|
|
||||||||||
Phlebotomized řadím mezi kapely, kterým právem náleží status kultovní. Svůj jepičí život v období devadesátých let zaštítili dvěma výraznými opusy, ke kterým mě dodnes pojí zvláštní vztah. Léty se nemění ani vřelejší sympatie k albu Skycontact, které beru jako jedno z nejlepších metalových desek tehdejší dekády. I když zrovna tohle album je typickým příkladem nahrávky, u které na věku vůbec nezáleží. Tahle hudba osloví i po letech a člověk si na ní pořád vydatně pochutná. Jestli si však pošmákne i na novince, která dovršuje reunion ceněné kapely, to je otázkou následujících řádků...
Kapely, které se vrací po x letech vždy hodně riskují. Návrat Phlebotomized se mezi takové musí chtě nechtě také řadit. Zrovna u nich (podobně jako třeba v případě In The Woods...) jsem nebyl úplně přesvědčen, že bych ho chtěl a potřeboval zažít, natož aby dotyčná družina natočila nové album. Spíš bych si přál, aby dál spala věčným spánkem, těžila ze svých neobvykle pojatých alb, na kterých definovala vlastní originalitu a na nějaký comeback nepomýšlela. Ale stalo se. Deformation Of Humanity je třetím velkým albem Phlebotomized, albem, které od předchozího Skycontact dělí neuvěřitelných 22 let.
Ne všechny návraty se vyplatí realizovat a jen nerad bych se pouštěl do soudů, které za to stály a které zase ne. To, že jsou dnes Phlebotomized znovu kapelou z masa a kostí, je přinejmenším velmi osvěžující pocit. Rozpaky však jasně převažují a poslechy novinky nepatří k mých oblíbeným kratochvílím posledních týdnů. Taková je holt realita. Phlebotomized to na novince drhnou víc na sílu, jak na vnitřní krásu. A právě tu jsem u nich vždycky obdivoval. To nenásilné kouzlení s melodiemi, které se po divém tlučení do vrat vyšmodrchalo kdoví odkud. To mi dneska chybí, nebo se mi toho spíš nedostává zdaleka v takové míře, v jaké bych si představoval.
Takže jak zní Phlebotomized na začátku roku 2019? Kapela se snaží poukázat na své kořeny a zmohutnit je dalším albem, ale daří se to jen napůl. Novinka zní na poměry kapely až příliš obyčejně a postrádá jakýkoliv moment překvapení. Žije si svým sterilním životem a občas vyvolanými vzpomínkami na dny hojnosti. Phlebotomized se na Deformation Of Humanity prezentují progresivně laděným death metalem běžného střihu, na němž se ke svým neotřelým postupům a zvukům přiblíží jen místy. Je smutné si říkat, že Phlebotomized na novince jen paběrkují, ale Deformation Of Humanity není prakticky ničím zajímavé, natož výjimečné album. A protože tahle kapela patří k mým dávným srdcovkám, o to přísnější na ni při jakémkoliv nedostatku musím být. V mých očích je jejich nový studiový počin pouze lehce nadprůměrnou nahrávkou, která mne nemůže ničím uspokojit, jen mohu ze slušnosti pokývat na pozdrav a poděkovat za sázku na jistotu, které se kapela propůjčila. S minulostí se potýkat nebudeme, novinka se jí kvalitativně nepřibližuje.
Deformation Of Humanity je albem okamžiků. Nahodile příjemných, ale krátkodobých. Kompoziční kejkle a hravé přemety nad tvrdou slupkou kapela úplně nezapomněla, to jen tak pro pořádek. Jen jich není tolik, jako byl člověk zvyklý a ve finále je jich příliš málo na to, aby mohl být opravdu spokojený. Až moc často si potom říkám, že slyším kapelu za zenitem, kterou sem tam pozvedne momentální nápad, aby se až příliš pokorně sesunula k zemi a v poloze raněného starce cosi šeptala do hlíny.
Duch starých Phlebotomized je ke slyšení, ale člověk musí vynaložit trochu moc úsilí, aby jej vzal znovu na milost. Kapela natočila dobré album po technické stránce, kdy zdatně reprezentuje metalové řemeslo, ale také album, které postrádá dřívější krásu a neobvyklý prožitek. To uvnitř. Vyprchalo to jako pára nad hrncem a teď se můžeme bavit o tom, jestli za to může obměněná sestava, věk kapely, zapšklého recenzenta, nebo všechno dohromady. Z Deformation Of Humanity nadšen nejsem, ani být nemohu, ale uznávám jeho kvality na poli technického a atmosférického death metalu. Dál nejdu.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Garmfrost / 24.1.19 13:33odpovědět
Ano, taky to tak cítím. Tuhle kapelu jsem bezmezně obdivoval. Skycontact doposud. Novinku jsem zkoušel vstřebat kdykoliv a kdekoliv a pořád dokola. Výsledek je ten, že si ji už asi nikdy nepustím. Příliš obyčejný death s archaickými klapkami působí jako parodie na kdysi velkou kapelu.
Label:Hammerheart Records
Vydáno:Leden 2019
Žánr:prog / death metal
Ben de Graaff - zpěv
Tom Palms - kytara
Dennis Bolderman - kytara
Rob op 't Veld - klávesy
André de Heus - baskytara
Alex Schollema - bicí
1. Premonition (Impending Doom)
2. Chambre Ardente
3. Descend to Deviance
4. Eyes on the Prize
5. Desideratum
6. My Dear,...
7. Proclamation of a Terrified Breed
8. Until the End
9. Deformation of Humanity
10. Until the End-Reprise
11. Ataraxia II
Phlebotomized
Pain, Resistance, Suffering (EP)
Phlebotomized
Clouds of Confusion
Nachtmystium
The World We Left Behind
Dead Can Dance
Anastasis
Blues For The Redsun / Omm
Deadspace / Knocking On The Cemetary Gates (split SP)
Frailty
Ways of the Dead
Nattehimmel
Mourningstar
Svarttjern
Dødsskrik
Winds
Prominence And Demise
Watain
Sworn to the Dark
Foo Fighters
Wasting Light
Kapela YBCA zveřejnila videoklip ke skladbě Švédi, kterou najdete na jejich letošním albu Brno Robstars - ke shlédnutí ZDE. Naši recenzi zmíněné desky...
5.10.2024Slovenská blackmetalová kapela Obšar vydala své nové album nazvané Propastnyk. Slyšte na bandcampu.
5.10.2024Uctívání blackers Azarath vydávají remasterovanou verzi ikonického třetího alba Diabolic Impious Evil na CD/LP/MC/DIGITAL u Agonia Records. Digitální ...
1.10.2024Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.