|
|
||||||||||
Ve vlnách black metalu se dají tu a tam najít vskutku ojedinělé kousky, které se vymykají lidskému chápání. Jedněmi z takových kapel či projektů jsou němečtí Bethlehem. Co deska, to originál a prakticky odlišný přístup. Poslouchat jedno album celé na jeden zátah je občas pěkná řehole a mnohdy to ani nejde (zejména minulá deska s názvem označujícím fobii z čísla 666). O to větší překvapení si přichystalo aktuální eponymní dílo, které je opět trochu jiné a přitom tolik vlastní a typické. Pojďme do něj.
Víc než kapela Bethlehem působí jako projekt. To díky absolutně nestálé sestavě, která rotuje tak silně, že se v tom přestávám orientovat. Jisté však je, kdo stojí za nástroji při nahrávání eponymního alba. Především je dobré představit post zpěvu, kterého se momentálně zhostila divoká Onielar. Ano, lídr výborné kapely Darkened Nocturn Slaughtercult. Na kytaru tu hraje Rus Morok, a to pod jménem Karzov (znám zejména z kapely Bog Morok) a na bicí stoličce dřepí Wolz (ano, ten, který nabušil snad nejkultovnější depresivně blackovou nahrávku Death – Pierce Me od Silencer). Jediný Jürgen Bartsch (basa) je stálou figurkou v Betlémě.
S minulou deskou s ještě šílenějším názvem, než měla ta předchozí, jsem se však do dnešních dní nedokázal sžít. Ale u Bethlehem mě to nijak nepřekvapuje, protože stejné boje svádím i s deskami vydanými těsně po roce 2000. Naopak debutové album Dark Metal a právě to s dlouhým názvem z roku 2009 si cením velice. A už nebudu chodit kolem horké kaše a rovnou se přiznám, že mi perfektně sedla i deska nová. Přijde mi snadno přístupná (v rámci možností) a zároveň náležitě vyšinutá a pošahaná. Podepsali se na ní dobří hudebníci, což jí bezpochyby prospělo; hlavně hlas Onielar je něco neskutečně přesvědčivého.
Jediné, co mi trochu mrzí a co se trochu nepříjemně vkrádá na mysl, je jistá podobnost se starší tvorbou. Zejména deska A Sacrificial Offering To The Kingdom… jakoby znovu ožívala. To díky překotným změnám v náladách a tempech. Chvíli hraje prim depresivní nálada, která je bezprostředně vystřídána šlapavou palbou. Odpich ta deska rozhodně má a ne malý. Pořád se v ní něco děje a nebojí se do pasáží ostře opřít a skučet opravdu nemocničním dojmem, stejně tak využívá i vcelku hravé a chytlavé heavy momenty. Vše je však opředeno mrazivým vokálem, který zkrátka bodá, zarývá se, krvácí a dokonale vystihuje podstatu chorobné atmosféry. A to nemluvím o tom, jak takový hlas zní v němčině! To, že samotná deska začíná nenápadným říhnutím (objeveno až při poslechu ve sluchátkách) a tu a tam zahrozí těžce industriálním vlivem, jí jen zdobí a přidává na kráse.
Bethlehem si mě získali zpět. Natočili desku, která je divná a to přesně tak, jak se mi od nich líbí. Je to pro ně vcelku typické dílo, ačkoliv je svým způsobem zase trošku jinde. Zvolený vokál (a říkám to znovu a rád) je perfektní. Onielar je démon a tuhle desku opravdu pověsila o několik latěk výš. Zvuk kytary je zvláštně svíravý a skoro se mi chce říct ne-black metalový. To je atribut, který rovněž působí znepokojivě, čímž podtrhává celkovou atmosféru nahrávky. Pak tu je řada opravdu chytlavých pasáží, jejichž výdrž ovšem prověří čas. Zatím si album užívám a rád se v něm ukájím. Je to zvrhlé, já vím.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Prophecy Productions
Vydáno:Prosinec 2016
Žánr:experimental black metal
Onielar - zpěv
Bartsch - basa, klávesy
Karzov - kytara, klávesy
Wolz - bicí
1. Fickselbomber Panzerplauze
2. Kalt' Ritt in leicht faltiger Leere
3. Kynokephale Freuden im Sumpfleben
4. Die Dunkelheit darbt
5. Gängel Gängel Gang
6. Arg tot frohlockt kein Kind
7. Verderbnisheilung in sterbend' Mahr
8. Wahn schmiedet Sarg
9. Verdammnis straft gezügeltes Aas
10. Kein Mampf mit Kutzenzangen
Bethlehem
Lebe Dich Leer
Bethlehem
Hexakosioihexekontahexaphobia
Phantoms Of Pilsen 6
5.10. - 6.10.12, Plzeň - Božkov, Hospoda Pod Kopcem
Marastic Blues / Experiment Homo Sapiens
Otrava přeludem / Rytmus doby (split)
Defying
The Splinter of Light We Misread (EP)
In The Woods...
Omnio
The Body / Thou / Vampillia
You, Whom I Have Always Hated // The Tears Of Job // xoroAHbin
Svartsyn
In Death
Draconian
A Rose for the Apocalypse
Communic
Conspiracy In Mind
Fates Warning
Awaken The Guardian
Jihočeská kapela Dustborn vydala svou novou desku Unconcealed Atrocities, která je v současné době dostupná na digitálních platformách (poslouchejte t...
7.11.2024V pátek 8. listopadu vychází death metalovým legendám Massacre u Agonia Records nové album Necrolution. Komplet celé si ho můžete pustit na TOMHLE odk...
5.11.2024Dvojice kanadských kapel Miserere Luminis a Givre se představí 13.11. v pražské Modré Vopici a 14.11. v brněnském Unleaded Coffee.
2.11.2024Blind Ruler Cursed Land je projekt Willhelma Grasslicha a spojuje v sobě ethno ambient, neofolk, martial industrial a world music, což nám 23. listopa...
31.10.2024Metalová kapela Welicoruss hledá novou krev na pozici kytaristy a basáka. Pokud to pro vás zní zajímavě, pište na TENTO mail.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.