|
|
||||||||||
V září roku 2015 jsem si dovolil familiárně zkrátit název této australské kapely na TTOL a dovolím si začít tam, kde jsem tehdy skončil. Minimálně pokud jde o ten dlouhý název, protože všechno ostatní je potřeba opět dostat do hlavy, trochu nad tím podumat a dát tomu všemu nějaký logický rámec. Což bude trochu problém, protože pokud jste četli moje tehdejší psaní (případně si ho připomeňte ZDE), víte, že mnoho logiky v hudbě TTOL dohledat nejde. Jejich svět představuje velmi osobitý, netradiční a posluchačsky těžko vstřebatelný pohled na post-rockový žánr, což mi tehdy přišlo povedené (hodnotil jsem vysoko) a podobný pocit mám i tentokrát. Ale popořadě...
Tři roky dělící Yield to Despair a novinku No Tether byly kromě živého hraní a sdílení pódií s ikonami žánru vyplněny i probírkou v sestavě, kde z původní čtveřice zbyli pouze bráchové Pollardovi, kteří tak byli doplněni novým kytaristou a novým bubeníkem. Vliv na hudbu nicméně neslyším, takže to berte spíš jen jako informaci a za vším dál hledejte ženu Rona Pollarda. Drobné přesuny nastaly i co se týče vydavatele, kdy původní Pelagic Records v evropském prostoru ustoupil nově příchozímu žánrovému vydavatelství Dunk! Records, kde například vydává i domácí post-rocková naděje Flash The Readies. Čistě papírová CD edice s grafikou Teo Treloara ale dál drží koncept a zůstává.
No Tether oproti předchůdci ztratilo něco málo minut hracího času, ale zcela nekompromisně pokračuje v linii těžko vstřebatelného, soustavně destruovaného zvuku. Neexistuje jasná struktura skladeb, na melodie s drobnými výjimkami zapomeňte, vývoj kompozic je zdánlivě určen náhodně momentálním rozhodnutím a nikde není psáno, že za minutu to bude stejně. Zdánlivý chaos nerad připouští jakákoliv pravidla a neustálé nervní vypětí je přirozeným důsledkem toho všeho. A současně důležitý předpoklad, aby vás hudba TTOL měla šanci oslovit.
Hranice mezi přísně řízenou improvizací a zcela neřízeným experimentem je mnohdy velmi nejasná a v titulní a zároveň poslední skladbě desky už naprosto uniká mimo jakékoliv reálno. Směs kytarového hluku, chaotických bicích, piana a nasamplovaného prostoru nabízí otázku, jestli lze něco takového zahrát dvakrát po sobě stejně, anebo zda se jedná o unikátní a těžko opakovatelný náběr ze studia. Lze se dočíst o tom, že nahrávací proces No Tether byl hodně komplikovaný, že až na výjimky (Inner Dissonance) se hodně přepracovávalo, revidovalo a to i několikrát. Po pravdě není až takový problém tomu uvěřit.
Navzdory všem těmto komplikacím a přísnému zákazu „prostě písniček“ má hudba nehudba TTOL své kouzlo – těžko vysvětlitelné přímo úměrně s tím, jak těžko lze pochopit pohnutky autorů, které je vedou tímto směrem. Směrem hlukových ploch, směrem značně nevstřícného a nesnadného posluchačského zážitku. Upřímně je třeba napsat, že No Tether není deska, kterou byste si pouštěli každý den a kterou byste si pouštěli pro radost z poslechu. Umělecká licence je v tomto případě hodně silná, ale současně i znepokojivě přitažlivá.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Lomikar / 10.12.18 17:06odpovědět
Yield to Despair bylo naprosto jedinečným a nevratným svérázem, ke kterému se těžko hledá ekvivalent. Od novinky nečekám nic menšího. Ta kapela je úkaz, snad se někdy do tý Evropy podívaj. Mimochodem ten cover je stejně jako minule trefa.
Label:Bird's Robe Records / Dunk! Records
Vydáno:Červenec 2018
Žánr:experimental post-rock
Luke Pollard - baskytara, sampler
Ben Greene - bicí, noises
Paul Briggs - kytara
Ron Pollard - piano, synths
hosté:
Jess Nyanda Moyle - zpěv (5)
James Van De Ven - trombon (6)
Jonathan Brittain - trombon (6)
Dan O'Connor - trumpeta (6)
Matt McGlynn - trumpeta (6)
1. Sublunar
2. The Alarmist
3. Cavern Ritual
4. Signal Erosion
5. Inner Dissonance
6. Binary Collapse
7. No Tether
Tangled Thoughts Of Leaving
Yield to Despair
The Scalar Process
Coagulative Matter
Laceration
Demise
Arkona (PL)
Age Of Capricorn
Maïak
A Lie We Don’t Believe Anymore
The Danse Society
Reincarnated
Susperia
Attitude
Årabrot
Of Darkness And Light
Kvelertak
Meir
Action & Tension & Space
Skåredalen Funhouse
Čad / Lahar
Čertova kovadlina / Černý svědomí (split)
Sedmý ročník Front Line Festu proběhne 28. března v pražské Modré Vopici a o den později v Brně, v klubu Melodka. Na obou akcích se můžete těšit na po...
1.2.2025Pestilence představují nového kytaristu. Stal se jím Max Blok (Alkaloid, Dark Fortress), který nahradil Rutgera van Noordenburga. Pestilence v současn...
1.2.2025Polský sólo black-metalový projekt Pusta Noc debutuje s koncepčním albem Speculo Magicas (2025), které zhudebňuje legendu šlechtice Twardowského, co z...
1.2.2025Řecká psychedelicky-rocková kapela Naxatras vydá v únoru na Evening Stars Records své nové album pojmenované lakonicky V a při té příležitosti zveřejn...
31.1.2025Finští melancholici Hanging Garden vydají pod Agonia Records 14. března nové EP The Unending. Z něj nyní coby ochutnávku pouští do světa singl se skla...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.