Khonsu - Anomalia

KhonsuAnomalia

Ruadek16.12.2012
Zdroj: mp3 (320kbps)
Posloucháno na: Ipod / Koss Porta Pro
VERDIKT: Khonsu jsou divokou kartou, tak pestrobarevnou, až přechází zrak. Rozverná metalová deska, která dýchá vlastním životem a jen tak se neoposlouchá. Jedno z hodně příjemných překvapení okolo severského černého kovu.

Khonsu je relativně nová kapela, které též můžeme říkat projekt jednoho člověka. Tím pánem je S. Grønbech a opravdu rád se skrývá za maskou, sešívanou hrubým stehem. Pod maskou se zde skrývá i druhé jméno, tentokrát známější: Thebon. Oba pány úzce provazuje spolupráce s Keep Of Kalessin a to je jednou z hlavních věcí, kterou musíte vzít v potaz, pokud půjdete do poslechu této věci. Názory na tvorbu Keep Of Kalessin se různí – ve svých počátcích to byla skutečně black metalová veličina, plná hvězdných jmen. Dnes hraje líbivý melodický death - black metal, občas trochu emigrující do vod heavy metalu. Zásadní okolo Khonsu a Keep Of Kalessin ovšem je EP z roku 2003 druhých zmiňovaných, Reclaim. Mozek Khonsu byl spoluautorem tohoto počinu, který byl zdaleka nejhvězdnějším ve své době: Attila Csihar (Mayhem) za mikrofonem, Obsidian Claw (Keep Of Kalessin) kytary a Frost (Satyricon, 1349) za škopky. A právě teď přichází jeden z hlavních mozků tohoto EP se svým plnohodnotným albem.

Anomalia je deska plná výrazných momentů a neméně příjemných překvapení. Je to plně dospělý počin vyzrálého muzikanta, který si ku pomoci přizval pouze Thebona za mikrofon. Všechny nástroje si vzal na starosti sám. Různorodost je výraz, který album definuje nejlépe. Khonsu vytvořili velmi hravý debut, baví je experimentovat s různými styly a přitom mít ucelený zvuk s jasně danými mantinely. Ačkoli to zní opravdu hodně podobně jako Keep Of Kalessin (v období Kolossus), je to podstatně více progresivní, experimentální a odvážné. Cítím tu jak jasný odkaz na Bathory (období Hammerheart a Twilight Of The Gods), tak cílení na gothic metalovou scénu (vkusně použité klávesy a atmosféra). Je to ale i industriální nebo velmi divoce black metalové. Skladby mají hodně zajímavý vnitřní život a napětí. Ačkoli by se mohlo zdát, že S. Grønbech se snažil vyhovět každému a proto nacpal na desku mnoho stylů, není to tak. Dílo je nesmírně kompaktní a dokonale funguje. Na ploše jedné hodiny umí představit všechny své polohy zcela jedinečným způsobem. Odvažuji se prohlásit, že takhle silná a barvitá deska tu už dlouho nebyla.

Nakonec nezbývá než toto dílo vřele doporučit. Je studeně industriální, odvážné a zároveň hravé. Plné ostrých hran i vyklidněných, zasněných pasáží. Po všech stránkách metalové a divoké.

Khonsu byl bůh starověkého Egypta, hodně asociovaný s měsícem. Jeho jméno znamenalo „cestovatel“ – znázorňovalo cestující měsíc po noční obloze. Khonsu byl též označován jako „Greatest God of the Great Gods". Podílel se na vzniku vesmíru, kdy jako had oplodnil kosmické vejce. Členové Khonsu svou stylizací vypadají podobně jako znázornění tohoto boha na kresbách (ptačí hlava).