Enslaved - RIITIIR

EnslavedRIITIIR

Bodin29.11.2012
Zdroj: CD (NB 2932-2)
Posloucháno na: PC - Logitech Speaker System Z523, reproduktory 2.1, výkon 40W RMS, 48Hz až 20kHz
VERDIKT: Vyspělost, originalita, progrese. U Enslaved zásadní věci a pravidla. S albem RIITIIR se nebudete nudit.

Bergen. Město na východním pobřeží Norska, kde prší průměrně 235 dní v roce. Přístav s nábřežím Bryggen, ale i místními kluby a bohatou hudební základnou, odkud pocházejí kapely různých žánrů... Mezi nimi jsou i respektovaní Enslaved.

Enslaved jsem začal poslouchat od split alba Hordanes Land s kultovními Emperor a vždy jsem jejich hudební pouť sledoval se zvýšenou pozorností. Od Hordanes Land uplynulo již  neuvěřitelných 20 let a tito norští Vikingové nám naservírovali své aktuální album "RIITIIR".

Jako skoro každé druhé album Enslaved, není "RIITIIR" v žádném případě snadné na poslech a člověk si musí na podobnou hudbu udělat chvilku klidu, aby se mu album dostalo pod kůži, nebo taky ne.  Když jsem poprvé tohle album poslouchal, měl jsem potíže více proniknout do skladeb, ale nevzdával jsem to a s opakovaným poslechem musím uznat, že Enslaved opět vydali desku, ze které je cítit obrovská vyspělost, hráčský um a snaha posunout znovu svou hranici o něco dál.

"Vím, že bude jiný život, obětuji proto zbytky minulosti a vykročím na vlastní pěst k věčnosti. Iluze již nejsou potřeba"

Skladby na albu "RIITIIR" obsahují mnoho zajímavých riffů a variant, které vytvářejí během celé nahrávky speciální nálady. Přibylo mnoho progresivních částí, ale i chytlavých refrénů. Oproti minulé tvorbě se zvýšily délky skladeb, které mají v průměru osm minut. Další věc, kterou bych rád vyzdvihnul, jsou vynikající čisté zpěvy, které mají na starosti pánové Grutle a Herbrant. Troufám si tvrdit, že zatím asi nejlepší, které jsem u Enslaved doposud slyšel. Kapela našla tu správnou rovnováhu mezi progresivními a experimentálními částmi, které dodaly skladbám nové struktury. Rozepisovat jednotlivé skladby opět nehodlám, každý si najděte tu svou oblíbenou. Jsem rád, že se Enslaved tak trochu navrátili ke stylu refrén a riff, které byly k slyšení již na předchozích albech.

Enslaved si nikdy nenechali mluvit do své tvorby a proto na každém dalším albu najdeme něco nového a jiného. Velmi silná deska - jak jsme u těchto Vikingů zvyklí - a já se rád budu k "RIITIIR" vracet a stále objevovat nepoznané.

Bodin / 30.11.12 9:58

Ta recenze je opravdu špatná a kritiku přijímám. Takhle opravdu neměla vyjít...

Honza K. / 30.11.12 15:48odpovědět

Deliverance: Jó, o Axiomě už jsme kdysi vedli debatu ještě na innu:) Nevím co mají proti Axiomě ostatní, mě akorát příjde nemastná neslaná a novátorské prvky na ní nenacházím. Naopak Vertebrae má šťávu a je supr. Takže to máme úplně naopak...no co už.. A recka? Normál...já se teda na tuto desku taky chystám něco napsat, takže kamenem nehodím ani za nic:)

Bodin / 30.11.12 9:58odpovědět

Deliverance / 30.11.12 7:09odpovědět

Dodneška nechápu co má tolikero lidí proti Axiomě... Nebyl bych daleko od pravdy, kdybych řekl, že Axioma je má snad nejposlouchanější deska vůbec... Plná božích nápadů (svého času u Enslaved novátorských), se skvělým zvukem, nepřístupná a zároveň tak lehká... I dnes bych jí napálil plných 100%. Naopak vychvalovaná Vertebrae je dost krkolomná a nezáživná, člověk aby se prodíral než najde výbornou pasáž... Ale jen můj dojem. K Riittiir zatím nechci psát unáhlená slova. Stoprocentní jako Axioma není, songy 5, 7 a 8 mě nudí, ale jinak rozestavěný styl posledních desek dotahují k dokonalosti. Třeba taková Roots of the Mountain je šperk. Larsenovy vokály jsou na celém albu parádní, naopak Grutle už to možná občas až přehání. Jelikož jsem vlastníkem originálek jak Axiomy, tak i Riitiir, tak jako výrazné negativum musím zmínit grafické zpracování desek. Hezký přední obrázek a čau nazdar. Obě desky jsem si koupil v digi verzích, takže ne v těch klasických, obvykle chudých jewel a čekal jsem od toho trochu víc, no. A dovolte mi dodat i to, že tahle recenze se opravdu nepovedla. Dlouho jsem nečetl takový žblept, recenzí bych to určitě nenazval.

Honza K. / 29.11.12 19:09odpovědět

Musím říct, že po slabším Axioma.... opět Enslaved v plné síle! Parádní deska plná nálad, pěkných popěvků a rafinovaně zašitých vychytávek zahraných s naprostou lehkostí. Ještě bych si to chtěl párkrát poslechnout v úplném klidu, ale myslím že těch 90% si to u mě vyslouží. Přece si ta procenta nevezmu do hrobu, no ne??

Jirka D. / 29.11.12 12:50odpovědět

Zatím jsem snad nezaznamenal nějakou negativní reakci. Na nové Enslaved se odevšad snáší chvalozpěvy a ovace a ať už se na album dívám z jakékoliv perspektivy, ta kvalita tam prostě je. Nahrát tohle česká kapela, poserem se z toho tady všichni. Odér starších Opeth mi nikterak nevadí, hlavně asi proto, že Opeth jsou už zase někde zcela jinde a Enslaved tak dali dohromady jen dobrou desku, která zapadá do mozaiky dnešní doby, ale nadčasovost a vizionářství tam nenajdete. Prostě kvalita, nikoliv genialita. 80 %