|
|
||||||||||
Pátá long-play deska německé kapely My Sleeping Karma vyšla na konci května a na první poslech by se mohlo zdát, že od nahrávek předchozích se toho mnoho nezměnilo. Album opět obsahuje několik čistě instrumentálních songů, několik meziher, hudebně jde stále o rock s větší trochou psychedelie a milá vzpomínka na hostující zpěvačku zestárla už na sedm let. Navíc MSK nejsou takoví technici jako jejich krajané Long Distance Calling, pravítko a úhloměr zapomněli kdesi hluboko v pracovním stole, ale na rozdíl od poslední desky münsterských kolegů jim nechybí zdravá zemitost a přirozený pohled na věc.
Měřeno čistě optikou racionálna by bylo snadné dojít k závěru, že všechny inspirační prameny instrumentálních rockovek (post, stoner, cokoliv...) už musely dávno vyschnout a že přijít s něčím svěžím, ať už v rámci scény nebo své vlastní diskografie, v podstatě ani nejde. Bylo by to snadné. Vedle toho ale aktuální placku „Moksha“ sjíždím poslední tak dva týdny téměř denně a pokud se oproti prvotním dojmům něco mění, tak jen stále se prohlubující závislost. Rozum proto nechme stát opodál, s tím tentokrát vystačit nelze.
Název desky Moksha je termín užívaný v hinduistických náboženstvích (známý také jako mókša či muktí) a představuje ukončení koloběhu života samsáry, který je dle hinduismu definován konceptem reinkarnace. Mókša tak představuje poznání pravé skutečnosti a dosažení jistého stavu vysvobození, jenž nemá daleko k obdobnému stavu - nirváně - který užívají budhisté. V přeneseném slova smyslu jde o svobodu, seberealizaci a sebepoznání. K dosažení mókši si můžete vybrat jednu ze tří cest - cestu oběti (karmamárga), cestu správného chování (áčáramárga) nebo cestu spojení brahma s átmanem (džňánamárga).
V čem jsou MSK jiní? Anebo lepší? Když začnu psát něco o tom, jak skvěle umí pracovat s jednoduchou repeticí a neustálým cyklením motivů, náhlými změnami rytmiky, dynamičností a spádem skladeb, namítnete, že tohle už tu bylo. Že jsou tu lepší nebo aspoň stejně dobří a budete mít samozřejmě pravdu. Dokonce nemám protiargument a ani se nebudu namáhat s jeho hledáním. Pusťte si titulní song anebo ještě lépe věc „Akasha“ a pak sami suďte, jestli je technická vytříbenost přednější jasně rozeznatelnému výrazu kapely, bravurně poskládaným kompozicím a především jejich skvělé, řeklo by se user friendly poslouchatelnosti. A tím ani v nejmenším nemyslím podbízivost nebo popovou vlezlost, na to jsou MSK dostatečně hluboko v podzemí a díky svému žánru otevření pouze menšinovému posluchačstvu.
Stejně tak by ale bylo nespravedlivé kapele upírat vynikající muzikantský vklad a především aranžérský cit. Ono totiž vypadá zcela samozřejmě, jakým způsobem se na albu pracuje s kytarami, jak přirozeně se přechází z pomalých, detailně prokreslených pasáží do částí rychlých, a jak snadno si mění štafetu rytmická sekce s kytarovou. Jenže ono to samozřejmé není ani trochu a za tím, že deska plyne se samozřejmostí nikoliv běžnou, je hromada práce a umu. Stačí se rozhlédnout po scéně a nijak složitě lze dojít k tomu, že podobných není mnoho.
Na závěr by se možná hodilo provolat něco slávy o nejlepším albu kapely, ale i přes nemalé nadšení z novinky moje největší sympatie doposud směřují k bezejmenné debutní desce, která navzdory devíti rokům stáří neztrácí ze své síly vůbec nic. „Moksha“ ale nezaostává o moc, jejích 54 minut je vystavěných a poskládaných s přehledem a pevným základem, bez přemrštěné snahy znít složitě, hrát mistrovsky a přitom možná i prázdně. Přirozenost, zdravá míra techniky, poslouchatelnost, vlastní tvář - to jsou My Sleeping Karma v roce 2015. Aktuálně můj instrumetal rock Nr. 1!
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Napalm Records
Vydáno:Květen 2015
Žánr:instrumental / psychedelic rock
Seppi - kytary
Matte - baskytara
Steffen - bicí
Norman - samply
1. Prithvi
2. Interlude 1
3. Vayu
4. Interlude 2
5. Akasha
6. Interlude 3
7. Moksha
8. Interlude 4
9. Jalam
10. Interlude 5
11. Agni
My Sleeping Karma
Evropa by mohla být první malou odpovědí na velké lidské problémy
AthanaTheos
Prophetic Era (Or How Yahveh Became the One)
Lacrimas Profundere
The Grandiose Nowhere
Oceán
Femme Fatale
Ancestors Blood
Hyperborea
Et Moriemur
Cupio Dissolvi
Assort Plastic
Akta X
Freak Kitchen
Cooking With Pagans
Asgard
Zlověstné časy
The Afghan Whigs
In Spades
Sotherion
Vermine
Domácí thrashmetalová kapela Shaark v souvislosti s vydáním avizovaného maxisinglu No Survivor zveřejnila skladbu The Last Man Standing, kterou aktuál...
25.4.2025Instrumentální progresivní kvartet Quadvium zveřejnil další singl z připravované desky Tetradōm, která vyjde 30. května u Agonia Records. Ke skladbě A...
25.4.2025Po šesti letech se vrací s dlouhohrající nahrávkou A Void Within Existence američtí blackers Abigail Williams. Album vyjde 18. července pod záštitou A...
24.4.2025Opavská post-metalová kapela Mayon bude debutovat deskou V těle a zemi na vydavatelství MetalGate, které jejich první album vydá během května na vinyl...
17.4.2025Jakkoliv je tvorba z posledních let kdysi legendárních Ministry spíše pro legraci, zatím to vypadá, že Al Jourgensen z nastoleného směru do hlubin nes...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.