Alia Tempora - Digital Cube

Alia TemporaDigital Cube

Mirek M9.12.2015
Zdroj: CD v 6-panelovém digipaku / mp3 (320 kbps) // promo od kapely
VERDIKT: Alia Tempora trochu nekale láká na kombinaci symfonické, elektronické a metalové hudby, ale ve finále posluchače ošidí tuctovou devadesátkovou metalovou gotikou bez jiskry, ksichtu a nápadu. Tady se pozitiva hledají těžko…

Brněnští Alia Tempora jsou mladým seskupením, které aktuálně vydává svůj debutový počin "Digital Cube". Na jejich stránkách a profilech na Facebooku a Bandzonu se můžeme dočíst například to, že jde o " Modern Symphonic Female Fronted metalovou kapelu", že " ve své tvorbě experimentují s propojením elektronické hudby a metalu" či " bývají fanoušky a kritiky přirovnáváni k Amaranthe, Delain nebo Lacuna Coil".

Hned v úvodu musím dodat, že tyto informace jsou naprosto nesmyslné. Premiérový počin "Digital Cube" nejen že nebyl natočen se symfonickým orchestrem, což asi není nutno zmiňovat, ale nezaznamenal jsem ani žádné pokusy o jeho imitaci pomocí kláves či samplů. Co má být tedy na hudbě spolku symfonického, tuší pravděpodobně jen sami jeho členové. A stejné je to i s onou "modernou". Na albu nenajdete zhola nic, co by na metalové scéně nebylo zcela běžné už někdy v 90. letech, s čímž souvisí i údajné propojení s elektronickou hudbou. Opět se ptám: "Jakou, proboha? A kde?". Lacině a archaicky působící klávesové rejstříky rozhodně moc "elektronicky" natožpak moderně neznějí a nezněly by asi ani před dvaceti lety. Světlou výjimku tvoří snad jen bonusový remix skladby "Mockingjay".

Alia Tempora

Pokud tedy pánové a dáma nehrají to, co tvrdí, že hrají, nabízí se otázka, co vlastně hrají ve skutečnosti. Odpověď je velice jednoduchá a nevyžaduje žádné vzletné škatulkování. Kapela tvoří naprosto klasický gothic metal model 90. léta a ještě k tomu používá dnes již spíše vyčpělou pěveckou kombinaci "kráska a zvíře" – tedy melodický ženský zpěv v kontrastu k mužskému growlingu. Seskupení se opravdu snaží znít jako jeho vzory Lacuna Coil, Amaranthe či Delain, sem tam se mi při poslechu vybaví i Theatre of Tragedy, ale výsledek je spíš rozpačitý a kvalitativně těmto formacím Alia Tempora zatím rozhodně nestačí.

"Frontwoman" Markéta Morávková sice působí dle fotografií rozhodně sympaticky, ale její zpěv je zoufale nezajímavý, fádní a tuctový, rozsah nijak oslnivý a za ucho zatahá i poměrně mizerná anglická výslovnost. V některých momentech se navíc zdá být lehce nejistá a celkově její projev působí až skoro protivným dojmem. A o mnoho lepší to není ani s instrumentální složkou. Ta prostě jen přímočaře a monotónně plyne, bez jediného výraznějšího nápadu či zdařilého motivu a člověk je po poslechu "Digital Cube" celkem rád, že už to má za sebou. Zní to asi tvrdě, ale s takhle prvoplánovou, nudnou a plytkou nahrávkou jsem se už dlouho nesetkal.

Co dodat na závěr? Alia Tempora si možná zaslouží lehké přimhouření oka, protože jde teprve o její debut, jenže tady se není moc čeho chytat. V polovině devadesátých let by se s totožnou tvorbou asi dalo mluvit o solidně odvedeném průměru, otázkou ale je, co s takovou nahrávkou v roce 2015. Jediný moment, kdy kapela skutečně zapojila svou fantazii a kreativitu, byl, když vymýšlela pro svůj tuctový a nedomrlý projev v úvodu zmíněnou hudební škatulku. Tady zjevně sebevědomí převyšuje soudnost a především skladatelské, muzikantské i pěvecké schopnosti. Jediné pozitivum tedy spatřuji ve faktu, že jsem na naší scéně slyšel už i horší desky…