|
|
||||||||||

Michaela Kocába můžeme bez přehánění označit za jednu z největších legend české hudební scény. V druhé polovině sedmdesátých let stál u zrodu kultovní formace Pražský výběr, která se od svých jazz-rockových počátků, prezentovaných na albu Žízeň, brzy posunula k osobité, nadžánrové a na svou dobu moderní tvorbě a výrazně se zapsala do dějin tuzemské populární hudby. Marné rozhodně nebyly ani Kocábovy sólové pokusy. Jeho debut Povídali, že mu hráli z konce osmé dekády si nesl punc nadčasovosti, brzy poté s deskou Odysseus zabrousil do vod klasické hudby a vysoko nastavenou laťku si udržel i na albech Za kyslík či Fly Apple Pie, jenž vydal s dcerou Natálií. V poslední době pak překvapil spoluprací s muzikanty světového formátu Billym Sheehanem a Virgilem Donatim, s nimiž stvořil nahrávku Aftershocks.
Novinka Abstract ve mně vzbudila nemalá očekávání, neboť jak jsem se ještě před prvním poslechem dozvěděl, sám Michael ji považuje "za jeden z hudebních vrcholů svého období stylové syntézy, které se dá říkat třeba abstract rock". Desku pak v podstatě prezentuje coby odvážnou fúzi jazzu, funku, rocku, punku, techna a klasické hudby, což zní samo o sobě dosti divoce. Punku a techna se ve skutečnosti sice nedočkáme (výraz techno Kocáb rád mylně zaměňuje s výrazem elektronická hudba), ale jinak si k uvedeným žánrům můžeme přidat ještě rap.
Abstract lze s trochou nadsázky označit za rodinné album, neboť do jeho tvorby zapojil hlavní protagonista takřka celé své potomstvo včetně nejmladšího Davídka. Mezi dalšími hosty nalezneme například rappery Radka Bangu a Vladimira 518, zpěváka Matěje Rupperta, australského kytaristu Glenna Proudfoota, jazzového saxofonistu Františka Kopa, bubeníka Pražského Výběru Klaudia Kryšpína a ze záznamu dokonce i komunistického prezidenta Klementa Gottwalda. Pokud ve vás výčet všech osobností a žánrů začíná vyvolávat pochybnosti, zda není na místě použití "pejsko-kočičkovského" klišé o pečení dortu, pak vězte, že jde o pochyby zcela oprávněné. Michael do svého dortu v podstatě naházel samé vybrané ingredience, piplal ho údajně dlouhých deset let, nicméně výsledek i přes skvělé instrumentální a pěvecké výkony bohužel moc k jídlu není. A pocity z poslechu jsou stejně rozervané, jako Kocábova "tendující skladatelská duše".

Asi největším nešvarem je leckdy až absurdní umělé natahování skladeb, což se bolestně projevuje především u čtyřlístku nejdelších. Album sice začne poměrně slibnou položkou Jako havran s Natálií Kocábovou za mikrofonem, ale pak už se jede z kopce. Kromě přemrštěných stopáží zabolí i Ruppertovy a (zřejmě) Kocábovy nepříliš zdařilé pokusy o rap. Banga s Vladimirem 518 sice v tomto směru působí mnohem jistějším dojmem, jenže jejich projev (nebo spíše rap obecně) se zdá být poměrně nekompatibilní s hudební složkou a celé to působí poněkud násilně a nesourodě. Stejně bezradně a samoúčelně se jeví bohužel i většina textů. Dialog s Klementem Gottwaldem je pak dosti bizarní třešničkou na závěr a pomyslné dno celé nahrávky.
Michael Kocáb by byl rád hudebním vizionářem i po nějakých čtyřiceti letech působení na scéně a sám na sebe zřejmě pohlíží jako na nedostižného nadžánrového experimentátora. Novinka nicméně bohužel ukazuje, jak podlehnutí vlastnímu velikášství a naprosto neaktuální pohled na hudební "modernu" mohou zcela zastínit soudnost a zabít někdejšího skladatelského génia. Předchozí album Aftershocks přitom přineslo sice nikterak objevnou, ale jinak poměrně svěží a nápaditou variaci na devadesátkový prog metal. Jestliže považuje Kocáb novinku Abstract za svůj hudební vrchol, já si bohužel upřímně myslím pravý opak. Pod nic zbytečnějšího se za svou kariéru z mého pohledu nepodepsal…
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Honza / 27.12.16 10:51odpovědět
Dobře napsaná recenze, sice si myslim, že není zcela objektivní, ale tohle hodnocení si Michael Kocáb zaslouží, protože mi naštval. Měl jsem z alba přesně stejné pocity (ze začátku), ale protože mam Michaela rád, tak jsem to album cca týden intenzivně poslouchal a změnil jsem názor. Hudebně si myslim, že je to nabouchaná progresivní hudba, ale texty jsou strašný a většina vokálů mě irituje. Dále nechápu (přesně jak píše recenzent) opravdu některé zbytečné ingredience alba jako např. 3 minuty! trvající úvod jinak pak výborný skladby chaos. Atd. Myslim, že geniální skladatel se projevuje nejen tím, co na album dá, ale taky tím, co tam nedá. Takhle mi to připadá jako bych poslouchal Beethovenovu Devátou k reklamě na hajzlpapír, nebo jako kdyby někdo na Výkřik od Muncha přimaloval košík velikonočních vajec a králíčka. Ale co s tim? Michael by potřeboval producenta, kterej by ho korigoval, protože tohle už je chronickej problém a spíše se zhoršuje (Zakyslík..., Pražský Výběr 2..., Abstrakt). Deska Aftershocks byla natočena za pár týdnů a protože jsou tam anglický texty a byl jasně danej styl, tak se velmi povedla. Hudební svoboda neznamená, že se dá splácat dohromady spoustu kravin s výbornou hudbou a divit se, že to pak není kladně přijatý....
-krusty- / 13.12.16 11:27odpovědět
Kocáb žije uprostřed své vlastní bubliny, což může být někdy ku prospěchu.....ale jej to izoluje od reality. Nakonec asi ani ten veleslavný megakoncert se kvůli tomu možná nevyvedl tak jak se čekalo: http://www.lidovky.cz/recenze-prazsky-vyber-bohuzel-zabila-nesmyslna-megalomanie-plu-/kultura.aspx?c=A161208_092808_ln_kultura_sij ...kdoví...
Jirka D. / 13.12.16 6:55odpovědět
Tohle jsem chtěl zkusit, protože předchozí projekt Aftershocks mi přišel až překvapivě dobrý. A teď (po přečtení recenze) si říkám, že mi Aftershocks asi bude stačit.
Label:Warner Music
Vydáno:Listopad 2016
Žánr:alternative / experimental
Michael Kocáb - zpěv, klávesy
hosté:
Glenn Proudfoot - kytary
Richard Scheufler - baskytara
Jan Jakubec - baskytara
František Kop - saxofon
Miroslav Hloucal - trumpeta
Petr Kukovič - viola
Klaudius Kryšpín - bicí
Matěj Ruppert - zpěv
Natalie Kocab - zpěv
Zlata Kinská - zpěv
Vladimir 518 - rap
Radek Banga - rap
Michael Kocáb jr. - mluvené slovo
David Kocáb - mluvené slovo
Klement Gottwald - mluvené slovo

Underwater Sleep Orchestra
Insomnolence

Gåte
Nord

Høstsol
Länge Leve Döden

Amnutseba
Emanatism

Garhelenth
About Pessimistic Elements & Rebirth of Tragedy

True Black Dawn
Of Thick-Circling Shadows

Sadist
Season In Silence

Sodom
Genesis XIX

Fetor / Crepitation
Onset of Horrendosity (split)

Atlases
Woe Portrait

Et Moriemur
Epigrammata
Brněnská cyber-punková kapela Plague Called Humanity po dlouhých šesti letech přichází s novou muzikou, a to singlem Obey. V podobě videoklipu můžete ...
28.11.2025Domácí elektro-metalová kapela Mean Messiah zveřejnila nový singl Death Is On My Side, ke kterému pod režijním vedením Pavla Monroe Kohouta vznikl i v...
27.11.2025Americké death metalové trio Malefic Throne streamuje svůj debut The Conquering Darkness, který vychází 28. listopadu u Agonia Records. Poslechnout si...
25.11.2025Legendární Pestilence přivítali nového basáka. Stal jsem jim Dario Rudić (Inceptor, Firmament), který nahradil Roela Källera.
24.11.2025Kopřivnická atmo-sludge/post-metalová kapela Archetyp v těchto dnech vydává svou novou desku Bardo, na které najdete šestici koncepčně propojených skl...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.