|
|
||||||||||
Bruce Soord je pilný chlapík. Se svou domovskou kapelou The Pineapple Thief vydává už jedenáctou desku, a to se její historie začala psát až v roce 1999. Spočítejte si to. K tomu připočtěme fakt, že první tři desky ukutil sám a teprve až s albem 10 Stories Down (2005) se začalo mluvit o regulérní kapele. Připočtěme i spolupráci s Jonasem Renksem (Katatonia) a jejich projekt Wisdom of Crowds, kterému stejnojmenná deska vyšla v roce 2013. A připočtěme klidně i sólovou, o dva roky mladší desku nazvanou jednoduše Bruce Soord, a plejádu živáků, EPček a kompilaček domovské kapely. Je toho dost.
TPT si prošli zajímavou cestou, na které neměli nic zadarmo a vše si museli odpracovat. První alba zaznamenala jen malý ohlas a jistý zlom nastal až v roce 2008, kdy se upisují vyhlášenému vydavateli KScope a vydávají album Tightly Unwound. S větším vydavatelem v zádech, s narůstajícím počtem fanoušků a s ustáleným zvukem v pozici hořkosladkého, poklidného rocku přichází i nové možnosti a výzvy. V roce 2009 jedou tour společně s Riverside, na desku Someone Here Is Missing (2010) jim tvoří artwork věhlasný Storm Thorgerson (Pink Floyd), album All The Wars (2012) zahrnuje angažmá komorního orchestru a sborů. V roce 2013 pak má možnost si TPT vychutnat živě i domácí fanoušek na festivalu Beseda u bigbítu.
Celý tenhle růst kapely, jak je popsán výše, byl pozvolný, album od alba, rok od roku. Podle mě ani není žádným tajemstvím, že Bruce Soord a The Pineapple Thief obecně nejsou prvoligoví tahouni ani ztělesnění současného prog rocku, ke kterému bývají řazeni, přestože mnoho skutečně progresívních prvků v jejich tvorbě dohledat nelze. V současné době se zdá, že TPT si našli svou pozici v příjemně melodickém, na první pohled nevýbojném rocku, s nádechem melancholie a pomalu se plížícího životního smutku. Je to málo? Záleží na tom...
... záleží na tom, s jakým očekáváním k nim přistoupíte a s čím budete srovnávat. Je jasné, že čelo pelotonu patří jiným a pozice Porcupine Tree, sólového Stevena Wilsona, Riverside, svým způsobem i Anathemy, k jejímuž zvuku se TPT občas taky blíží (Where We Stood a další), je silnější a že tahle kapela těm před ní vykrývá záda. A nejen to, občas po nich celkem okatě pokukuje. Na druhou stranu to, co TPT dělají, dělají s přehledem a velmi slušně.
TPT mají skutečný cit pro jemnou melodii a tomu uzpůsobené aranžmá. Jejich zvuk toho obsahuje hodně, ale nic nevyčnívá - klávesy jsou subtilně jednoduché, bicí víc hladí, než nakopávají, akustické kytary nezní pateticky a vše plyne vyrovnaně a harmonicky. Přidanou hodnotou jsou skvěle provedené gradace (No Man’s Land), zakomponování ostřejších pasáží (Tear You Up, Take Your Shot) a fakt, že kvalita je rozprostřena úměrně do celé desky, bez hluchých a prázdných míst. Vedle toho ale nikdy nebudete mít pocit, že slyšíte něco neobyčejného a skutečně silného, a album jako takové se vždy bude tvářit nejvíc jako skromný, naslouchající společník.
A právě někde tam hledám jeho největší sílu, protože onu skromnost by šlo snadno překřičet tím, že bicí nahrál Gavin Harrison (snad netřeba...), že skladbu Fend for Yourself úžasně klarinetem podpořil John Helliwell, a že nevím co ještě. Nic takového. Album si hraje svou bez ohledu na jména a potenciál, který by z nich šel vytěžit. Zcela proti trendu bylo přistoupeno i k masteru desky, který si odnesl hodně dynamického rozsahu a zní skutečně krásně, i když to ocení jen hrstka. Jak píšu někde nahoře, The Pineapple Thief nejsou tahouni a jejich muzika se nesnaží přepsat žádnou učebnici. Ale to, co dělají, dělají s přehledem a velmi slušně.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
-Ruadek- / 7.9.16 11:21odpovědět
První deska PT co mě ukrutně nudila. A fakt jsem se snažil, nešlo to.
Label:KScope
Vydáno:Srpen 2016
Žánr:prog rock
Bruce Soord – zpěv, katara, kompozice
Jon Sykes - baskytara
Steve Kitch - klávesové nástroje
hosté:
Gavin Harrison - bicí
John Helliwell - klarinet
Geoffrey Richardson - aranže (3)
1. In Exile
2. No Man's Land
3. Tear You Up
4. That Shore
5. Take Your Shot
6. Fend for Yourself
7. The Final Thing On My Mind
8. Where We Stood
The Pineapple Thief
Versions Of The Truth
The Pineapple Thief v Brně
9.9.17, Brno, klub Melodka
Khôrada
Salt
We Stood Like Kings
USA 1982
October Falls
A Collapse Of Faith
Disharmonic Orchestra
Fear Of Angst
Uranium
An Exacting Punishment
Ex Deo
Romulus
Bazöoka
Toxic Warriors
Winds
The Imaginary Direction Of Time
Decrepit Birth
Axis Mundi
Na gramodesce vyšla zatím poslední deska kapely Ramchat pojmenovaná Krveľ, a to v limitovaném počtu sta kusů. Všehny jsou ručně číslované, vylisované ...
29.9.2023Pravě dnes vychází díky Bizarre Leprous Production a Monkey Puss Productions MCD navrátilců Disfigured Corpse s názvem "Sick World MMXXIII".
29.9.2023Norští raraši Aeternus vydají v říjnu následovníka pět let staré Heathen. Novinka ponese název Philosopher a vydá ji Agonia Records 17. října.
28.9.2023Brněnská deathmetalová kapela Vanguard po více jak čtyřech letech vydává novou desku, která se bude jmenovat III: Pyrrhic Sequence a kterou 2. prosinc...
25.9.2023Na PHR vychází ve vinylové reedici album Life And Death (původně 1997) HC-metalové bratislavské kapely Testimony. Slyšte ZDE a kupujte ZDE, bližší inf...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.