|
|
||||||||||
Phlebotomized řadím mezi kapely, kterým právem náleží status kultovní. Svůj jepičí život v období devadesátých let zaštítili dvěma výraznými opusy, ke kterým mě dodnes pojí zvláštní vztah. Léty se nemění ani vřelejší sympatie k albu Skycontact, které beru jako jedno z nejlepších metalových desek tehdejší dekády. I když zrovna tohle album je typickým příkladem nahrávky, u které na věku vůbec nezáleží. Tahle hudba osloví i po letech a člověk si na ní pořád vydatně pochutná. Jestli si však pošmákne i na novince, která dovršuje reunion ceněné kapely, to je otázkou následujících řádků...
Kapely, které se vrací po x letech vždy hodně riskují. Návrat Phlebotomized se mezi takové musí chtě nechtě také řadit. Zrovna u nich (podobně jako třeba v případě In The Woods...) jsem nebyl úplně přesvědčen, že bych ho chtěl a potřeboval zažít, natož aby dotyčná družina natočila nové album. Spíš bych si přál, aby dál spala věčným spánkem, těžila ze svých neobvykle pojatých alb, na kterých definovala vlastní originalitu a na nějaký comeback nepomýšlela. Ale stalo se. Deformation Of Humanity je třetím velkým albem Phlebotomized, albem, které od předchozího Skycontact dělí neuvěřitelných 22 let.
Ne všechny návraty se vyplatí realizovat a jen nerad bych se pouštěl do soudů, které za to stály a které zase ne. To, že jsou dnes Phlebotomized znovu kapelou z masa a kostí, je přinejmenším velmi osvěžující pocit. Rozpaky však jasně převažují a poslechy novinky nepatří k mých oblíbeným kratochvílím posledních týdnů. Taková je holt realita. Phlebotomized to na novince drhnou víc na sílu, jak na vnitřní krásu. A právě tu jsem u nich vždycky obdivoval. To nenásilné kouzlení s melodiemi, které se po divém tlučení do vrat vyšmodrchalo kdoví odkud. To mi dneska chybí, nebo se mi toho spíš nedostává zdaleka v takové míře, v jaké bych si představoval.
Takže jak zní Phlebotomized na začátku roku 2019? Kapela se snaží poukázat na své kořeny a zmohutnit je dalším albem, ale daří se to jen napůl. Novinka zní na poměry kapely až příliš obyčejně a postrádá jakýkoliv moment překvapení. Žije si svým sterilním životem a občas vyvolanými vzpomínkami na dny hojnosti. Phlebotomized se na Deformation Of Humanity prezentují progresivně laděným death metalem běžného střihu, na němž se ke svým neotřelým postupům a zvukům přiblíží jen místy. Je smutné si říkat, že Phlebotomized na novince jen paběrkují, ale Deformation Of Humanity není prakticky ničím zajímavé, natož výjimečné album. A protože tahle kapela patří k mým dávným srdcovkám, o to přísnější na ni při jakémkoliv nedostatku musím být. V mých očích je jejich nový studiový počin pouze lehce nadprůměrnou nahrávkou, která mne nemůže ničím uspokojit, jen mohu ze slušnosti pokývat na pozdrav a poděkovat za sázku na jistotu, které se kapela propůjčila. S minulostí se potýkat nebudeme, novinka se jí kvalitativně nepřibližuje.
Deformation Of Humanity je albem okamžiků. Nahodile příjemných, ale krátkodobých. Kompoziční kejkle a hravé přemety nad tvrdou slupkou kapela úplně nezapomněla, to jen tak pro pořádek. Jen jich není tolik, jako byl člověk zvyklý a ve finále je jich příliš málo na to, aby mohl být opravdu spokojený. Až moc často si potom říkám, že slyším kapelu za zenitem, kterou sem tam pozvedne momentální nápad, aby se až příliš pokorně sesunula k zemi a v poloze raněného starce cosi šeptala do hlíny.
Duch starých Phlebotomized je ke slyšení, ale člověk musí vynaložit trochu moc úsilí, aby jej vzal znovu na milost. Kapela natočila dobré album po technické stránce, kdy zdatně reprezentuje metalové řemeslo, ale také album, které postrádá dřívější krásu a neobvyklý prožitek. To uvnitř. Vyprchalo to jako pára nad hrncem a teď se můžeme bavit o tom, jestli za to může obměněná sestava, věk kapely, zapšklého recenzenta, nebo všechno dohromady. Z Deformation Of Humanity nadšen nejsem, ani být nemohu, ale uznávám jeho kvality na poli technického a atmosférického death metalu. Dál nejdu.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Garmfrost / 24.1.19 13:33odpovědět
Ano, taky to tak cítím. Tuhle kapelu jsem bezmezně obdivoval. Skycontact doposud. Novinku jsem zkoušel vstřebat kdykoliv a kdekoliv a pořád dokola. Výsledek je ten, že si ji už asi nikdy nepustím. Příliš obyčejný death s archaickými klapkami působí jako parodie na kdysi velkou kapelu.
Label:Hammerheart Records
Vydáno:Leden 2019
Žánr:prog / death metal
Ben de Graaff - zpěv
Tom Palms - kytara
Dennis Bolderman - kytara
Rob op 't Veld - klávesy
André de Heus - baskytara
Alex Schollema - bicí
1. Premonition (Impending Doom)
2. Chambre Ardente
3. Descend to Deviance
4. Eyes on the Prize
5. Desideratum
6. My Dear,...
7. Proclamation of a Terrified Breed
8. Until the End
9. Deformation of Humanity
10. Until the End-Reprise
11. Ataraxia II
Phlebotomized
Pain, Resistance, Suffering (EP)
Trollheims Grott
Aligned with the True Death
Prosternatur
Abyssus Abyssum Invocat
Infection Code
La Dittatura Del Rumore
Waltari
You are Waltari
Syven
Aikaintaite
Faith No More
Sol Invictus
Master's Hammer
Fascinator
Stone Temple Pilots
High Rise (EP)
Tangled Thoughts Of Leaving
No Tether
Depths Above
Ex Nihilo
Na labelu Black Barn Music vyšla 24. června nová deska domácí metalové kapely Inner Fear, která se na ploše 70 minut zabývá víc jak sto let nevyřešený...
29.6.2022Ani letos nebudou chybět festivalová trika s unikátním ETEF designem, navíc přidáváme do nabídky trika s dlouhým rukávem a mikiny.
28.6.2022Kapela Psychonaut, toho času upsaná u labelu Pelagic Records, vypustila do světa balónek v podobě prvního singlu k chystanému albu Violate Consensus R...
28.6.2022Na vydavatelství Pařát Productions vyjde v říjnu 2022 reedice prvního alba kapely V.A.R., které poprvé vyšlo před třiceti lety v roce 1992. Jde o nahr...
28.6.2022Ještě stále čerstvý květnový singl Rigor Mortis od Meeting with Hans (post-rock/hardcore) v režii studia Silent Observer k poslechu ZDE.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.