|
|
||||||||||

Nové jméno a nová deska. Jde o moje první setkání s Unaffected Evolution, ačkoliv fungují už devět let, ale aktuální album „Stumps“ je nejen nové, ale i první, takže leccos lze snadno pochopit. Přiznám se, že hned takhle zkraje roku nemám příliš sil zkoumat, co všechno se během těch devíti let odehrálo a jestli se náhodou nejedná o klasický český příběh s personálními výměnami natolik složitými, že z původní sestavy zbyla už jen zkušebna. Studium historie nechávám na každém z vás. Pro mě je teď důležitá přítomnost, devět skladeb a jejich pětatřicet minut - námětů k úvahám je na téhle desce totiž dost.

Pro ty z vás, kteří jsou podobně věci neznalí jako já, bych měl začít žánrovou ruletou, ale už tady narazíme na první problém. Unaffected Evolution nehrají jednoduše a už vůbec ne žánrově jednoznačně. Prog metal? Metalcore? Emíčko? Nu metal? Melodika? Rap metal? Na desce je všechno a možná ještě o něco víc, až se jednomu nechce věřit, jak se to do těch pětatřiceti minut vešlo. A vešlo, světe div se.
Základ jejich tvorby bych zasadil do metalcorového kontextu, s typickou stavbou kytarových riffů, s potrhanou a nejednoznačnou rytmikou a nějakou tou strunou navíc. Podobný přístup se občas zvrhne v trochu nesourodý chaos (Erasure), ale většinou slouží jako živná půda pro roubování melodičtějších pasáží, které můžeme nasměrovat kamsi do emo-coru, možná k melodickému metalu moderního střihu, ale určitě ne - jak se řadě žánrových kapel často stává - k ubrečeným limonádám pro citově labilní mládež. Právě v této míře „dobrého vkusu“ se ani nechce věřit, že tahle kapela teprve debutuje.
Všechno zmíněné by ale mohlo být zcela všední a velmi snadno zaměnitelné s hromadou podobné produkce, nebýt tří vrcholně potěšitelných skutečností, které spolu do značné míry souvisejí. Jde především o studiovou / aranžérskou práci, respektující nároky na současnou tvrdě-kytarovou produkci, výborně nahallované vokální pasáže a zmáknuté klávesové / synťákové stopy. Tenhle trojlístek ve spojitosti s metalovým extrémem uniká kamsi za rámec české scény a jedná se o podobné překvapení, jaké se podařilo před dvěma lety The Vacant Eyes s deskou „Spheres“; i když jiným způsobem. Především pak pěvecké linky jsou provedené natolik přesvědčivě (včetně angličtiny), vrstevnatě a propracovaně, že se až jeden ptá, jestli mezi výstupem ze studia a živou prezentací nebude ležet propast. V mnoha ohledech mě pak právě u zpěvů napadá srovnání s Crazy Town (PreVoid nebo Nova), ale na rozdíl od amerických idolů Unaffected Evolution nesklouzávají k patosu a zachovávají si zdravou míru tvrdosti.
Právě ona výrazová a skladatelská jistota mě v kontextu debutní desky překvapuje, při vědomí domácí kapely dvojnásob. Album „Stumps“ na celé své hrací ploše působí velmi přesvědčivě, dravě, s vyváženým poměrem tvrdých, melodických a výjimečně i disharmonických pasáží, přiměřenou žánrovou otevřeností a výbornou elektronickou složkou.
Negativa? Slyším dvě, obě spolu souvisejí a jsou bohužel naprosto zásadní. Tím prvním je vzácně nepovedený zvuk bicích (hlavně bubnů a především virblu, který zní jak plastikový kanystr) a jejich nesmyslné vytažení v mixu. Tím druhým post-produkce a především mastering, jehož autor (Jaroslav Lukač) nahrávku rozsekal natolik zásadně, že ji učinil prakticky neposlouchatelnou. A to na jakémkoliv reprodukčním zařízení, kapesním přehrávátkem počínaje a domácím hi-fi systémem konče. Už jsem slyšel hodně, dokonce i dynamicky fakt hrozných věcí, ale tohle je extrém, který lze bez přehánění označit za zločin proti hudbě a mistra Lukače odeslat na seznam nebezpečných osob. Studio Negativ Tunes bych bez pardonu odpojil od elektřiny.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Pilous / 15.1.16 18:11odpovědět
pánové nevím z jakého křídla jste a opravdu nevím kdo vás vůbec oprávnil k samotné recenzi ?? jste zaujatí sorry a měl bych tu napsat že nemáte ponětí jak má vypadat dobrý zvuk !!
Jirka D. / 15.1.16 19:07odpovědět
Ve vší možné úctě - raději než tohle tak raději nepiš nic. Prospěješ sám sobě.
Sarapis / 13.1.16 21:39odpovědět
Dle ukázky mám jasno. Škrčí to, skřípe to, i když je volume na minimum. Klasické příznaky, Jirka diagnózu vystihl přesně. Na čísla a křivky v této problematice moc nedám, ale tady se to bohužel s masteringem dost přepísklo. Ale když to někomu nevadí, je to jeho věc.
Pilous / 13.1.16 13:57odpovědět
Myslím že to opravdu zvukově není až tak jak tu p.Jirko D.píšete.škoda že jen vaše slova nemůžou být potrestána např.50 ranami na holou,protože by jste měl zadek modrej a to myslím vážně :-( vyndejte si ty předměty z uší !!
UE / 13.1.16 11:00odpovědět
Velice děkujeme za slova chvály, moc nás to potěšilo. Co se týče zvuku, tady musíme říct, že jako kapela jsme byli s výsledkem spokojeni. V rámci daných možností Jaro odvedl velký kus práce a my jsme mu jí rozhodně neulehčovali. Výsledek samozřejmě může být vždy lepší, každý má jiné ucho a debaty na téma zvuku můžou být i nekonečné.
Sachet999 / 13.1.16 7:44odpovědět
nj, echoes - recenze samá chvála, chvála, chvála, ale po audiofilním rozboru šup tam průměrnejch 65% :-D Když to trochu přeženu , část zdejší redakce neposlouchá "hudbu", ale "zvuk" :-D Jinak to album mě celkem vyrazilo dech, kluky už pár let znám a ten posun je neskutečnej (včetně živáků)...
Jirka D. / 13.1.16 8:14odpovědět
65 % je hodně :) Nebýt toho zvuku (je fakt katastrofální), s chutí bych přidal 10 až 15 bobříků, protože ta deska je hudebně skutečně výborná a velmi přesvědčivá. Koho zvuk nezajímá, poslední odstavec si musí odmyslet :)
Label:vlastní vydání
Vydáno:Listopad 2015
Žánr:metalcore / prog metal / emo-core
Libor "Zapha" Zajpt - hlas
Vladimír "Lee" Šolín - bicí
Tomáš "Tomik" Slavětínský - baskytara
Tomáš Podpora - kytary
Tomáš Motyčka - kytary
David "Dave" Tichý - klávesy, synth
1. ONE
2. Chicken
3. Stumps
4. Erasure
5. Sticker
6. PreVoid
7. Wedding
8. Nova
9. Space

Unaffected Evolution // Zapha
Člověk se musí na moment zastavit, aby o sobě mohl přemýšlet

Lunar Chamber
Shambhallic Vibrations (EP)

The Halo Effect
Days of the Lost

Dead Man's Eyes
Words Of Prey

Autumn's Dawn
Gone

Dagoba
Post Mortem Nihil Est

Umbrtka
V dešti mech

Diphteria
The Human Exuberance

Loren Nerell
The Gong Prophet

Consciousness Removal Project
The Last Season

Merrimack
Of Grace and Gravity
Brněnská cyber-punková kapela Plague Called Humanity po dlouhých šesti letech přichází s novou muzikou, a to singlem Obey. V podobě videoklipu můžete ...
28.11.2025Domácí elektro-metalová kapela Mean Messiah zveřejnila nový singl Death Is On My Side, ke kterému pod režijním vedením Pavla Monroe Kohouta vznikl i v...
27.11.2025Americké death metalové trio Malefic Throne streamuje svůj debut The Conquering Darkness, který vychází 28. listopadu u Agonia Records. Poslechnout si...
25.11.2025Legendární Pestilence přivítali nového basáka. Stal jsem jim Dario Rudić (Inceptor, Firmament), který nahradil Roela Källera.
24.11.2025Kopřivnická atmo-sludge/post-metalová kapela Archetyp v těchto dnech vydává svou novou desku Bardo, na které najdete šestici koncepčně propojených skl...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.