|
|
||||||||||
Bruce Soord je pilný chlapík. Se svou domovskou kapelou The Pineapple Thief vydává už jedenáctou desku, a to se její historie začala psát až v roce 1999. Spočítejte si to. K tomu připočtěme fakt, že první tři desky ukutil sám a teprve až s albem 10 Stories Down (2005) se začalo mluvit o regulérní kapele. Připočtěme i spolupráci s Jonasem Renksem (Katatonia) a jejich projekt Wisdom of Crowds, kterému stejnojmenná deska vyšla v roce 2013. A připočtěme klidně i sólovou, o dva roky mladší desku nazvanou jednoduše Bruce Soord, a plejádu živáků, EPček a kompilaček domovské kapely. Je toho dost.
TPT si prošli zajímavou cestou, na které neměli nic zadarmo a vše si museli odpracovat. První alba zaznamenala jen malý ohlas a jistý zlom nastal až v roce 2008, kdy se upisují vyhlášenému vydavateli KScope a vydávají album Tightly Unwound. S větším vydavatelem v zádech, s narůstajícím počtem fanoušků a s ustáleným zvukem v pozici hořkosladkého, poklidného rocku přichází i nové možnosti a výzvy. V roce 2009 jedou tour společně s Riverside, na desku Someone Here Is Missing (2010) jim tvoří artwork věhlasný Storm Thorgerson (Pink Floyd), album All The Wars (2012) zahrnuje angažmá komorního orchestru a sborů. V roce 2013 pak má možnost si TPT vychutnat živě i domácí fanoušek na festivalu Beseda u bigbítu.
Celý tenhle růst kapely, jak je popsán výše, byl pozvolný, album od alba, rok od roku. Podle mě ani není žádným tajemstvím, že Bruce Soord a The Pineapple Thief obecně nejsou prvoligoví tahouni ani ztělesnění současného prog rocku, ke kterému bývají řazeni, přestože mnoho skutečně progresívních prvků v jejich tvorbě dohledat nelze. V současné době se zdá, že TPT si našli svou pozici v příjemně melodickém, na první pohled nevýbojném rocku, s nádechem melancholie a pomalu se plížícího životního smutku. Je to málo? Záleží na tom...
... záleží na tom, s jakým očekáváním k nim přistoupíte a s čím budete srovnávat. Je jasné, že čelo pelotonu patří jiným a pozice Porcupine Tree, sólového Stevena Wilsona, Riverside, svým způsobem i Anathemy, k jejímuž zvuku se TPT občas taky blíží (Where We Stood a další), je silnější a že tahle kapela těm před ní vykrývá záda. A nejen to, občas po nich celkem okatě pokukuje. Na druhou stranu to, co TPT dělají, dělají s přehledem a velmi slušně.
TPT mají skutečný cit pro jemnou melodii a tomu uzpůsobené aranžmá. Jejich zvuk toho obsahuje hodně, ale nic nevyčnívá - klávesy jsou subtilně jednoduché, bicí víc hladí, než nakopávají, akustické kytary nezní pateticky a vše plyne vyrovnaně a harmonicky. Přidanou hodnotou jsou skvěle provedené gradace (No Man’s Land), zakomponování ostřejších pasáží (Tear You Up, Take Your Shot) a fakt, že kvalita je rozprostřena úměrně do celé desky, bez hluchých a prázdných míst. Vedle toho ale nikdy nebudete mít pocit, že slyšíte něco neobyčejného a skutečně silného, a album jako takové se vždy bude tvářit nejvíc jako skromný, naslouchající společník.
A právě někde tam hledám jeho největší sílu, protože onu skromnost by šlo snadno překřičet tím, že bicí nahrál Gavin Harrison (snad netřeba...), že skladbu Fend for Yourself úžasně klarinetem podpořil John Helliwell, a že nevím co ještě. Nic takového. Album si hraje svou bez ohledu na jména a potenciál, který by z nich šel vytěžit. Zcela proti trendu bylo přistoupeno i k masteru desky, který si odnesl hodně dynamického rozsahu a zní skutečně krásně, i když to ocení jen hrstka. Jak píšu někde nahoře, The Pineapple Thief nejsou tahouni a jejich muzika se nesnaží přepsat žádnou učebnici. Ale to, co dělají, dělají s přehledem a velmi slušně.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
-Ruadek- / 7.9.16 11:21odpovědět
První deska PT co mě ukrutně nudila. A fakt jsem se snažil, nešlo to.
Label:KScope
Vydáno:Srpen 2016
Žánr:prog rock
Bruce Soord – zpěv, katara, kompozice
Jon Sykes - baskytara
Steve Kitch - klávesové nástroje
hosté:
Gavin Harrison - bicí
John Helliwell - klarinet
Geoffrey Richardson - aranže (3)
1. In Exile
2. No Man's Land
3. Tear You Up
4. That Shore
5. Take Your Shot
6. Fend for Yourself
7. The Final Thing On My Mind
8. Where We Stood
The Pineapple Thief
Versions Of The Truth
The Pineapple Thief v Brně
9.9.17, Brno, klub Melodka
Jig-Ai
Rising Sun Carnage
The CNK
Révisionnisme
Wolvennest
Temple
Satias
Onus Umbrae (EP)
Ministry
Filth Pig
Satyrasis
...of the Dead
Anathema
Falling Deeper
Big Boss
Collection of Black Roses / Sbírka černých růží
Lowercase Noises
This Is For Our Sins
Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
12.4.2024Pestilence zveřejnili druhý singl ze své připravované best of the best desky Levels of Perception, která vychází 26. dubna u Agonia Records. Skladbu S...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.