|
|
||||||||||
Pro někoho událost podzimu, pro další nezájem, protože sousedy The Ocean mají na háku a žánrově mimo. Jak kdo chce. Pro mě každopádně očekáváná deska a aktuálně naprosto pravidelná a snad bych se nebál napsat každodenní potrava, protože já tuhle kapelu už dlouhodobě celkem nepokrytě obdivuju. Když už za nic jiného, tak za naprosto ojedinělý přístup ke konceptům a tématům svých nahrávek, k vydavatelské práci a k celkové kultuře toho, jak by měla dnes kapela fungovat ve své vlastní sociální bublině. A když už jsme u výčtu těch pozitiv, tak i pokud jde o muziku, si myslím, že jsou na tom velmi dobře.
Současná deska má trochu krkolomný název a navazuje na svého dva roky starého předchůdce, se kterým tvoří nerozlučnou dvojící mapující jeden ze čtyř eonů naší Země, tedy fanerozoikum. Trochu jsem se na tohle téma rozepsal v dřívější recenzi, takže k osvěžení vašich znalostí geologických období vás odkážu SEM. K aktuální nahrávce si snad dovolím jen tolik, že hlediska názvu a skladby písní mapuje období mezozoika (druhohor) a kenozoika, což jsou třetihory a čtvrtohory v jednom. Blízké by nám to mohlo být především v tom, že tato období jsou poměrné mladá, a že když na Moravě hrábnete trochu do země, najdete tam paleogenní a především pak neogenní sedimenty včetně krásně dochovaných schránek různé vodní verbeže. Čtenáři z Čech si naproti tomu jistě vzpomenou na českou křídovou tabuli (křída je jedna z period mezozoika), no a vlastně všichni teď žijeme v holocénu, zatím posledním období kvartéru, takže to, po čem tady šlapeme, je přesně to ono.
Důležitá je ale muzika. Nějaké změny? Žádné. Pro mě typičtí The Ocean z posledních desek, žádný slyšitelný vývoj, spíš pečlivá práce se známými tématy a postupy, byť s neuvěřitelným důrazem na detail a současně na majestátnost celé produkce. Hudba této party je zaranžovaná velkolepě a místy snad až trochu opouští rámec obyčejné hudební nahrávky. V tomto ohledu si vaši pozornost zaslouží především nejdelší skladba na desce, více jak třináctiminutový opus Jurassic І Cretaceous, což přeloženo do lidového jazyka označuje období dinosaurů. Právě zde se nejzřetelněji rozvíjí vypravěčský styl této kapely, který především díky mnoha dynamickým změnám tempa, aranží a vokálních linek dokáže udržet posluchače doslova přikovaného do židle. Dlouhá plejáda hostů a jejich nástrojů navíc umožnila rozvinout aranže do neuvěřitelné šíře, a tak jestli v jeden moment kapela působí jako semknuté post-hardcorové těleso, vzápětí díky dechové sekci zní - s nadsázkou řečeno - až orchestrálně.
Navzdory tomu ale jádro sdělení zůstává jednoduché, příběhy vykreslované jednotlivými skladbami jsou přímočaré, kompozice přístupné, plné melodií a silné energie. Současní The Ocean nikdy neměli snahu opouštět posluchačky vstřícný model (minimálně od alba Heliocentric, 2010) a nedělají to ani teď, což jim ale nebrání v tom, aby v daných kulisách sehráli bravurní představení. Uvědomění si toho, jak moc dobře se této kapele daří pracovat s možnostmi hudby a v důsledku s lidskými emocemi, začíná v poznání rozmanitosti jednotlivých skladeb. Rozmáchlá Jurassic I Cretaceous, tvrdá a vokálně brutální Palaeocene, naopak vyklidněná Eocene, temná až noirová instrumentálka Oligocene a velmi extrémně ukončená Pleistocene. Tímto způsobem deska plyne, aniž by vzbuzovala pocit nudy nebo jen prostého nepochopení nad tím, co se to děje. Právě naopak, příběhy se odvíjí s neuvěřitelnou lehkostí, samozřejmostí a natolik přirozeně, že zaposlouchat se je stejně snadné jako začíst se do oblíbené knížky. Otáčíte stránku za stránkou a přestáváte vnímat svět kolem. Znáte to? Zhruba tak funguje i tahle deska.
The Ocean z mého pohledu nezklamali a skoro bych v této chvíli řekl, že dvojka předčila jedničku. Především práce se syntezátory je na více méně metalovou kapelu fantastická (zkuste úvod poslední skladby Holocene) a ojedinělá. Něco podobného umí už jen Cult of Luna. Oproti nim jsou ale The Ocean lepší vypravěči a ve výsledku snad i přístupnější tvůrci. Výborná je i práce s dynamickými proměnami, gradací a schopnost dotáhnout skladbu do strhujícího finále a přitom se vyhnout všem žánrovým klišé. Zmíněná Pleistocene jako příklad za všechny. Celkově fantastická deska, jakých se dnes nerodí mnoho.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Ruadek / 25.11.20 8:57odpovědět
Vynikající deska, postupně si z ní sedám na zadek. Hodně vyspělé dílko, dechy překvapily, výborně to stupňují, nečekaný kontrast. Skvělé je slyšet něktré vlivy Tool (Jurassic I Cretaceous), koncept zasahující do pravěkých časů je jedním z nejlepších, jaké si kapela mohla vybrat. Smekám.
Radek / 20.10.20 19:22odpovědět
Já tu desku prakticky nemůžu poslouchat, protože zvuk kopáku je absolutně zoufalej. Nebo lépe řečeno, žádnej kopák tam neni... Slyšel jsem to dvakrát a už se mi k tomu ani nechce vracet. Nechápu jak to v tomhle stavu mohli pustit ven.
Label:Metal Blade / Pelagic Records
Vydáno:Září 2020
Žánr:post metal / HC
Mattias Hägerstrand - baskytara
Paul Seidel - bicí, zpěv (8)
Peter Voigtmann - samply, synths, bicí (5)
David Ramis Åhfeldt - kytara
Robin Staps - kytary
Loïc Rossetti - zpěv
hosté:
Dalai Theofilopoulou - cello (7, 8)
Hayk Karoyi Karapetyan - duduk, flétna (2, 7)
Vincent Membrez - piano (2, 7)
Andrej Ugoljew - trombon (2)
Fritz Mooshammer - trumpeta, horny (2)
Jonas Renkse - zpěv (2)
Tomas Liljedahl - zpěv (3)
// Mesozoic
1. Triassic
2. Jurassic | Cretaceous
// Cenozoic
3. Palaeocene
4. Eocene
5. Oligocene
6. Miocene | Pliocene
7.Pleistocene
8. Holocene
The Ocean
Anthropocentric
The Ocean
Phanerozoic I: Palaeozoic
The Ocean
Heliocentric
Fen
Dustwalker
Cavalera Conspiracy
Pandemonium
Seven Impale
Summit
Hearse
Single Ticket to Paradise
Harakiri for the Sky
Aokigahara
Unto Others
Strength
Uada
Cult of a Dying Sun
Pallbearer
Foundations Of Burden
Brněnská deathmetalová kapela Vanguard po více jak čtyřech letech vydává novou desku, která se bude jmenovat III: Pyrrhic Sequence a kterou 2. prosinc...
25.9.2023Na PHR vychází ve vinylové reedici album Life And Death (původně 1997) HC-metalové bratislavské kapely Testimony. Slyšte ZDE a kupujte ZDE, bližší inf...
20.9.2023Řecká metalová kapela On Thorns I Lay vydá 13. října na Season of Mist novou řadovku, která se bude jmenovat stejně jako kapela a z níž byl aktuálně z...
18.9.2023Kapela Insania představila videoklip ke skladbě Jedeme peklo, kterou znáte z alba GRRRotesky (psali jsme ZDE). Klip pochází z dílny CyberOlase a dle k...
18.9.2023Na rakouském vydavatelství Mai Lei Bel vyjde 22. září debutní deska rockové kapely Craggy Collyde, která funguje od roku 2018 nejdříve jako duo, nyní ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.