The 69 Eyes - Blessed Be

The 69 EyesBlessed Be

Lyriel4.4.2013
VERDIKT: Album jako lusk z těch nejtemnějších zahrad.

Kapela, též známá pod jménem Helsinki Vampires, funguje na scéně od roku 1989 a za tu dobu vydala celkem 10 alb, z nichž nejlepší z nejlepších je pro mě právě "Blessed Be".

Nevinně začínající kytara nic neprozradí, ale hlas mluví za vše. Ve chvíli, kdy jsem si album poprvé pustila, nahrnula se mi do těla vysoká úroveň emocí. Za chytlavými kytarovými riffy se skrývá nespoutaná vášeň a hlas Jyrkiho tomu dává temný strašidelný odlesk. Jeho hlas je okouzlující a ponurý a hned první skladba mě vtáhla do chodbiček, jež vedou právě k dosažení naprostého uspokojení. Skladby jsou pomalejší, nejedná se o žádné řežby, a to je právě to, co ve mně graduje nespoutanou vášeň. Kapela mě lehce vyzívá ke srovnání s The Sisters of Mercy, možná proto, že hlasy Jyrkiho a Andrewa Eldritcha jsou si nápadně podobné. Další interpret, se kterým je Jyrkiho hlas v některých chvílích lehce srovnatelný, je Elvis Presley. Možná i tam je možno hledat příčinu občasné žánrové nálepky goth´n´roll.

Mezi skladby, které musím na albu vyzdvihnout, určitě patří "Velvet Touch". Pomalá zlověstná skladba, ve které oceňuji umučený hlas frontmana; z části stejně temný jako kdykoliv před tím, ale  místy rockově laděný. "Sleeping With Lions" je další ze skladeb, které patří na tomto albu mezi mé oblíbené. Působí veseleji, neutahaně a melodie je opravdu vynikající. Na celém albu je nejlepší částí právě jeho střed.

Unikátní je nejen Jyrkiho hlas, ale jistý podíl na úspěchu tohoto alba má také producent a klávesista, Johnny Lee Michaels, který dodává skladbám (právě prostřednictvím kláves) jemný podklad. V některých chvílích zní Jyrkiho hlas až romanticky. "Stolen Season" je zpočátku celkem utahaná skladba, ale s přibývajícími poslechy doznává naplnění i její smysl a její pozice v tracklistu se stává jistější. Díky tajemnému hlasu, který zůstává ve všech písních vesměs stejný, se vám možná všechny skladby snadno slijí dohromady, ale i na "Blessed Be" jde hledat a následně nacházet; například chorály, dávající skladbám parádní podklad.

Ti, kteří mají rádi melancholické melodie a při jejich poslechu se jim představy hrnou do spleti zla a všemožných úchylek, si přijdou na své.