském září vyrukovali uctívaní veteráni Marillion. Pod vlajkou této kapely již celé generace procházejí branou rockového katechismu, který má v různých etapách zcela odlišnou příchuť. Proto byla povinnost se novinkou trošku probrat a nepřejít tento fakt zbabělým mlčením.
Album nabízí skoro hodinu a čtvrt poklidného rocku, který měl čas vyzrát a získat auru nadčasového alba. Ti, kteří s Marillion rostli a dospívali, možná budou hovořit ve smyslu nenápadného odcházení, ale já se nezatěžuji srovnáváním, protože tak dlouhý čas, jaký Marillion hrají, nelze pojmout do několika vět. Natož nelze předpokládat, že by se nynější tvorba mohla srovnávat s hudbou let sedmdesátých, osmdesátých či ještě pozdějších. Divokost, nasazení a elán musel být jednou nahrazen zkušeností, která přináší nadhled, klid a vyrovnanost. Kdyby to tak nebylo, tak bychom Marillion už asi neposlouchali. Ať tak či onak, já se tímto směrem ubírat nechci a prostě si užívám dobrou desku, jedinečné dílo, které obstojí samo o sobě. Celá deska se většinou nese na vlnách pohodového rozjímání, které Steve Hogart dolaďuje svým nenásilným přednesem. Hladce modeluje myšlenky, na které není třeba příliš zesilovat vokální aparát a jen velmi zřídka skladbu graduje emotivnějším křikem. Některé songy bych se nebál nazvat tím příšerným slovem ploužák, které opravdu nemám rád, ale které celkem výstižně popisuje vlny citů, jež se z desky valí. Určitě nejde o nějaké jednoduché a laciné popěvky s cílem utvořit pozadí pro zaláskovanou dvojici, ale věřím, že řada milenců by si intimní chvilky za zvuků Marillion mohla užít.
Za příklad mohu uvést romantický Móntreal anebo Pour My Love. Pro zdravé udržení rovnováhy se na druhou stranu vah pokládají dramatičtější kusy jako úvodní Gaza, která svojí délkou sedmnáct a půl minuty tvoří náročný vstupní epos, který je ale tak promyšlený, že fajnšmekrova duše zaplesá. Musím přiznat, že pro mě je Gaza luxusní kokino, které se na jazyku nestačí rozpustit. Tento fakt podporuje lehce orientální tón, který skladbě dodává na pikantnosti. Skladba mnohokrát mění směr, jednou se nabízí jako háravá fena na zádech, podruhé se po laskající ruce ožene zuby. Osobně mám nejraději pasáž na přelomu sedmé a osmé minuty, kde se krásně zviditelní kytara (nebo basa?) a sebevědomě doprovází Hogartův zpěv. Gaza je košatá jako ovocný strom, díky bohu za její délku. Jinak nevím, jak skloubit tolik různých motivů, těch poklidných i ostřejších. Dalším příkladem, který spadá do druhé misky vah je titulní song Sound That Can´t Be Made. To je typický představitel stylu, a klidně by se mohl vyskytnout v repertoáru Genesis nebo Pink Floyd. Ten rytmus, výrazné klávesy, je to tam cítit.
Zobáček vah se po odeznění celé hrací doby udržuje kousek vlevo, kde se načítají jemnější a citlivější aktiva desky. Takový je celkový dojem a předpovídá albu roli odpočinkové terapie, jakýchsi hudebních lázní. A když slyším hymnus spokojeného chlapa – A Lucky Man – tak se musím mimoděk usmívat. Prostě jen tak, obyčejným štěstím, které pramení jakoby z ničeho. Je to „jen“ pocit. Ale k sakru, tam kde je štěstí, to prostě musí být slyšet.
I truly am
a lucky man...
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Stick / 29.1.13 15:09odpovědět
Brilantní deska, asi to nejkrásnější, co loni vzniklo. Deska v sobě sdružuje všechny výrazné atributy muziky Marillion posledních let, což koření o některé netradiční postupy. Překvapivá je například tvrdost úvodní skladba Gaza. Na albu neshledávám jediný slabší moment, všechny skladby jsou dokonalé ale pro mě největší katarzi představuje samotný závěr alba, The Sky Above The Rain, tahle nádherně procítěná skladba mi hraje snad každý den a nemůžu se jí nabaži
-krusty- / 28.1.13 18:00odpovědět
Já myslím, že MARILLION budou zvyklí na leccos...a nějaká fena by je nerozhodila :-):-) To je fuk co jsi tím chtěl říct, je to v textu efektní :-):-)
Sorgh / 28.1.13 16:38odpovědět
Myslím, že ta fenka by zaskočila i samotné Marillion... Co jsem tím chtěl vlastně říct?:-)
-krusty- / 28.1.13 14:03odpovědět
"...háravá fena na zádech..." bože, co je to za slovní spojení ve spojitosti s tímto albem? :-):-):-) Ne, je to krásně napsaná recenze. Album znám tam i zpět dokonale.....souhlasím a už mám jasno, co dnes vložím do přehrávače! :-) DOKONALOST!
Label:earMusic
Vydáno:Září 2012
Žánr:prog rock
Steve (h) Hogarth - singer, backing vocals, keys, percussion
Mark Kelly - keyboards
Pete Trewavas - bass guitar, backing vocals
Steve Rothery - lead & rhythm guitars
Ian Mosley - drums
1. Gaza
2. Sounds That Can't Be Made
3. Pour My Love
4. Power
5. Montreal
6. Invisible Ink
7. Lucky Man
8. The Sky above the Rain
Marillion
F.E.A.R.
Flynotes
Child In The Woods
Peste Noire
Peste Noire
Dying Passion
Skylor
Riviera Playboyz
OkoZla
Ketha
2nd Sight
Morrow
The Quiet Earth
Pando
Rites
Keep Of Kalessin
Katharsis
Óreiða
Óreiða
Wormlust
The Feral Wisdom
2. prosince proběhne v Potrvá křest nového EP pražské kapely Neuro Bats, které se jmenuje Noble Roses in the Midst of Weeds a poslechnout si ho můžete...
28.11.2023V polovině listopadu vyšla druhá deska domácí thrashmetalové kapely 1000bombs, která debutovala deskou Peace Is Dead v roce 2014. Novinka se jmenuje S...
27.11.2023V neděli v Praze zemřel jeden ze stálých členů Killing Joke, kytarista Kevin Walker zvaný Geordie.
27.11.2023Během října vyšlo nové EP domácí deathmetalové kapely Supreme Conception, které obsahuje sice jedinou, ale zato 12-minutovou skladbu The Post-Humanist...
27.11.2023Debutní album Zbojnický tanec bratislavské thrashové kapely Catastrofy vychází v gramodeskové reedici na labelu Papagájův hlasatel. Poslouchat můžete ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.