|
|
||||||||||
U některých nahrávek si člověk říká, že to musel čert spískat, ale jak praví klasik (pan Bouše), čert to nespískal, spískala to paní Boušová. Kdo mi nakukal, že mám trávit čas poslechem nové desky francouzských šašků PoiL, nevím, ale při pročítání promo materiálů a tam uvedených odkazů k okcitánské polyfonii a renezančnímu kontrapunktu, jsem nabyl dojmu, že moje znalosti hudební teorie doznají zásadní porážky.
PoiL už se ve světě hudby pohybují nějaký ten pátek, doposud se v něm pohybovali v dost nechutných červených oblečcích, občas v dámských černých punčochách a obecně dávali dost najevo, že jsou netradiční, hudebně náročný a intelektuálně hluboký zážitek. Jak moc to mysleli vážně nebo jak moc se v tom odrážel jejich osobitý smysl pro dekadentní humor (kterému nerozumím), nedokážu posoudit, je mi to jedno, stejně jako je mi jedno, jestli jsou všichni tři muži, nebo ženy (jeden z nich vypadá jako Conchita Wurst), případně nějaké úplně jiné, v průběhu dne se proměňující pohlaví. Pro mě je v tuto chvíli rozhodující, že touto recenzí jejich nové desky Sus moje zkušenost s nimi končí. Což mi přináší silnou úlevu a možnost pokusit se pokud možno nezaujatě napsat to, co si o jejich muzice myslím.
Předně je třeba napsat, že nástrojově se v případě PoiL budeme bavit o souhře (nebo aspoň pokusu o ni) mezi bicími, klávesami a baskytarou, přičemž pod dojmy z úvodu Sus la peìra bychom jaksi přirozeně mohli vypustit z úst slovo chaos. Neřízený bordel, hra bez pravidel, hra na náhodu ... prostě hudební dadaismus. Zmíněná první skladba je jedna ze dvou nosných věcí z desky (obě přes deset minut) a během jejího poslechu si lze v podstatě udělat docela jasnou představu o tom, že PoiL na náhodu nehrají a že veškerý ten zmatek je pouze fasáda, pod kterou se ukrývá složitá hudební matematika, kterou někdo, než ji vypustil do éteru, musel hodně dlouho trénovat. Tím netvrdím, že se mi to líbí, ale jistá forma respektu je rozhodně na místě.
Výhodu při poslechu desky Sus budou mít rozhodně fanoušci jazz-rockové scény, řekněme, 70. let, ať už k ní přišli ze strany jazzových muzikantů typu Chick Corea, nebo ze strany rockové scény třeba takových Gentle Giant. Záměrně píšu pouze o „výhodě“, protože jde sice o něco jako dobrou startovní pozici vedle těch, kteří mají raději konvenční hudbu, ale rozhodně to nepostačuje k naprostému pochopení a přijetí tohoto přístupu tak odlišného od běžné produkce. PoiL jsou v tomto smyslu velcí solitéři, kteří kašlou na jakékoliv standardy a konvence a naprosto bezohledně pálí do uší ubohého posluchače jeden nevstřebatelný projektil za druhým.
Celá deska Sus se vyznačuje silnou nervozitou, kterou vyvolávají nejen neřízené a zásadní změny tempa, synkopický rytmus, ale i změny rejstříků a efektů kláves a ve výsledku celých aranží. PoiL dělají všechno proto, aby se nelíbili, a dlužno podotknout, že se jim to zhusta daří. Asi chápu, že v tom je velký díl nadsázky, ale i když jsem velký fanoušek Franka Zappy, který svého fanouška nikdy nijak nešetřil, jeho smysl pro humor mi byl blízký. Humor této kapely je jaksi mimo dosah mého chápání.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Petr K. / 24.4.19 14:52odpovědět
Jirko, vyser se už na to, hipster z tebe prostě nebude!
Label:Dur et Doux
Vydáno:Duben 2019
Žánr:avantgarde rock
Antoine Arnera - zpěv, klávesy
Boris Cassone - zpěv, baskytara
Guilhem Meier - zpěv, bicí
1. Sus la peìra
2. Lo potz
3. Luses Fadas
4. Grèu Martire
5. Chin fòu
Entropia
Total
Sun of the Blind
Skullreader
Origin
Chaosmos
Mike Oldfield
Man on the Rocks
Astrosaur
Fade In // Space Out
Fen
The Malediction Fields
Black Magick SS
Rainbow Nights
The Twilight Sad
No One Can Ever Know
Vees
No Way Back
Forndom
Faþir
Jesu
Every Day I Get Closer to the Light From Which I Came
Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
12.4.2024Pestilence zveřejnili druhý singl ze své připravované best of the best desky Levels of Perception, která vychází 26. dubna u Agonia Records. Skladbu S...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.