|
|
||||||||||
Kdo zná Švédy Pain Of Salvation, jistě mu bude povědomé jméno jejich bývalého člena Kristoffera Gildenlöwa. Tento nadaný tvůrce hlavnímu lodivodovi, svému bratrovi, ukázal záda už před cca deseti lety a je víceméně svobodným umělcem. Pro mě je rozhodně sympatičtější svým nenuceným zamyšleným prog projevem než řekněme posledních deset let Pain Of Salvation. Kristoffer není neumětel ve stínu. Kromě komponování je i schopným multiinstrumentalistou a velmi slušným vokalistou, což snadno dokazuje v časově kratičkých útržcích hudby poskládaných do celého poklidného kompletu The Rain. Možná by bylo trefnější označení sbírka motivů nebo střípků filmové hudby pro nějaký zahloubaný, depresivní, propršený, černobílý, nízkorozpočtový snímek.
Album je zkrátka skládanka pomalých tesknivých minimalistických písní se silným podtextem. Emoce a hudbu jakoby stvořil pozorný posluchač zvuků přírody a nitra člověka. Po bouřce pomalu odeznívají poslední hromy ve zvětšujících se dálavách. Utichající pleskot kapek, trhání oblaků a prosvítání prvních nesmělých hřejivých paprsků se plíží k posluchačově kůži, kde rozhodně nějak působí, dle naturelu příjemce. Tklivost a upřímnost bezprostředního pomalého projevu zanechává důrazné otisky. Jakmile je do konceptu decentně gradujících emocí zapojena ve vokálním duetu i hostující Anne, je vymalováno a něha a porozumění může propuknout naplno.
Kristoffer se nebojí modelovat mnohohlasy a sbory, které načrtávají uhrančivé poklidné deklamace, čerpající ve staré hudbě, aby celek mohl tu a tam tlumeně rockově vyvřít a co nejdříve zmlknout. Dominance klidu a niterností je zdůrazněna i kratičkými vsuvkami a mezihrami mezi jednotlivými skladbami. Předěly jsou většinou akustické klavírní či kytarové s minimem elektriky, ostatně jako drtivá plocha alba. Mozek tohoto klidného snového divadla si nepotrpí na rozmáchlá gesta, spíše domalovává klidné nevyřčené plíživé strachy a k tomu mu jest nápomocen klavír a jeho sametový vokál podaný v jedinečné osobní procítěné rovině.
Dalším výrazným prvkem jsou smyčcové party. Tak odlišně obyčejné od zbytku prog rocku a symfo metalu. Zde vše začíná na hlinitém podkladu a pokračuje přes dřeň a podstatu projevu nástrojů. Přestože se jedná stále o poklidnou hudbu, nemůže být řeč o vatě, nudě a vlečení se. Gildenlöw stále sám sebe důsledně nabádá k funkční variabilitě. V momentech, kdy emočně i hudebně přitlačí, dokáže i naléhavě tesknivá hudba dojít svému distingovanému vrcholu, přijmete-li svoji roli v této tragédii. Zvláště když v protikladu o kousek dál přichází absolutní niternost a minimalistický hudební doprovod. Mohl by to být kýč, ale na The Rain většinou hudba vyznívá dobře a vyhýbá se proláklinám zbytečnosti.
Někdy je klidu a závažnosti příliš, ale síla udržet posluchače zhypnotizovaného je vyvolávána dostatečně uhrančivě. A kdyby silnější média odolala, na albu se nachází pár vytrhnutí z kontextu, třeba drásavá jižanská otrokářská tryzna plná těžkého utrpení, hnisajících oděrek od okovů a olézajících ztvrdlých mozolů, navlhlých vlezlým hustým mrholením. Pro překonání příkoří a trnitého osudu je právě podávaná hudba to nejlepší léčivo, na které nepotřebujete papír. A to že jest užíváno lidmi, je správním orgánům neodhalitelné, neb tady se pohybujeme ve zcela minoritních hudebních mantinelech, mimo hlavní proudy posluchačské pozornosti.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Ruadek / 7.10.16 8:16odpovědět
Chci připomenout důležitý detail, že koncept desky je o průběhu a podstatě Alzheimerovy choroby. I proto se obal záměrně rozpadá a portrét mlží. Sám za sebe jsem desku poslouchal s velkým zaujetím, je ale příliš smutná, končící pohřbem, než abych ji snesl slyšet vícekrát... i tak ale nebývale zdařilé dílo. 80%
Label:Melodic Revolution Records
Vydáno:Duben 2016
Žánr:prog rock
Kristoffer Gildenlöw - all instruments, vocal
Fredrik Hermansson - piano
Lars Erik Asp - drums
Paul Coenradie - guitar
Anne Bakker - violin, vocal
Maaike Peterse - cello
1. After The Rain pt. II
2. Holding On pt. I
3. Seeking The Sun pt. I
4. Seeking The Sun pt. II
5. Worthy
6. Holding On pt. II
7. See it All
8. Peripheral Memory
9. Breathe In, Breathe Out
10. In the Evening
11. It Was Me
12. Drizzle
13. She
14. All For You
15. The Funeral pt. I
16. The Funeral pt. II
Krisiun
Scourge Of The Enthroned
Then Comes Silence
Machine
Monolith
Mountain
Sabled Sun
2149
XIII. Století
Werewolf
Funebrarum
The Sleep Of Morbid Dreams
Emptiness
Vide
Dead Can Dance
Dionysus
Nahum
The Gates Are Open
Zvíře jménem Podzim
Září
Ty Segall
Freedom’s Goblin
Francouzská náladovka Alcest zveřejnila nový singl s názvem Flamme Jumelle, ke kterému vznikl i videoklip. Skladba se objeví na chystaném albu Les Cha...
26.4.2024Nová deska The Way Forward kapely Black Tusk je aktuálně celá k poslechu, klikejte SEM.
24.4.202417. května vyjde páté řadové album pražských retropsychedeliků pojmenované Weird In A Weird Way. Křest proběhne 24. 5. v Praze (Kasárna Karlín) a den ...
24.4.2024Psychedeličtí prog/blackers Hail Spirit Noir vydají 28. června u Agonia Records své páté dlouhohrající album, pojmenované Fossil Gardens. V současné c...
21.4.2024Pražské metalové vydavatelství a čím dál aktivnější nakladatelství MetalGate ohlašuje další knižní titul, kterým se na konci dubna stane kniha americk...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.