|
|
||||||||||
Rok 2019 byl hodně slyšet. Jednak kvůli neutuchajícímu boji ve válce s hlasitostí, jednak ve smyslu neméně intenzivního přísunu nových a nových nahrávek. Realita už dospěla tak daleko, že kdo má pocit, že si nenašel to své, je břídil, protože málo hledal. V takové zaplevelené džungli i Tarzan občas sáhne po liáně, která ho suše pošle k zemi. To však neznamená, že zde nekvetou orchideje. Ba kvetou, ale chce to trpělivost i kus štěstí. Ať už jsme během roku měli jedno či druhé nebo obojí zároveň, následující desítka alb Vám toho neprozradí moc.
Těžko sestavit výběr, když pan X je nadšen, zatímco pan Y se ošívá. V tomto roce obzvlášť. Tento žebříček tedy berte jako to nejzajímavější, na čem jsme se shodli i neshodli, co se trvale usadilo v našich přehrávačích i čím jsme žili řadu měsíců jen proto, abychom tomu přišli na kloub. Některá jména nepřekvapí, jiná možná ano, spousta určitě chybí, něco jistojistě přebývá. Tradičně oceníme vaše názory a nápady v komentářích, od nás pak očekávejte podrobnou redakční bilanci v následujících dnech, ne-li hodinách. Pro úplnost najdete na konci tohoto článku přehled ročních ozvěn až do roku 2000.
1. Alcest - Spiritual Instinct // ochutnávka
Čeho si na novince nejvíce cením je sázka na pokoru. A je úplně vedlejší, jestli se deska rozohní a vrčí na nás ze tmy svá black metalem opředená varování, nebo se naopak stáhne do ulity a tiše šeptá. Zraněná a plachá. Novinka je ze všeho nejvíc upřímná deska. Přímočará, tajemná ale otevřená, bez kliček a malých hudebních bludišť. Bez zkoušek a efektů, nebo vlastních pochyb. Spiritual Instinct je čistá esence Alcest. (Více ve Victimerově recenzi).
2. Nick Cave and The Bad Seeds - Ghosteen // ochutnávka
Ghosteen není kolekcí repetitivních balad, nebo klávesami přidušenou možností hudebně rozkvést. Tady kvete to málo. Málo, co znamená mnoho. Ghosteen je hudební odpověď pocitu, který nežijete ve snech, ale máte tendenci o tom pořád přemýšlet. Tahle deska je svým naturelem schopná ten pocit detailně rozvést. (Více ve Victimerově recenzi).
3. Cult of Luna - A Dawn to Fear // ochutnávka
Temnota je určující prvek společně se samotou, opuštěností a jestli je potřeba se při poslechu něco naučit, tak nespěchat. Protože přesně na takovou notu aktuálně Cult of Luna hrají a skladby vpřed odvíjí velmi pečlivě, svědomitě a promyšleně pomalu. (Více ve Jirkově recenzi).
4. Blut Aus Nord - Hallucinogen // ochutnávka
Skladby z Hallucinogen nevyčnívají, plynou a jakoby splývaly. Jsou stavěné na důrazných strunových hrátkách, porůznu neafektovaných. Vesmírně tripové atmosféře kytarových omamností napomáhají i nenápadné klávesy nesoucí náladu směrem ke konečné katarzi. Ta ale jakoby nechtěla přijít, oddalovaný orgasmus bývá vysilující a stejně tak funguje i Hallucinogen. (Více ve Garmově recenzi).
5. Opeth - In Cauda Venenum // ochutnávka
In Cauda Venenum je opět Opeth s velkým O, a stará láska rozhořela novou vášní. Jakožto milovníku metalovějších desek Opeth, jsem si ani za ty roky nezvykl na Opeth rockové a stále vyhlížím razantnější a tím pádem i rozmanitější polohy, kterých byli Åkerfeldt a jeho parta schopni. Novinka mi rozmanitost a rytmickou razanci dává do sytosti. Je vidět, že se Opeth ve svém stylu dokonale zabydleli a opět hledají cesty ven a tím svoji tvorbu nesmírně obohacují. (Více ve Garmově recenzi).
6. Funereal Presence - Achatius // ochutnávka
Achatius jako druhé album Funereal Presence nejprve potvrzuje a potom předčí kvality toho prvního, aby nechalo jasný cejch na zádech mučedníka. Skrze něj je hudba Funereal Presence tou, co dovede povýšit starobylou atmosféru v black metalu na status, který se neomrzí a nezapomíná. Který je třeba respektovat a brát jako specifikum, ne jako archaické zastydnutí v bodě nula. Starobylá epika tomuto druhu black metalu, který drhne spodek, ale přitom povznáší, vévodí, to ano. Znít archaicky ovšem neznamená být starý a ubryndaný, znít archaicky znamená ctít pravidla a dle svých schopností je nechat volně růst. (Více ve Victimerově recenzi).
7. Mord'A'Stigmata - Dreams Of Quiet Places // ochutnávka
Album Dreams Of Quiet Places funguje jako celek. Jako kompaktní sourodá energie, která prostě má svůj začátek i konec. Od toho se odráží i prostý fakt, že mám problém vytáhnout konkrétní skladbu a říct o ní, že ta je nej. Dokonce nedokážu při slepém poslechu ani říct pořadí. Vnímám to jako jednolitou masu úžasných melodií, ruchových zvratů a jedinečného střídání nálad mezi sypanicí, melancholií, či procítěnou sklíčeností. To všechno tady máme přímo a otevřeně. Netřeba hledat skryté detaily, pročítat složité rovnice a hledat v nich nějaký skrytý půvab. (Více v Bhutově recenzi).
8. Waste of Space Orchestra - Syntheosis // ochutnávka
Redaktorské podrobné bilance zde (1. část - Jirka D., Victimer, Bhut, David a Garmfrost) a zde (2. část - Ruadek, Sarapis, Sorgh, Bodin a Lomikar).
Roční bilance na Echoes
Victimer / 11.1.20 7:51odpovědět
Jsme konzervativní konzervy :)
Ozvěny roku 2024
Ozvěny roku 2023
Ozvěny roku 1987
Nedělní poslech 112
Nedělní poslech 83
Zapomenutá dema? 26. díl: Český doom
Kaple 11
Redaktorské ozvěny - duben 2024
Redaktorské ozvěny - leden 2014
Kaple 19
Nedělní poslech 71
Redaktorské ozvěny - únor 2013
Nové album Shadow Play ukrajinské blackmetalovky Drudkh je aktuálně celé k poslechu, a to na youtube.
20.3.2025Polští black/deathoví Embrional streamují své nové album Inherited Tendencies for Self-Destruction, které vychází 21. března u Agonia Records. Album s...
20.3.2025Na MetalGate vyjde oficiální biografie deathmetalové legendy Obituary, kterou má na svědomí David Gehlke. Podrobné informace dohledáte ZDE, na youtube...
19.3.2025Italští black/death metaloví Hierophant podepsali smlouvu s Agonia Records, aby nahráli následovníka tři roky starého alba Death Siege. Na nových skla...
16.3.2025Hanging Garden zveřejnili lyric video ke skladbě To Seize The Night z EP The Unending, které vyšlo 14. března u Agonia Records.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.