|
|
||||||||||
Deset let je dlouhá doba. Dokonce tak dlouhá, že během ní může jít do kopru jakékoliv Stereo. To, které patří Priessnitz sice hraje dál, ale už podle promo fotek pořízených tehdy a dnes, je mnoho věcí jinak. Tohle jejich Stereo jsem měl rád, potěšilo mě tenkrát víc, než kdysi Zero nebo Seance, ale jeho dlouhý čas už vypršel. A už bylo na čase, jakkoliv to vzhledem k němu může znít neuctivě. Priessnitz během letošního jara a léta nahráli nové album, které zároveň označili jako své poslední. Možná posledním opravdu je, co mu ovšem náleží zcela určitě, je jeho beztížnost. A tou se teď na chvíli nechme nést.
Priessnitz jsou specifickou kapelou, ke které mají jejich věrní specifický vztah. Sporadická vystupování bývají zcela vyprodaná a styl, kterým se kapela během let prezentovala, je prostě jiný, svérázný. Od začátku devadesátek, kdy jimi lomcovala post punková revolta a gotická zasmušilost, až po dnešní civilizované a mnohem jistější pojetí. Duše Priessnitz, to je duše Jeseníků a je tam i nyní. Možná kdysi na pár let zmizela (ale stejně si myslím, že tam pořád někde byla) a teď je zase zpátky. Vyrovnaná, vyžilejší a moudrá. Nesnaží se být za každou cenu chytrá, je pokorná a umí hezky vyprávět. Jezdí vlakem z Bludova, zajde si klidně na pivo a jejím dnem je Ponedělí.
Beztíže, to je melancholie. Smířená, klidná, tu divokost mládí už dávno odnesl čas. A zase to možná zní neuctivě. A tohle smíření vede k neobyčejnému zážitku. Je zahráno zdánlivě obyčejně, ale je v něm mnohem víc, než se do obyčejnosti normálně vejde. Stejně tak není přehnaně smutné, kdy jen vzpomíná na všechny ty věci, co se nikdy nevrátí. Takové není a kdyby takové bylo, nikdy by tolik nemohlo předat. Jeho počáteční nenápadnost se postupem času mění a najednou si člověk uvědomí, kolik silných momentů v sobě ukrývá. Pěkně přirozeně, bez velkých gest. Tak, jak se sluší a k Priessnitz patří.
Prolíná své nálady a vypráví. Někdy tiše, někdy si vyhodí z kopýtka a zapojení trubky bylo tím pravým ořechovým do výrazového naturelu kapely. Celkově seriózní vyznění je barevnější než dřív a kapela dokazuje, že to své vyprávění dnes podává přesvědčivěji a vyspěleji. Jaromírův hlas možná není v těch nejjemnějších chvilkách úplně nejjistější, ale přesto učinkuje svou procítěností. I on má podzim na duši a i díky jemu je ve skladbách samotných. V minulosti jsem si uvědomoval jistou nevyrovnanost mezi ním a zbytkem kapely. Připadal mi zajímavější a občas mi předával víc, jak hudba samotná. To s Beztíže neplatí. Pokud mi někdy Priessnitz přišli o něco chudší a že poztráceli něco ze svých typických rysů, dnes je zase vše pohromadě a drží to. Uzavírají svůj kruh a dělají to způsobem, který zkrátka stojí za pozornost.
Pro mě stalo Beztíže albem, ke kterému jsem si našel velmi osobní vztah. Chytlo mě se vším, co k němu patří. Ani jsem tomu na začátku nevěřil, ale konečný prožitek tu nedůvěru přebíjí. Priessnitz dali dohromady krásné odcházení, od kterého se nejde jen tak odtrhnout a na sklonku své studiové kariéry vydali své nejlepší album. A to je při tom všem smutku, že už další nebude, stejně to nejkrásnější. Jedno z alb sezóny i mimosezóny.
Do dnešní chvíle jsem si nepořídil CD, což to je moje vlastní kaňka. Vůči jeho grafické podobě mám lehké výhrady. Je jistě zajímavé, jiné, ale mně se prostě moc nelíbí. Ale pod stromek si ho stejně nechám nadělit...
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Mirek M / 15.12.16 7:04odpovědět
Mě to zas až tolik nenadchlo, přiznám se. Když jsem jezdil do Jeseníku, všichni je tam milovali, ale já v nich onu "atmosféru Jeseníku" nikdy moc neslyšel. K tamní přírodě mi sedli nejvíc polští Lux Occulta, z našich kapel asi folkárny jako Čechomor a Tomáš Kočko, ty se k horám hodí báječně. U Priessnitz jsem onu mystickou atmošku, která z Jeseníků sálá, nějak nenašel. Ale je to každopádně velmi slušné album...
Milan K / 16.12.16 11:34odpovědět
No my co tu zijeme, citime atmosferu Sudet v jejich tvorbe. Vydani alba bylo nacasovane dokonale. Zrovna v tom počasí, kdy je venku melancholie podzimu. Jako z del Vladimira Körnera. At uz je to Vidnavsko, Javornicko, Jesenicko, Brannensko, Staromestsko nebo Hanusovicko... tam v obdobi plyskanic a mlhy dycha ta prava atmosfera, zvlast kdyz k tomu hraje album Beztize...casto se o techto krajich rika, ze jsou bohem zapomenute...coz lze z tvorby Priessnitz prave citit. Tot muj nazor, Jesenicaka zijiciho v tomto kraji...
Label:Supraphon
Vydáno:Říjen 2016
Žánr:rock
Jaromír Švejdík - zpěv
Petr Kružík - kytara, zpěv, klávesy
Petr Víša - baskytara
Zdeněk Jurčík - bicí
Dušan Oravec - kytara
Lukáš Morávek - trubka, zpěv, klávesy
Pavel Bohatý - klávesy (host)
1. Na kraji města
2. Kdosi mi říkal
3. Tam na poli
4. Mrzáci
5. Beztíže
6. Žena
7. Daleko
8. Kdo seje vítr
9. Ponedělí
10. Až se probudíš
11. Blikající dům
25. Beseda U Bigbítu
4.8. - 6.8.17, Tasov
Frigore
Path Of Logic (EP)
Gazpacho
Molok
Everlasting Dark
Return to Darkness
Naurrakar
Apogeum
Spineless Fuckers
Funny Games
Temple of the Fuzz Witch
Apotheosis
Will Haven
Voir Dire
Kvelertak
Endling
Olaf Olafsonn And The Big Bad Trip
Chakra Meditations
Downfall Of Gaia
Ethic Of Radical Finitude
Pražská grove-metalová kapela Nostrrromö právě dnes zveřejnila videoklip ke skladbě Phobos, která se objevila na letošní desce Nebula. Videoklip je ke...
13.11.2024Společné album Pačesse a Báry Basikové nazvané Katechismus vychází i na gramofonové desce, zájemci směřujte na kapelní facebook. Tamtéž dohledáte aktu...
12.11.2024Vydavatelství MetalGate vydá v listopadu vinylové splitko kapel NĀV a Hnus umírající, které se bude jmenovat Sousmrtí a nebude vůbec veselé. Přiblížen...
12.11.2024V souvislosti s novou deskou Maximum Rock'nRoll zveřejnili Malignant Tumour videoklip k titulní skladbě, který je dostupný na youtube. Klikejte SEM.
11.11.2024Jihočeská kapela Dustborn vydala svou novou desku Unconcealed Atrocities, která je v současné době dostupná na digitálních platformách (poslouchejte t...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.